Hoppas på bättre lycka i den här delen av forumet! Här borde det finnas massor av ägare till gamla fina trätrappor eller hur?! Har sökt på forumet och tittat på åtskilliga bilder men inte hittat ngt riktigt bra.

Vi har en furutrappa (L-formad) som saknar räcke/handledare. Trappan ska bli vitoljad med vita vagnstycken och den har allmogeformad trappnos. Väggen är slät och ljusgrå. Till detta tycker jag den klassiska runda stången skulle sitta fint men sambon illvägrar. Han vill ha ett tjockt rep a la marin inredning. Jag illvägrar!

Vad har ni för trappräcken? Snälla sätt in lite fina inspirationsbilder. Även på runda stänger, kanske kan övertyga honom... Vill ha dit ett snart så jag kan få upp alla våra tavlor.
 
Det där va inte alls dumt! Visade nyss för sambon och han va inte alls negativ! Frågan är bara vad frakten kommer att gå på? Under tiden vi undersöker det, vill jag se fler bilder...
 
De fraktar inte just trappräcken... Allt annat kostar 89 kronor i frakt...
 
Handledare Nästgårds som de (Gysinge) har kan jag intyga sitter väldigt bekvämt i handen. gjort på väldigt bra virke.
 
Att hitta handledare & "stolpar" smidda eller svarvade är väl inget större problem (om man vet vad man vill ha) :rolleyes:
Problemet ligger väl i att det inte får? vara fri öppning på mer än 10 cm mellan handledare och tarapp ÅT NÅGOT HÅLL :mad:
Hur gör man?
Akrylglas & tyg fanns ju inte i trappor år 1800+ ? (alla Ernst)
Har man en snygg trapp som blir en ögonsten måste man då "ribba" upp den så att ingen kan trilla igenom?
Vad händer vid en olycka? Raggsockor och snubbel.................
Jag vill bara ha en handledare på mina underbara trappor men vågar jag?
trappa01.jpg

trapp01.jpg
 
Original ledstång i vårt hus från 1929. Rund, svart.
 
  • f%C3%A5t%C3%B6lj+hall3.jpg
Vi har järnvägsräls som handledare till källaren, smalspårig, anser kompisen som är järnvägsentusiast.
Ser alls inte så tokigt ut som det låter.

Bör väl nämna att huset ligger granne med en nedlagd station.

/ Fredrik
 
Järnvägsräls?! Vi bor i ett gammalt banvaktarhus och har järnvägen 10-15 m utanför ytterdörren!! Snälla kan du inte lägga in bilder? Blev riktigt nyfiken :)
 
Digitalkameran behöver dessvärre åka till doktorn, men bilder kommer så fort han tillfrisknat.
I princip är det bara en räl som är avsågad i vinkel, så att ändarna är vinkelräta mot golvet.
Rälen är sedan fastsatt (svetsad?) på järnpinnar som är inmurade i väggen.

/ Fredrik
 
Låter tuft med räls. Men vilka tygner det måste vara. Även om det är smalspårigt och klent så väger järn ganska mycke så fastsättningen måste vara stabil. Har själv sett mer vanlig räls typ den som ligger numera som fotstöd i en bar. Den va ca 3 meter lång och inget man flyttade på även om den inte va skruvad i golvet. Den nyaste rälsen idag väger 60 kg/meter.
 
Jag saknar räcke i mitt nyblivna bostads-hus från 1800-nånting (inte hunnit i forska i detta hus ännu)
n665633507_135652_6573.jpg
 
Det här är en variant på trappräcke, från tiden någonstans mellan 1860 och 1880. Väggarna bakom masonitskivorna som nu är borta är klädda med pärlspont i formatet 3/4" 6" och ådrade precis som räcket. Allt det blå var ådrat tidigare, men inte heller det är originalfärg. Tidigare har det bl.a. varit ljust grågrön och engelskt rött.

Ett par intressanta detaljer kring det här räcket är dels att man hade samma spjälning på balkong och veranda, dels att överliggaren är av samma topprofil som räcket från Gysinge men lika hög på båda sidor.

Och apropå höjd är det ett lågt räcke. Kanske sjuttio centimeter högt bara. Kanske 28" eller 2'4"? Så om man ska följa moderna mått får man hitta på något.
 
  • trappa4.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har ett liknande räcke, 85 cm högt. Övermålat i vitt som allt annat på övervåningen.
 
  • DSC_1875.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fått tag på 5 m smalspår nu. Ringde järnvägsmuséet som blev eld och lågor :) Så nu har jag oxå satt 2 gubbar i sysselsättning med att hitta info om vårt hus! När det gäller vikten finns det olika tjocklekar, fick tag på den smalaste med 5 kg/m (finns oxå 7 och 10 kg/m). Vårt räcke kommer bli 2 delat iom 90-vinkeln och därmed väga ca 10 kg/st, så det ska nog gå att få upp på väggen. Det kluriga är bara att hitta ngn som kan lacka... Våra andra grejer i järn är pulverlackade och det vore snyggast med lika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.