Jag ska sätta upp två väggar vilket kommer göra ett stort sovrum till två. Jag funderar lite kring isolering främst då för ljudet. Vad rekommenderas? Det är två sovrum som kommer ha långsida mot varandra och så bra ljudisolering som möjligt är önskvärt då vi har småbarn i huset och som inte ska störa andra barn.
Är stenull den bästa isoleringen för ljud? Räcker 13mm grips eller rekommenderas något annat?

Tack på förhand!
 
A Allez98 skrev:
Jag ska sätta upp två väggar vilket kommer göra ett stort sovrum till två. Jag funderar lite kring isolering främst då för ljudet. Vad rekommenderas? Det är två sovrum som kommer ha långsida mot varandra och så bra ljudisolering som möjligt är önskvärt då vi har småbarn i huset och som inte ska störa andra barn.
Är stenull den bästa isoleringen för ljud? Räcker 13mm grips eller rekommenderas något annat?

Tack på förhand!
träfiberskivor, dubbelgips på båda sidor, foga runt om i alla skarvar. Är väl ljudisolering för dummies. Sedan kaan göra det hur avancerat du vill efter det
 
  • Gilla
Allez98
  • Laddar…
A Allez98 skrev:
Jag ska sätta upp två väggar vilket kommer göra ett stort sovrum till två. Jag funderar lite kring isolering främst då för ljudet. Vad rekommenderas? Det är två sovrum som kommer ha långsida mot varandra och så bra ljudisolering som möjligt är önskvärt då vi har småbarn i huset och som inte ska störa andra barn.
Är stenull den bästa isoleringen för ljud? Räcker 13mm grips eller rekommenderas något annat?

Tack på förhand!

Om du menar det du skriver om så bra som möjligt tycker jag att du ska bygga en dubbel regelvägg med saxade, förskjutna reglar. Den bygger aningens mer än en enkelvägg, men inte så farligt. Mineralull mellan, osb+gips utanpå och täta alla öppningar noggrant.
 
  • Gilla
Allez98
  • Laddar…
Jag isolerade och det fungerar bra men man ska komma ihåg att dörrarna inte är isolerade så man ska inte inbilla sig att det fungerar riktigt som man tänkt sig ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.