Mitt hus från -37 har en tillbyggnad från 90-talet, som jag gör om. Panel, fönster och dörrar skall gå i samma 30-tals stil. Tyvärr har utbyggnaden inte platt tak som huvudbyggnaden, men inget jag kan åtgärda nu. Istället söker jag idéer om hur man gör en snygg gavellucka för vindsinspektion. Att bara såga ur i panelen brukar inte bli snyggt.

Tänkte antingen göra ett blindfönster eller låta det se ut som en "skylt" med ram och något skrivit inuti. Slipper gärna vindslucka invändigt.

Ritning av sydfasaden på ett hus med balkong och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är alltså på den lilla tillbyggnaden ovanpå garaget.
 
M -MH- skrev:
Mitt hus från -37 har en tillbyggnad från 90-talet, som jag gör om. Panel, fönster och dörrar skall gå i samma 30-tals stil. Tyvärr har utbyggnaden inte platt tak som huvudbyggnaden, men inget jag kan åtgärda nu. Istället söker jag idéer om hur man gör en snygg gavellucka för vindsinspektion. Att bara såga ur i panelen brukar inte bli snyggt.

Tänkte antingen göra ett blindfönster eller låta det se ut som en "skylt" med ram och något skrivit inuti. Slipper gärna vindslucka invändigt.

[bild]

Är alltså på den lilla tillbyggnaden ovanpå garaget.
Kanske ett runt blindfönster (svart skiva med spröjs) ?
 
Hmm, det är till att göra det svårt för sig! Men kanske funkar?
 
M -MH- skrev:
Hmm, det är till att göra det svårt för sig! Men kanske funkar?
Var bara en tanke :)
Det enklaste är ju annars en vanlig slät lucka i typ plywood :)
 
Om man har en fyrkantig (svartmålad) lucka bakom ett runt foder, borde det vara hyfsat enkelt att få ihop.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om man har en fyrkantig (svartmålad) lucka bakom ett runt foder, borde det vara hyfsat enkelt att få ihop.
Du kan ju "simulera" ett fyrkantigt fönster och för all del :)
 
Del av en byggställning under ett tak med isolering och träkonstruktion synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag besökt storlek och utformning i alla fall. 86cm brett, och ca 40cm högt. Bestämt av isoleringens höjd, takstolarna utformning och panelbrädornas placering. Man får inte vara tjock.:cool:
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.