Det kan vara läge att varna vedägare där ute om att inte placera veden synlig från gatan eller i olåsta utrymmen, för jag hörde från en Ölandsbo i helgen att en villaägare där fick sin ved stulen, något som Ölandsbladet hade rapporterat om.

Jag googlade för att läsa nyheten och kunde inte hitta den, men väl en massa andra rapporter om stulen ved, några exempel:

Stulet: 15-20 kubikmeter ved i Mörlunda

Du kan läsa blogginlägget här: Se upp för vedtjuvar
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
perror och 4 till
  • Laddar…
Får väl lösa det problemet på samma sätt som gjordes i min by för drygt 100 år sedan, där en notorisk vedtjuv fick några yngre personer i den familj som drabbades av honom att borra ur några vedträn och fylla tomrummet med krut.
Historien förtäljer att grytan med kvällsmat for upp i taket när spisen flög i luften...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Roger Fundin och 32 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Får väl lösa det problemet på samma sätt som gjordes i min by för drygt 100 år sedan, där en notorisk vedtjuv fick några yngre personer i den familj som drabbades av honom att borra ur några vedträn och fylla tomrummet med krut.
Historien förtäljer att grytan med kvällsmat for upp i taket när spisen flög i luften...
Krut finns, ved finns, bara att aptera.;)
Nä skämt åsido så får jag nog ge mig till skogs och se om mina extra 3 kbm björk till köksspisen ligger kvar....:thinking:
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag ska flytta och låsa in så mycket ved som möjligt i vedboden när jag åker upp och gör vinter i sommarhuset. Står tyvärr obevakad, om än en bit in på tomten och inte särskilt nära vägen.
 
  • Gilla
HasseF_62
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Får väl lösa det problemet på samma sätt som gjordes i min by för drygt 100 år sedan, där en notorisk vedtjuv fick några yngre personer i den familj som drabbades av honom att borra ur några vedträn och fylla tomrummet med krut.
Historien förtäljer att grytan med kvällsmat for upp i taket när spisen flög i luften...
Gäller att själv komma ihåg vilka vedträn som är apterade...
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Lustigt, tänkte på just risken för att någon skulle komma och sno veden när vi höll på att klyva nu i helgen.

Men jag litar på grannarna, legenden säger att en tjuv har jagats från området av en granne med en yxa i högsta hugg :crysmile:.
 
K
mikethebik mikethebik skrev:
Får väl lösa det problemet på samma sätt som gjordes i min by för drygt 100 år sedan, där en notorisk vedtjuv fick några yngre personer i den familj som drabbades av honom att borra ur några vedträn och fylla tomrummet med krut.
Historien förtäljer att grytan med kvällsmat for upp i taket när spisen flög i luften...
Problemet är väl att tjuvarna säljer veden vidare så det lär ju inte vara tjuvar som drabbas
 
K Kallebo skrev:
Problemet är väl att tjuvarna säljer veden vidare så det lär ju inte vara tjuvar som drabbas
Inte tjuvar, men väl hälare som drabbas, menar du?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Då får väl köparen reklamera veden till säljaren(tjuven) och se vad som händer
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Enligt artikeln 3 fall på 9 år. Inget tidningarna fylls av.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
X
Man kan ju också aptera den genom att lägga in ämnen som ryker som f-- kombinerat med något riktigt eländigt illaluktande.
 
M Mellanbarn skrev:
Enligt artikeln 3 fall på 9 år. Inget tidningarna fylls av.
Då får du lite fler exempel här:

Vedtjuv togs på bar gärning i Västervik (låst artikel 2022)

Granne misstänks ha stulit el och ved En villaägare i Trelleborg har polisanmält sin granne för sstöld – av el och ved. (låst artikel 2022)

Stöld från scoutkår i Herrljunga (låst artikel 2022)

Här stjäl Saab-chefen ved från sin granne Saab-miljonären stjäl ved av sin granne Christian - sen försvinner han i en Volvo.

Fick veden stulen! Kommer att köpa kamera eftersom jag fick 4 m3 ved stulet.

Och så vidare!
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
(y)
Flera från 2022, då känns ämnet lite hetare.


Pluspoäng på att saab-miljonären försvinner i en Volvo:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Saab-miljonären stjäl ved av sin granne Christian - sen försvinner han i en Volvo.
Mest upprörande är väl ändå att en Saab-chef nedlåter sig till att bli besudlad av en Volvo! Fy f-n vilken lågt stående varelse. :mad:
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det var länge sedan Saab var i bilbranschen.
 
  • Ledsen
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.