Vi funderar på att göra om i vårt vardagsrum och skulle behöva lite tips och idéer. Rummet känns idag väldigt 70-tal och inte ett dugg hemtrevligt. Det är dessutom ganska svårmöblerat.

För att beskriva hur det ser ut så är det ca 5*6 m stort. Ena långsidan täcks så gott som helt av ganska stora fönster samt en altandörr. Fönsterkarmarna är mörkbrunbetsade och det är ett skärmtak utanför så trots den stora fönsterytan så är rummet relativt mörkt.

Rummets andra långsida är täckt med vitt tegel och i ena änden av väggen så är det ett valv på ca 1,5 m ut mot hallen. Kortsidorna har varken fönster eller dörrar.

Golvet är av nåt konstigt träslag som mest liknar högblanklackad och grå/vitlaserad ek. På de väggar som inte är tegelklädda så sitter en vit tapet med nåt blankt ljusbeige blommönster på (pensionärstapet....). I taket sitter vita gipsskivor.

Vi vill skapa ett mysigt, ombonat rum där man kan umgås, läsa, titta på TV, spela spel osv. Helst utan att behöva lägga ner alltför mycket jobb. Vi vill t ex inte ge oss på att riva ner teglet på väggen eller byta ut golvet och taket. Lite målning/tapetsering får räcka.

När det gäller möbler så skall vi göra oss av med alla de möbler vi har i rummet förutom ett gammalt skåp i rödbrunt trä (skåpet kan vi tänka oss att måla om så att det passar övrig inredning). Det vi har tänkt skaffa är först och främst en soffgrupp, tv/stereobänk av något slag, bokhyllor och nya mattor. Om det får plats så vill vi även ha ett litet matsalsbord.

Eftersom fantasin är väldigt begränsad så skulle jag vara jätteglad om någon ville komma med tips på alltifrån färger som skulle passa bra ihop med den vita tegelväggen, träslag på möbler, möblering, gardiner, mattor m.m. m.m. Hjälp mig att skapa ett nytt, mysigt vardagsrum från grunden!
 
Det första som slår mig är teglet :-?
Tro det bidrar väldigt mycket till den trista känslan du beskriver av rummet. Visst är det välsigt mycket jobb att riva ner det, så varför inte spackla över den väggen med ett gips-spackel? sen är det bara att måla/tapetsera.

En anan sak är dessa mörka fönster, tror att lite vit färg här kan göra underverk, även om det är en del jobb - det är värt det!

Börja med det som grund, och kompletera med lite ny färg/tapet på övriga väggar så har ni snart ett helt nytt rum

/AB
 
Håller med Elof om den vita färgen. Men jag tänker mer på väggarna...

Jag funderade faktiskt igår på allt det mörka trä man ser komma mer och mer nu. Wengebetsad ek, svartbrunbetsad ask och valnöt... Jag undrade just hur länge det skulle dröja innan vi får se brunsvartbetsade fönsterdetaljer och lister igen... På nittiotalet tyckte man att det var döfult, men vem vet vad som kommer...?

Satsa på att ljusa upp väggarna i stället för att kleta ny färg på fönster. Är de sjuttiotals kanske de behöver bytas om några år i alla fall(?)

Jag tycker personligen att mörkt trä i kombination med vitt ger en urläcker och modern framtoning. Så gällande färgsättning - vitt på väggarna och på en del möbler, i kombination med något ljust latteaktigt på textilier och kanske soffbord i wengebetsat skulle ge ett mycket modernt intryck.

Men som sagt, färgsättning och inredning är personligt så lita på er egen smak i första hand.

Lycka till! :) :) :)
 
Kan hålla med om att det nog hade gjort väldigt stor skillnad att få bort teglet. Men att spackla över - går det verkligen? - låter som ett väldans jobb (är inga platta tegelstenar utan de är rundade) och det är frågan om det blir så bra i och med att även valvet ut mot hallen är murat i tegel.

Vi är på jakt efter ett nytt hus och känner därför att vi inte vill lägga för mycket jobb på det hus vi bor i nu. Därför känns det lite för besvärligt att ta tag i teglet om det skulle kunna gå att få det mysigt ändå.

Att måla förnsterkarmarna skulle jag dock kunna tänka mig, trots att det är väldigt pilligt, ska bara övertyga sambon om att det är värt jobbet.... ;)
 
Att ljusa upp väggarna blir nog svårt med tanke på att de redan är vita... Det ljusbeige blommönstret i tapeterna gör ingen större skillnad så väggarna är så gott som vita redan.

Kan hålla med om att vita väggar i kombination med mörkt trä kan vara jättesnyggt. Dock funkar det inte i vårt vardagsrum eftersom det är så mörkt. Det är inte ens ljust mitt på dagen i fullt dagsljus i och med skärmtaket på utsidan. Allt det vita ger bara ett kallt och otrevligt intryck. Vill ha fram en varmare och mysigare stämning istället som funkar trots att det är så mörkt. Är inte så noga med att det skall kännas "trendigt", visst det är inget kul om det känns "ute" med en gång men hellre klassiskt och hemtrevligt än modernt.

Kom på en sak till. Tapeterna som sitter på väggarna har lite struktur på sig. Tror inte att tapeten är skiktbar och orkar inte bredspackla hela väggarna, vad gör man? Kan renoveringstapet vara ett alternativ eller blir det jättedyrt?
 
camli skrev:
Kan hålla med om att det nog hade gjort väldigt stor skillnad att få bort teglet. Men att spackla över - går det verkligen? - låter som ett väldans jobb (är inga platta tegelstenar utan de är rundade) och det är frågan om det blir så bra i och med att även valvet ut mot hallen är murat i tegel.
Vanligt tegel går fint, men det rundade som du nämner.....hmm.....jag hade rivit ner det, brukar gå ganska lätt. Om ytan under inte är fin så är det bara att trycka på en ny gipsskiva, spackla och måla.

/AB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.