Vi ska bygga en sandlåda till dottern och skulle behöva lite hjälp.
Helst nån sida på internet med bygginstruktioner. Nån som vet?

Hur stora har ni byggt? Har dom varit lagom stora?
Hur djupt med sand kan vara lagom?
Duk man lägger under sanden, var köper man den?

Tacksam för hjälp...
 
Fixade till en sandlåda i våras i samband med att jag byggde altan.
Efter att lagt ner lite arbete på ritningar mm så köpte jag ändå en färdig på Bauhaus blev faktiskt billigare.
Har lagt en vanlig markduk i botten som jag satt fast med häftpistol i nerderkant på på trät, invändigt i sandlådan. Duken inhandlades på Bauhaus men finns förmodligen överallt.

Vi har ett sanddjup på ca 2 dm
Tror att måttet är ca 120 * 120, två barn leker ganska obehindrat på denna yta.

Jag kan rekommendera att ni söker på sandlåda i detta forum då det finns ganska mycket tips och trådar som redan är skrivna.

/t
 
Vi byggde en sandlåda i våras. Efter att ha kollat på bl.a. Bauhaus och K-rauta kunde vi konstatera att deras sandlådor inte såg mycket ut för världen... Förvisso bra mkt billigare än att göra en själv, men det är ju roligt att göra nåt själv :)
Lådan blev 1.55 x 1.55 meter, höjd 38 cm plus "sittbrädan". Den blev i minsta laget tycker jag. Vi har två grabbar och när nån kompis är på besök är det fullsatt i lådan...
Själva "ramen" består av trallvirke i dim. 22x95, sittbrädan är i dim. 45x170 (ej tryckimpr, har oljat den) så att även en vuxen rumpa får plats på den utan större besvär. Nergrävd ca. 20 cm, fiberduk i botten och fylld med sand så grävdjupet blev ungefär 30 cm.

Virket köptes på K-rauta, duk finns där (279 :- för en rulle på 10x1,5 m har jag för mig) men jag handlade på den på Beijer på "rulle", 2m bred kostar 20 kr/metern... Sanden dumpades på garageinfarten av en lokal "entreprenadfirma", vi gav 800 kr för "ca en kubik" hemlevererad.

Lycka tll med bygget!

edit: har hört att katter tycker om STORA toaletter... så fixa nåt "skydd" ovanpå sandlådan. Några av de färdiga lådor vi kollade på hade "inbyggda" lock, men vi köpte två längder av ett staket (oxå på K-rauta, ca 1.60x75 per del, 79 kr tror jag), dessa passade ypperligt att lägga över sandlådan :).
 
Frågan är hur stor plats ni har för sandlådan. Jag skulle vilja säga att ju större sandlådan är, desto längre kan den hänga med i barnens lekar. Vår sandlåda nu är 2.0 x 2.0m i innermått. Om ett av barnen ska leka med grävskopan(4år) så är det inte mycket lekutrymme kvar i sandlådan för andra barn. Nästa sommar är det dags att bygga om den halvmurkna sandlådan. Då kommer innermåtten att utökas till 2.3 x 2.3m. Det kommer att bli konstruktionstimmer 120x140(troligtvis) och 3 varv virke. Kanske lite Overkill men, men...
 
Tack för hjälpen! Jättebra.

Då stämmer det ganska bra med vad vi hade tänkt: Gräva ur 30 cm, sanlådan ska vara 15 cm ovanför marken, måtten kommer att bli strax under 2 x 2 meter, ej tryckimpregnerat, duk köper jag på Silvan, sittbrädan borde vara ca 45x170.
Då är det bara att börja gräva...
 
Vi gjorde en lite sarg på sittbrädan, ngn cm hög. . Passar bra när barnen bygger kakor på sittbräda. Sargen gör så att sanden inte rinner ut på gräsmattan.
 
Jag tog den enkla varianten och letade reda på en öveflödig eka och grävde ner den i trädgården.. roligare än så blir det inte
 
  • Gilla
Tegeltorpet
  • Laddar…
De färdiga sandlådor som finns på byggvaruhusen brukar vara kvadratiska med sidan 1-1.2 m. Det tyckte jag var alldeles för klent. Jag ville ha minst 2 kvm yta för att ett par ungar ska kunna leka obehindrat i den. Jag byggde en av trall, 28 x 120, med sidan 1.6 m. Byggde en ram tre plankor hög (36 cm) med 45x45 reglar i innerhörnen och grävde ett hål i marken som var två plankor djupt. Köpte en stump markduk och la i botten och vek upp kanterna på lådans utsida. Sen smäckte jag dit sittbrädor av samma trall och fyllde med putssand (skulle tydligen vara bra att "baka kaka" med enl. killen i grustaget) drygt två plankor upp. Gick i ca. 700 liter och det kostade 160:-. Trallen gick på 300-400:- vill jag minnas. Blev billigt och bra tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.