Har lite blandade modeller på termostater idag och några börjar bli dags att byta pga dom kärvar samt byter några radiatorer där dom inte kommer passa. Så tänkte byta ut alla när jag ändå håller på så man vet att det fungerar.

Men frågan är, vad ska jag byta till? Har fjärrvärme som uppvärmning och skulle vilja få ned min förbrukning och funderar om smarta termostater kan vara något att satsa på, eller ska man köra med traditionella?

För/nackdelar och gärna tips på vad jag ska köpa. Hade ju varit smidigt att t ex kunna sänka värmen via smarta termostater om man vet att man ska resa bort och sen öka när man är på väg hem, eller ändra temp om man vet att det kommer mycket folk som ökar värmen etc etc, men det kanske inte fungerar så bra?

Några experter/folk som vet bättre som kan guida mig till vad jag bör köpa

Totalt rör det sig om 16 termostater, där 12 är på boplan och 3 är på källarplan samt 1 i garaget.
 
Om de kärvar kan det även bero på själva ventilen och måste insatsen eller hela ventilen bytas. Kvalitetstermostater som MMA eller Danfoss bäst i längden. Testade ett par digitala termostater från Conrad.se men de höll bara i ett par tre år. Är du intresserad av smarta termostater så börja med att testa dem i liten skala. Tänk på att det tar lång tid för temperaturen i ett rum att anpassa sig om man ändrar på termostaten.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Jag kör Danfoss Living Connect sen typ 10 år tillbaka. Funkar klockrent. Det man får göra är att gå runt och byta AA-batterierna typ 1 gång per år eller vartannat år. Har också 16 element, förutom källaren där jag inte brydde mig om att byta.
 

Bästa svaret

Kör med vanliga.
Fjärrvärme ska du inte justera termostaterna på radiatorerna om du vill spara på förbrukning.
Du har väll en termostat eller nån form av temp reglering i fjärrvärme centralen där hemma.
Det är där du reglerar, sen kan du sänka lokalt i nått rum om det önskas vara lite svalare just där.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Tack för svaren, då får det bli vanliga.
 
T TheGame skrev:
Det är där du reglerar, sen kan du sänka lokalt i nått rum om det önskas vara lite svalare just där.
Termostaterna ska också strypa vid tillfällig "tillskottsvärme" på grund av solljus, bakning, stort sällskap eller andra "onormala" värmekällor. Detta är inte menat som kritik av @TheGame utan som komplettering till något jag instämmer i.
 
  • Gilla
OTGI och 1 till
  • Laddar…
Försöker lista ut vilken modell jag ska köpa, det verkar ju finnas en del olika "fästen" och blir inte riktigt klok på vilken jag ska ha till mina radiatorer.

Det sitter MMA nu med adapter, men tänkte ta bort dom och byta till nya utan adaptern, men frågan är ju vilken jag ska ha?
Är det någon som kan länka till rätt eller namnge så man enkelt kan söka.

Såhär ser det ut utan adaptern iaf.
Närbild på en radiatorventil utan adapter, monterad på ett vitt rör, mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Josth skrev:
Ser ut som Danfoss RAV eller RAVL. Mät diametern på den kromade ringen så vet man säkert.
25mm verkar det vara
 
Ok, Danfoss RAVL med 26 mm diameter på fästet. Då stämmer också termostaten Danfoss RA2990.
 
J Josth skrev:
Ok, Danfoss RAVL med 26 mm diameter på fästet. Då stämmer också termostaten Danfoss RA2990.
Fick nyss hem dessa men den går inte att få på fästet. För man ska väl bara trycka på dom och sedan vrida fast?
 
Har du inte vridit upp de på max öppen först?
 
J Josth skrev:
Har du inte vridit upp de på max öppen först?
Finns det olika dimensioner av RA2990, för den jag har är 23mm och radiatorfästet är som sagt 25mm
 
Det är 2960 med RAVL fäste jag ska ha antar jag? RA2990 verkar ju ha ett snabbfäste som kräver nya radiatorfästen.
 
T TheGame skrev:
Fjärrvärme ska du inte justera termostaterna på radiatorerna om du vill spara på förbrukning.
Vad menar du? Klart termostater kan ge lite besparing.
Dock är den stora vinsten bättre komfort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.