Jag behöver gräva ner ett skyddsrör i grusblandad jord med en massa tjocka rötter.
Att få bort så mycket grus och jord att jag vågar/kommer åt att såga av rötterna är ett helsike. Suttit i veckor och pillat med en liten planteringsspade...

Jag funderar på om jag kunde spola med högtryckstvätt och suga upp det resluterande jordvattnet med en grovdammsugare?

Alternativt vill jag minnas att vi för många år sedan hade en "askuppsamlare"... Denna var i stort sett en metallburk med en slang på ena sidan och ett hål där kopplade man på dammsugaren på andra sidan.
Tanken var väl att dammsugaren skapade ett undertryck i burken som gjorde att slangen kunde suga in aska som då stannade i burken och inte förstörde dammsugaren.

Kanske kunde vara bra sätt att skydda grovdammsugaren om man suger upp en del grus... Men hittar ingen liknande produkt när jag googlar.

Ngn som har tankar kring om det skulle funka (med eller utan "askuppsamlare"?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag vet inte om jag förstår problemet. Vill du skydda rötterna och därför pillar med en trädgårdsspade?
Annars är det ju bara att gräva med en vanlig spade och när du stöter på en rot hugger du av den med spaden. Vilja och våld löser alla dina problem...
 
Vi pratar rötter som slingrar sig runt varandra och är typ 8cm i diameter...
 
Givetvis går det men jag letar efter en smidigare metod...
 
Blir ju inte många liter du får upp i stöten med en asksug
 
Om rötterna är så pass grova är det ju lite tungt att hugga av dem med spaden. Köp en billig tigersåg och kapa av dem direkt i marken. Bladen kommer ju självklart att slöas fort när du kör dem i jorden men det handlar ju om en kostnad på typ 20-40 kronor för att kapa av alla rötter.
 
Tigersåg går utmärkt (y) körde med det hemma
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Om rötterna är så pass grova är det ju lite tungt att hugga av dem med spaden. Köp en billig tigersåg och kapa av dem direkt i marken. Bladen kommer ju självklart att slöas fort när du kör dem i jorden men det handlar ju om en kostnad på typ 20-40 kronor för att kapa av alla rötter.
Mmm, jorden är så packad och full med grus att jag undrar om det fungerar... Kanske provar ändå.
P Pappa1986 skrev:
Tigersåg går utmärkt (y) körde med det hemma
Denna för 199:- med två blad
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../sagar/elektriska-tigersagar/tigersag-000902/
eller en med kanske lite mer kvalitet och ett blad för 799:-
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../sagar/elektriska-tigersagar/tigersag-015240/

Äger ingen tigersåg och anledningen till det är nog att jag väldigt sällan haft behov av en...
 
Kör du på en sten med bladet så kan bladet bli mycket sämre på kort tid.
Jag rekommenderar att köpa flera blad direkt.

En huggyxa är bra att ha också.
 
A andypandy_swe skrev:
Mmm, jorden är så packad och full med grus att jag undrar om det fungerar... Kanske provar ändå.

Denna för 199:- med två blad
[länk]
eller en med kanske lite mer kvalitet och ett blad för 799:-
[länk]

Äger ingen tigersåg och anledningen till det är nog att jag väldigt sällan haft behov av en...
Den billiga duger utmärkt! Om man ska gå upp i pris från de billigaste modellerna så är det bäst att gå hela vägen till en batteridriven. Gör man inte det så får man egentligen ingenting extra för pengarna. Köp ett multipack med blad när du ändå håller på så klarar du dig länge.
 
  • Gilla
andypandy_swe
  • Laddar…
Högtryckstvätt och en rejäl våtdammsugare går det bra med. Själv har jag i jobbet ”grävt ner stora grindstolpar 20x20 cm 1m ner i marken med den metoden.
En gång skulle vi 2 meter ner för att hitta ett avloppsrör vi hade en sugbil + en vanlig trädgårdsslang det tog mindre än 1 minut att göra ett hål 20 cm i diameter och 2m djupt!

Försök att komma under rötterna dom brukar inte gå på djupet Max 20-30 cm bara.
 
L Leif i Skåne skrev:
Högtryckstvätt och en rejäl våtdammsugare går det bra med. Själv har jag i jobbet ”grävt ner stora grindstolpar 20x20 cm 1m ner i marken med den metoden.
En gång skulle vi 2 meter ner för att hitta ett avloppsrör vi hade en sugbil + en vanlig trädgårdsslang det tog mindre än 1 minut att göra ett hål 20 cm i diameter och 2m djupt!
Rätt dyrt med en sugbil men tur ni hittade avloppsröret direkt.
 
  • Gilla
andypandy_swe
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Den billiga duger utmärkt! Om man ska gå upp i pris från de billigaste modellerna så är det bäst att gå hela vägen till en batteridriven. Gör man inte det så får man egentligen ingenting extra för pengarna. Köp ett multipack med blad när du ändå håller på så klarar du dig länge.
Äsch, den billigaste var givetvis slut... Näst billigast 450:- :(
 
P Pappa1986 skrev:
Rätt dyrt med en sugbil men tur ni hittade avloppsröret direkt.
Vi höll på att spola avlopp men det var tvärstopp i röret, med radiosändare på munstycket kunde vi markera på asfalten var stoppet var.
Det slutade med att alltihopa fick grävas upp med grävmaskin, det var björkrötter som hade förstört rören.
 
  • Ledsen
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.