Hej! Har en villa i Spånga, Stockholm. Förbrukar cirka 20000 kWh per år. Bergvärme, vattenburen värme, ingen elbil, 2 vuxna i hushållet.

Ska byta elleverantör, är nyfiken på Tibber då jag (kanske) kan styra vatten och viss värme till "billigare" timmar. Har läst en del här och på andra ställen om Tibber. Men jag har en nybörjarfråga, eller kanske rent dum, fråga:
Om jag byter elleverantör till Tibber för att kunna följa min elförbrukning timme för timme, måste någonting göras fysiskt hemma hos mej och min mätare? Jag antar att så inte är fallet, men vill kolla (eftersom man inte kan ringa Tibber :thinking:).

Andra frågan: har ju sett att Tibber säger sej kunna mäta vad som går åt till värme, varmvatten, o andra kategorier. Hur lyckas Tibber bestämma vad elen används till? Är det då jag måste hänga på en E-pulse på min mätare, eller?

Tacksam för, och hoppas på, lite enkel vägledning från någon av alla dessa kompetenta personer som verkar finnas här....
 
Hej!

Om du vill se din förbrukning i realtid via Tibber behöver du hänga på en Tibber Pulse på din mätare, alternativt en Watty om de fortfarande säljer den.

Har du ingen sådan så ser du vad du förbrukar dagen efter i statistik och analys. Men timpriserna dyker upp i appen så du ser vad det kostar under dagen.

Tibbers mjukvara gör en typ av best guess på vad dina förbrukare är, min gissning är att algoritmen de har är att om något kör under en lång tid så är det per automatik uppvärmning och resten förbrukare av olika slag. Jag kan väl säga att den statistiken är inget jag kollar på...
 
  • Gilla
Villa i Spånga
  • Laddar…
De flesta elleverantörer kan erbjuda timdebitering.
Det är inget unikt med Tibber, de är dock bättre på marknadsföring...
 
  • Gilla
Villa i Spånga
  • Laddar…
Du behöver ha en elmätare med HAN eller P1-port i vilken du sen ansluter en enhet (Pulse) som du kan köpa från Tibber för mätning i realtid. I annat fall är där eftersläpning på en dag.

Du har säkert bekant som redan fixat åt dig, men kan skicka inbjudningskod utifall du behöver om du vill?
 
  • Gilla
Villa i Spånga
  • Laddar…
Som tidigare inlägg nämnde gör appen en uppskattning av vilka enheter som står för förbrukningen. Fördelen med mätning i realtid är ju att du själv kan följa effekten när något slås av/på. Det är inte unikt för Tibber (vi har tex Ferroamp Växelriktare som ger samma funktion) men väl användbart. En adderad fördel är att Pulse-enheten i kombination med solceller också kan göra det möjligt att ladda en i ert fall framtida elbil.
 
  • Gilla
Villa i Spånga och 1 till
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
De flesta elleverantörer kan erbjuda timdebitering.
Det är inget unikt med Tibber, de är dock bättre på marknadsföring...
Sant, men få andra som har noll öre i påslag på spotpriset. Tibber har endast en fast avgift på 35kr/mån.
 
Eon var nyss ute och knackade dörr för att erbjuda timdebitering. Högre månadsavgift och påslag. För att inte tala om alla integrationer som jag har via Tibber med lastbalansering och smartladding av bilen, timprisstyrning av bvp etc som jag inte skulle få via Eon.
 
  • Gilla
jazzfreaket
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Eon var nyss ute och knackade dörr för att erbjuda timdebitering. Högre månadsavgift och påslag. För att inte tala om alla integrationer som jag har via Tibber med lastbalansering och smartladding av bilen, timprisstyrning av bvp etc som jag inte skulle få via Eon.
Är det är fördel att de har system som låser in dig som kund?
Om man räknar in nykunds rabatter så finns det billigare alternativ.
 
  • Gilla
optimizer
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det är fördel att de har system som låser in dig som kund?
Om man räknar in nykunds rabatter så finns det billigare alternativ.
oftast är det tillverkarens egna appar man har i grunden.
Sen kan man styra de apparna via tibber med för att ej behöva använda flera olika appar
 
J jazzfreaket skrev:
Sant, men få andra som har noll öre i påslag på spotpriset. Tibber har endast en fast avgift på 35kr/mån.
Jag har uppfattat det som att mitt påslag, med Tibber upphandlat av Kundkraft, är 4.69 öre/kWh exkl moms och 5.86 öre/kWh inkl moms. Jag är osäker på om de 35 är inkl eller exkl moms (svårt att tyda från deras hemsida).Om det är inkl moms så hade break-even, dvs när det skulle vara billigare för mig med den fasta avgiften, 597 kWh/månad. Om de 35 är exkl moms så är breakeven 747 kWh/månad.
Oavsett så är min förbrukning högre än detta. Om 35 kr/månad var priset även i december förra året så känner jag mig plötsligt lite lurad av Kundkrafts upphandling - det hade ju varit billigare om jag tecknat avtal med fast påslag.
 
B
Prisuppgift till privatkonsument ska anges inkl moms.
 
V Villa i Spånga skrev:
Hej! Har en villa i Spånga, Stockholm. Förbrukar cirka 20000 kWh per år. Bergvärme, vattenburen värme, ingen elbil, 2 vuxna i hushållet.

Ska byta elleverantör, är nyfiken på Tibber då jag (kanske) kan styra vatten och viss värme till "billigare" timmar. Har läst en del här och på andra ställen om Tibber. Men jag har en nybörjarfråga, eller kanske rent dum, fråga:
Om jag byter elleverantör till Tibber för att kunna följa min elförbrukning timme för timme, måste någonting göras fysiskt hemma hos mej och min mätare? Jag antar att så inte är fallet, men vill kolla (eftersom man inte kan ringa Tibber :thinking:).

Andra frågan: har ju sett att Tibber säger sej kunna mäta vad som går åt till värme, varmvatten, o andra kategorier. Hur lyckas Tibber bestämma vad elen används till? Är det då jag måste hänga på en E-pulse på min mätare, eller?

Tacksam för, och hoppas på, lite enkel vägledning från någon av alla dessa kompetenta personer som verkar finnas här....
1 inlägg och sedan inget svar på 2 månader.
Earth calling TS...
 
  • Gilla
gnilrub
  • Laddar…
Förlåt en trådkapning men här finns ju helt tydligt flera med Tibber.

Är det någon/några som skulle kunna ta sin förbrukningsdata och ladda upp på timpriskollen.se och jämföra beräknat pris med faktiska räkningen, nyfiken på hur väl det stämmer överens.
Ange gärna så mycket data/resultat som möjligt isf. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.