Det här måste vara forumets mest överkomplicerade tråd avseende att "ersätta en enpolig strömbrytare med en dimmer". Hur många trådar går det till strömbrytaren? Är det bara två finns det väl inte mycket att fundera på? Jag frågade om detta redan i #2 men ser inte att det framgår.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Elkopplingsschema med brytare, jordat uttag och kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D Dublin skrev:
Hm, inte riktigt om man ska vara petig. Den sista skissen indikerar ju att Nollan går vidare från lampan. Flytta bokstäverna "L", "N" till över högra hörnet istället så blir nog skissen mer korrekt. Lägger du till en jordsymbol uppe till höger och en gulgrön linje därifrån till uttaget så är du nog hemma.
Sen får vi hoppas att det stämmer med hur det ser ut i verkligheten :)
 
Tycker du att jag gör det komplicerat :crysmile::crysmile::crysmile: Då ska du se när jag skriver recept på kanelbullar :cool:
Elkopplingsschema med färgkodade ledningar och en elkontakt monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alfredo Alfredo skrev:
Det här måste vara forumets mest överkomplicerade tråd avseende att "ersätta en enpolig strömbrytare med en dimmer". Hur många trådar går det till strömbrytaren? Är det bara två finns det väl inte mycket att fundera på? Jag frågade om detta redan i #2 men ser inte att det framgår.
 
Men tidigare pratade du om att nollan gick från uttag till lampa. Läs mitt första inlägg.
 
Schematiskt bör det se ut så här när det gäller L, N och PE (Protective Earth - skyddsjord)
Det är alltså de översta linjerna:

Schematiska diagram över elektrisk anslutning för enfas 250V och trefas 440V med L, N, PE-ledningar och dvärgbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skippa dina pilar. Förläggningen är en annan skiss.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nu börjar det likna något.
Men du tänker, som sagt, för mycket likström. Skippa pilarna.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Då ska du se när jag skriver recept på kanelbullar
Byta brytare till dimmer har jag gjort många gånger men skriva ett bullrecept skulle jag aldrig våga mig på. :)
 
  • Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
Nu tror jag att jag har ritat klart så ger jag mig så :crysmile: Återkommer och berättar om det lyser eller inte i kväll :cool: Någon som kan förklara hur jag använder bakkantsstyrningen?

Elektrisk kopplingsschema med färgkodade ledningar, en av/på-brytare, dimmermodul och ett vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alfredo Alfredo skrev:
Byta brytare till dimmer har jag gjort många gånger men skriva ett bullrecept skulle jag aldrig våga mig på. :)
 
Fairlane
Är du säker på att det går till uttaget först, vidare till strömbrytaren och sen till lampan. Hos mig är kopplingspunkter ofta högt upp, på vägg eller ovanför taklampan. Det är ju mer än en gång som man läst om folk bytt strömbrytare och nu fungerar inte uttaget under.

Det gäller att förstå hur det är nu, innan man listar ut hur man ändrar för att få dit en dimmer.

Sen får TS underkänt för trådens rubrik som inte säger något om vad frågan är. ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du har helt rätt och jag ber om ursäkt för den rubriken är det ingen som kan söka sig till vad det gäller :sweat:

Här gäller det en lägenhet på översta våningen och ett uttag som sitter utvändigt på balkongen och sedan sitter lampan ovanför. Brytaren sitter på insidan i TV-rummet. Ser också att trådarna kommer underifrån.

Eluttag utanpå balkongvägg med öppna, frilagda elkablar där blå, brun och gul/grön tråd syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fairlane Fairlane skrev:
Är du säker på att det går till uttaget först, vidare till strömbrytaren och sen till lampan. Hos mig är kopplingspunkter ofta högt upp, på vägg eller ovanför taklampan. Det är ju mer än en gång som man läst om folk bytt strömbrytare och nu fungerar inte uttaget under.

Det gäller att förstå hur det är nu, innan man listar ut hur man ändrar för att få dit en dimmer.

Sen får TS underkänt för trådens rubrik som inte säger något om vad frågan är. ;)
 
Fairlane
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Du har helt rätt och jag ber om ursäkt för den rubriken är det ingen som kan söka sig till vad det gäller :sweat:

Här gäller det en lägenhet på översta våningen och ett uttag som sitter utvändigt på balkongen och sedan sitter lampan ovanför. Brytaren sitter på insidan i TV-rummet. Ser också att trådarna kommer underifrån.

[bild]
Strömbrytaren på insidan, bryter den strömmen till uttaget också eller bara till lampan?
 
Bara till lampan som sitter som fasadbelysning på balkongen.

Fairlane Fairlane skrev:
Strömbrytaren på insidan, bryter den strömmen till uttaget också eller bara till lampan?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Du har helt rätt och jag ber om ursäkt för den rubriken är det ingen som kan söka sig till vad det gäller :sweat:

Här gäller det en lägenhet på översta våningen och ett uttag som sitter utvändigt på balkongen och sedan sitter lampan ovanför. Brytaren sitter på insidan i TV-rummet. Ser också att trådarna kommer underifrån.

[bild]
Sitter det sedan också tre trådar överst i dosan också?
Om så är fallet är din försts tanke rätt. Även om du har lite svårt att rita scheman.
 
  • Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
Menar du att det här var rätt tanke då?
Eluttagsschema med märkning av L- och N-ledare och anslutning till eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



A AG A skrev:
Sitter det sedan också tre trådar överst i dosan också?
Om så är fallet är din försts tanke rätt. Även om du har lite svårt att rita scheman.
A AG A skrev:
Sitter det sedan också tre trådar överst i dosan också?
Om så är fallet är din försts tanke rätt. Även om du har lite svårt att rita scheman.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Menar du att det här var rätt tanke då?
[bild]
Ja, det är rätt, men lite otydligt.
Men om du menar att L och N kommer från vägguttaget, samt att även N passerar genom brytaren. Samt att du lägger en Jord brevid L och N också.
För det sista så är väl lampan det enda stället kablarna går till. De går inte vidare som på din ritning.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.