Jag har äntligen fått möjlighet att få fiber indraget i mitt hus!

Erbjudandet är från IP-only.

Nu är det bara det att det att det finns lite olika val att göra.
Dels så kan jag välja om jag vill ha ROT och RUT-avdrag ör installationen (är inte RUT-avdrag för typ städhjälp btw?).
Men sen kan jag även välja om jag enbart vill ha fiber eller om jag även vill nappa på ett TV-erbjudande samtidigt.

Inget konstigt med det tycker ni men nu är det så att för erbjudandet med TV-tjänst är grundpriset före ROT 25800:- men om man enbart vill ha fiber så går det på 34800:- (alltså 9000:- dyrare med enbart fiber).

Var klämmer skon?
 
E EPG skrev:
Var klämmer skon?
Svårt för oss att veta men jag gissar att du binder upp dig på (dyr) TV-tjänst en (lång) tid.

Känns som om du inte redovisar hela "erbjudandet". Vilka rörliga kostnader kommer du att ha i respektive alternativ. Hur lång bindningstid får du? Vad kan du därefter byta till? När kan du göra det? Vad kostar det?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Bäst är att bara fota avtalsförslaget och lägga upp här
(Lägg en lapp över ditt namn och adress)
Då ska du säkert få bra feedback :)

Skulle tippa att 34800 är priset helt utan skatteavdragen. De brukar redovisa avdragen separat.
Det brukar även finans en säljare som är ansvarig för områdets utbyggnad. Ring denne :)

Edit: Du bör kunna få bara fiber indragen och Rut/Rot för det.
Rut är som jag förstår det för grävnignen i trädgården. Rot är för installationen.
 
wildeside
Rot o rut har du rätt till för installationen om det finns utrymme i det årliga summan som man får dra av.
Uppkoppling och tv kan man välja enligt vad man blir erbjuden, som i mitt fall på 24 månaders villkor.
Jag fick erbjudande om olika priser beroende på om/vilket jag valde.
Installation
Uppkoppling från 2 olika bolag avtal 24 månader.
TV från 2 olika bolag avtal 24 månader.

Jämför vad det skulle kosta om du gör egna avtal för uppkoppling och tv inte säkert det blir billigare.
Det skulle inte blivit billigare i mitt fall.
 
Appendix Appendix skrev:
Bäst är att bara fota avtalsförslaget och lägga upp här
(Lägg en lapp över ditt namn och adress)
Då ska du säkert få bra feedback :)
Laptop med öppen webbsida som visar priser och alternativ för beställning av fiberanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett pappersdokument från IP-Only ovanför en bärbar dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsbrev från IP-Only om erbjudande för fiberanslutning i ett bostadsområde, daterat 2022-09-09.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen fanns även den här med:
Person håller ett erbjudande om fibertjänster från Telenor med priser och kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag tror att jag vill ha Bahnhof istället.
 
Appendix Appendix skrev:
Edit: Du bör kunna få bara fiber indragen och Rut/Rot för det.
Rut är som jag förstår det för grävnignen i trädgården. Rot är för installationen.
Det finns redan en fördragen kabelskyddsslang (en sån där gul ni vet, min är likadan fast grön) från tomtgränsen och in i min källare så den kostnaden borde de kunna skippa helt och hållet tycker jag.
 
wildeside
E EPG skrev:
Det finns redan en fördragen kabelskyddsslang (en sån där gul ni vet, min är likadan fast grön) från tomtgränsen och in i min källare så den kostnaden borde de kunna skippa helt och hållet tycker jag.
Är det inte enklare och effektivare att ringa Ip-only och diskutera hur det ser ut hos dig och vad dom tar betalt för och vad du vill betala för?
 
Absolut men genom att ställa frågan här så blir ju frågan dokumenterad så att fler som undrar samma sak slipper fråga igen.
 
wildeside
E EPG skrev:
Absolut men genom att ställa frågan här så blir ju frågan dokumenterad så att fler som undrar samma sak slipper fråga igen.
Ja kanske det.
Men förutsättningarna skiljer sig mellan olika hus, viljan hos den man pratar med att tillmötesgå kundens önskemål med mera, så tyvärr finns det inte ett enhetligt svar på alla installationer.
Dom är inte inte speciellt villiga att ge någon rabatt.
Avtalen om uppkoppling och tv beror på när och med vilka leverantörer Ip-only har avtalat med och vad dagsaktuellt pris och avtals villkor är när dom slöt gjorde avtalet, så inte ens det är samma för alla.
 
1. Det ser bra ut. Har du tv du betalar för idag slå till på det.
Priset med rtut och rot är som sagt ca 25 utan tjänster.

Med tjänster kostar det 16. men då tillkommer såklart att du får förbetala bredband och tv för 24 månader.

2. Dtt gula rör kommer de inte använda. De kommer vilja gräva för sina egna prylar. Om inte DU ansvarar för att blåsa fibern över fastigheten. Röret ger bara dem problem.
 
Man kan ju räkna på vad Telenor tar per månad under 24 månader, men eftersom det är rejält dyrare utan tjänster så är det Telenor som gäller i två år. Det finns väl en tanke där och ett samarbete...

Sen får du TV- tjänsterna för 120kr/mån.
 
Appendix Appendix skrev:
då tillkommer såklart att du får förbetala bredband och tv för 24 månader.
Varför tolkar du detta som att man måste förskottsbetala för 24 månader? Min tolkning är att man binder sig för 24 månader men betalar månadsvis.

Sen kan jag tycka att 599 kr/månad är rätt svettigt men jag har själv Telenors TV-lösning med Arris-boxen och tycker att den fungerar mycket bra.
 
Nu har jag lite svårt att se vad det står i texten.

Men IpOnly, är det ett öppet nät där du sen kan välja fritt bland leverantörer för tjänster? Vad kostar de andra operatörerna?

För om du beställer med tv--paketet, så betalar du 16 500 för installation. sen 599:- i månaden för TV och Bredband i 24 månader. Total kostnad= 31 326:-
 
Visst, dyrt, men 599kr/mån är ju för både bredband och TV tjänster.
Vad hade det kostat hos Telia till ordinarie pris?
Tex så kostar Boxer ”TV standard” 299kr/mån ordinariepris.
 
Appendix Appendix skrev:
2. Dtt gula rör kommer de inte använda. De kommer vilja gräva för sina egna prylar. Om inte DU ansvarar för att blåsa fibern över fastigheten. Röret ger bara dem problem.
Här anmäler jag avvikande uppfattning. De var jätteglada för mitt 50 rör. Busenkelt att dra duct i och sen blåser man i ducten
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.