J jahallåja skrev:
Tyvärr är det ju uttryckligen förbjudet av Nordpool att automatisera hämtning av data. Vilket jag såklart tycker är töntigt av dem...
Ja detta är mycket intressant, och det skulle förvåna mig några av statens institutioner har arrangerat ett system som *ingen* har riktig insyn i. Å andra sidan har man ju lyckats styra över statens ansvar för energiförsörjning till rent kommersiella aktörer. Därmed är vi helt utlämnade till marknadens krafter OM inte någon tänkt på andra lagar och rättigheter vi har.

Hils

Gullik
 
J jahallåja skrev:
Tyvärr är det ju uttryckligen förbjudet av Nordpool att automatisera hämtning av data. Vilket jag såklart tycker är töntigt av dem...
Tanken är väl att du ska använda deras API om du vill hämta data, så testa det istället.
 
Jag har hittat ett antal sidor som haft elpriset för morgondagen, men inte en enda av dessa har det kvar i ett läsbart format. Det blir nog att jag går på lösningen från @anders07 jag också. Lite extra jobb, men det löser jag. Det hade ju inte varit så dumt om någon publicerade ett färdigt shell-script för att läsa ut allt... :cool:
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Tanken är väl att du ska använda deras API om du vill hämta data, så testa det istället.
Tja, vi får väl ta upp diskussionen med dem. Vad jag kan se kostar det € 3500 att få komma åt deras portal.
Man kanske skulle kunna sätta upp en egen medlemsbaserad tjänst och distribuera detta till alla som
vill VETA hur de skall styra billaddning, värmepumpar m.m. och dessutom VETA i förväg vad månadsräkningen kommer att sluta på. 1000 x € 3.5 vore mer rimligt....

Gullik
 
A
Det är numera med el som med lyxbilar, behöver du fråga om priset, så har du inte råd… :cool:
 
  • Haha
MiaV och 2 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Låter ungefär som [länk]
Det finns flera som satt upp egna tjänster på egna webbsidor, men alla dessa sidor har stoppats...
 
NU har jag registrerat mig enligt instruktionen från @anders07 och väntar på en API-nyckel. I hans tråd hittade jag också info om hur jag troligen kan styra min IVT490 ännu lite smartare, det blir till att testa lite då den är betydligt mycket äldre än den pump som anders07 har...
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns flera som satt upp egna tjänster på egna webbsidor, men alla dessa sidor har stoppats...
Jag ska inte propagera mer för entsoe, men de är ju en stiftelse och agerar utifrån något mandat i eu-lagstiftningen och verkar ha tex svenska kraftnät som deltagande medlem. Så det är ju inte någon ljusskygg sida som skrapar ihop data utan tillstånd. Tvärtom tolkar jag syftet att vara att uppfylla krav på transparens.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Jag ska inte propagera mer för entsoe, men de är ju en stiftelse och agerar utifrån något mandat i eu-lagstiftningen och verkar ha tex svenska kraftnät som deltagande medlem. Så det är ju inte någon ljusskygg sida som skrapar ihop data utan tillstånd. Tvärtom tolkar jag syftet att vara att uppfylla krav på transparens.
Vilket går utmärkt att göra då länge källan tillåter att informationen sprids. Detta verkar inte vara fallet med Nordpools svenska priser ..
 
Jag ser inga skillanden i datan som Nordpool och entsoe presenterar. Både är wholesale pris utan skatter och avgifter, och verkar vara identiska.

Skärmklipp som visar timvis elpriser i EUR/MWh från Nord Pool för ett specifikt datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av entsoe hemsida som visar dagens elpriser per timme utan skatter och avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man veta exakt vad man som slutkund betalar i kronor så vore det ju lättast om infon kom från ens leverantör. Inte alla verkar tillhandahålla den infon i något läsbart format.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Jag ser inga skillanden i datan som Nordpool och entsoe presenterar. Både är wholesale pris utan skatter och avgifter, och verkar vara identiska.

[bild] [bild]

Ska man veta exakt vad man som slutkund betalar i kronor så vore det ju lättast om infon kom från ens leverantör. Inte alla verkar tillhandahålla den infon i något läsbart format.
Skillnaden är att den ena är maskinläsbar och kan processas i enkla script i hemautomatiseringen...
 
Ja, haha, det är ju därför jag tycker det är lämpligare att använda entsoe istället för att bråka med Nordpool. Samma info och ett dator-vänligt interface.

Jag gissar att vi egentligen håller med varandra men diskuterar i cirkel ;)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.