kisumisu
martin43 martin43 skrev:
Som sagt, 1A är inte giltigt så det borde inte gå att ställa det.

Jag föredrar disk, tvätt, tork på varsin fas och sedan ugn, häll1, häll2 på varsin fas.
Inte ugn och tork på samma fas (drar hög effekt länge).
"Hela köket" inkluderar säkert en mikro och kanske en vattenkokare?
Elbilsladdarens fas1 kan sättas på den fas man man vill beroende på vad man vill kunna enfasladda samtidigt som. T.ex. inte samma som disk o tvätt om man kör det på natten. Men alla har ju olika vanor.
Yes hela köket är inklusive micro och alla andra tillbehör.
Sedan glömde jag att även ventilation går på samma som hela köket.

Lustigt nog håller säkringen. Enda gången säkringen går är om micro och vattenkokare igång samtidigt. Men de händer ju nästan aldrig.
 
Hej igen, tråden spårade lite. Men återgå till början för info.

Borde inte vi tre som stundtals behöver ladda samtidigt kunna ändra ”Max laddningsström” till 6A, hjälper det kanske även om vi ändra fasläge till enfas?
 
  • Skärmdump av inställningsmeny, troligen för en laddningsstation eller laddningsrobot, i en app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S0MMER S0MMER skrev:
Hej igen, tråden spårade lite. Men återgå till början för info.

Borde inte vi tre som stundtals behöver ladda samtidigt kunna ändra ”Max laddningsström” till 6A, hjälper det kanske även om vi ändra fasläge till enfas?
Ja, men det kommer att gå långsamt.

Och enfas är bra om ni är tre och kan garantera olika faser. Men då bör ni kunna ha tio ampere i alla fall....
 
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men det kommer att gå långsamt.
1fas 6a så går det vintertid 70% till att starta tesla datorn och hålla värme i batteriet. Ny energi in i batteriet kommer knappt laddas alls.

Har ni 2st ease så skall dom inbördes kunna lastbalansera utan strömkännare. Kan ni göra så 2 boxar är på 00-06 och en box är på 22-00 och 06-08?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
1fas 6a så går det vintertid 70% till att starta tesla datorn och hålla värme i batteriet. Ny energi in i batteriet kommer knappt laddas alls.

Har ni 2st ease så skall dom inbördes kunna lastbalansera utan strömkännare. Kan ni göra så 2 boxar är på 00-06 och en box är på 22-00 och 06-08?
Om man har Tesla. Min bil laddar i proportion till strömmen (nästan).
 
Attitudeswe
Är en av bilarna en zoe som glatt sörplar i sig 32a enfas?
 
Quick-and-dirty-lösningen skulle jag säga är att koppla ur alla laddboxar utom tre (eller sex). Dessa tre kopplas sedan så att de vardera bara får enfasmatning med en fas var. Sen kan respektive laddbox stllas på 16 A (8 om man vill ha sex boxar igång).

Därefter sparkar man på styrelsen att få till styrningen, för det verkar ju som om det tänkts göras mer än vad som gjorts. Det förstasteg man valt synes dock vara en usel lösning.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.