Hej,
Vi har en rätt stor kamin byggd när huset är byggt dvs 92, har ingen aning vad gäller modell och tidigare husägaren fick inte kaminen att ge värme vilket den borde, medveten att den inte ska bli jätte varm men när jag eldat så känner man ingen värme (förutom då överom luckan) brukar ha alla spjäll öppna när jag börjar och när det är bra eld så stänger jag spjället lägst ner och på sidan och när glöden slocknat så spjället till skorstenen. Gör jag antagligen något fel?
 
  • Vitmålad öppen spis med en dekoration ovanpå i ett hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas Rundlöf Andreas Rundlöf skrev:
Hej,
Vi har en rätt stor kamin byggd när huset är byggt dvs 92, har ingen aning vad gäller modell och tidigare husägaren fick inte kaminen att ge värme vilket den borde, medveten att den inte ska bli jätte varm men när jag eldat så känner man ingen värme (förutom då överom luckan) brukar ha alla spjäll öppna när jag börjar och när det är bra eld så stänger jag spjället lägst ner och på sidan och när glöden slocknat så spjället till skorstenen. Gör jag antagligen något fel?
Hur mycket eldar du ?
En så storm kamin kräver rimligen ett antal timmars eldning innan den har värmt upp alla massa och kan börja avge värme till rummet ?
Men du kanske bör ta in någon expert som kan se över den annars, så du inte släpper ut all värme genom skorstenen bara
 
Det är nog som du säger att jag bör testa att elda ordentligt, har eldat ca 9 klabbar åt gången / 24h
 
Är den inte bara inmurat och den mesta av värmen går rakt upp i skorstenen ?
Finns ju ingen luft kring själv kaminen... Om man ska jämföra med den fristående insatts i öppen spis
 
S salkin85 skrev:
Är den inte bara inmurat och den mesta av värmen går rakt upp i skorstenen ?
Finns ju ingen luft kring själv kaminen... Om man ska jämföra med den fristående insatts i öppen spis
Det ser iofs ut som att det finns en insats (den svarta delen med rutor) och inte bara är en öppen spis rakt upp ?
Men som du säger kanske man bara monterade luckor på den öppna spisen, det är svårt att se på fotot, men känns å andra sidan inte så troligt ?
 
Finns jo 2 luckor nere i vardera hörn som går att öppna
 
Har den något utsläpp för luft i överkanten? För att sprida konvektionsvärme till luften så måste den ta in kall luft i underkanten, värma den och släppa ut den i överkanten.

Kan du inte få luftgenomströming genom kaminen kommer den bara att alstra strålningsväme. Det värmer lika mycket men sprider sig inte lika långt. Är den massiv kommer den avge värme länge när den väl blivit varm.

Det låter som att du eldar väldigt långsamt. När jag eldar ordentligt i min kamin lägger jag in tre vedträn varje 45:e minut.
 
Fick namnet till första ägaren och efter att ha pratat med honom så menade han att jag eldat helt som du säger för lite, han menade att den är så pass stor att elda ordentligt så värmer den bra i några dagar och att yttre skalet är gjort så att de ska inte bli varmt. Får testa mig fram men stort tack för svaret - uppskattas.
 
  • Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
De ser ju ut att vara för tätt monterad som andra skriver, säkert utan rör över med. Min insats skulle ju ha en viss glipa samt hade en plåt utanför själva insatsen för att öka konventionen. Sen röret som jag murade fast en bit upp och gjorde ett hål just under inmurningsstosen enligt instruktion.
Pumpar ut värme genom det övre hålet.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...ra_i5_se.pdf&usg=AOvVaw1HgbM4iN_pDA3a3pOj7st5
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.