H hellgun skrev:
Vi har elektrisk golvvärme på 600W i vårt 5-6 kvm badrum. Skulle säga komfortvärme. Den verkar snitta på runt 1300 kWh/år. Bifogar grafer som visar årsförbrukning för golvvärme (kompletta år 2014-2021), dygnsförbrukning under 2021 samt minutförbrukning en januaridag i år.

[bild]
[bild]
[bild]
Bra input.
1300 kWh/år blir ju med dagens elpriser ett antal tusenlappar (säg ca 3,5 inkl alla avgifter per kWh => ca 4500 kr/år).

Rätt mycket, men man behöver ju någon slags uppvärmning, och ett elment drar ju det också. För komfortvärme så skippar jag nog det just nu dock :/
 
Mitt badrum är ca 6 kvm2... Hade ganska varmt runt 23-24 grader under perioden.
 
  • Energianvändningsdiagram för ett badrum som visar daglig elförbrukning över en månad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energiförbrukningsgraf för badrum över ett år som visar hög förbrukning på vintern och låg på sommaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
S saltet skrev:
Min golvvärmes förbrukning förra veckan i badrummet. 17 grader på golvet förutom på morgonen tre timmar 21 grader. Totalt 7 kwh
17 grader lär det väl vara utan värmen påslagen.
 
W Wickermans skrev:
Mitt badrum är ca 6 kvm2... Hade ganska varmt runt 23-24 grader under perioden.
Också bra input.
ca 170 kWh/mån under vintern. Kanske ca 85 kWh/mån i medel äver året då ?
Dvs ca 1000 kWh/år och då (med 3,5 kr/kWh inkl alla avgifter) 3500 kr/år
 
W Wickermans skrev:
Mitt badrum är ca 6 kvm2... Hade ganska varmt runt 23-24 grader under perioden.
Ser ut som du kopierat min förbrukning.
Men jag håller 25 gr på golvet dygnet runt.
Skärmdump av energiförbrukningsdiagram för golvvärme i ett badrum över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här är min
Skärmbild av app visar energiförbrukning för golvvärme i badrummet över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wickermans
  • Laddar…
Som redan är skrivet så är förbrukningen olika, men enkelt räknat i äldre hus 100w/m2.
Du kan påverka förbrukningen genom att använda program i de smarta termostaterna, vi har bara "varmt" de tider vi normalt är i tvättstugan.

i snitt 5h per dygn x 0,4kw = 2kw/dygn x elpriset (ex. 2kr/kw) så kostar det 10kr per dygn hos oss.

Klinkers, oisolerad betongplatta på mark.
400w total effekt installerat i golvet ( T2blå )
Senz-wifi termostat (Raychem / T2)
16 grader natt/dag och 20 grader på kväll/helg

En smart termostat med en energiförbrukningsdiagram för de senaste 7 dagarna på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av Senz-wifi termostat som visar förbrukningshistorik för förra månaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ferna Ferna skrev:
Där slog du huvudet på spiken. Det intressanta är förstås att förstå hur ekonomiskt det är med golvvärme jämfört med annan direktverkande värme. Stämmer det att läckaget är större? Man hör ju också att man kan hålla lägre temperatur eftersom rummet upplevs varmare med uppvärmt golv. I de utrymmen man inte kan värma med värmepump ( typ badrum) vilket är det bästa alternativet: golvvärme eller direktverkande radiatorer?
Det är ju så enkelt som att ju varmare golvet är desto mer värme läcker ut genom det. Att golvet skall vara varmt är själva poängen med golvvärme. Därmed kan man slå fast att det under alla omständigheter går åt mer energi för att värma med golvvärme än med element givet att vi pratar samma isolering och temperatur.

Om man sänker temperaturen i rummet kan man givetvis sänka förbrukningen. Följande publikation är några år gammal. Men där kan man se skillnaden under ett visst spann av förutsättningar.
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf
 
A Avemo skrev:
Det är ju så enkelt som att ju varmare golvet är desto mer värme läcker ut genom det. Att golvet skall vara varmt är själva poängen med golvvärme. Därmed kan man slå fast att det under alla omständigheter går åt mer energi för att värma med golvvärme än med element givet att vi pratar samma isolering och temperatur.

Om man sänker temperaturen i rummet kan man givetvis sänka förbrukningen. Följande publikation är några år gammal. Men där kan man se skillnaden under ett visst spann av förutsättningar.
[länk]
Golvvärme och "varma golv" har helt olika funktioner.
Golvvärme med uppgiften att skapa behaglig rumsvärme har yttemperatur på bara några få grader över önskad rumstemperatur och kan faktiskt upplevas som svala/kalla beroende på ytmaterial.
Golvvärme har en stor yta som avger värme och ger en jämn rumstemperatur och bra komfort/ vämeekonomi.
"Varma golv" behöver en högre yttemperatur för att upplevas som varma. Det ger högre rumstemperatur/energiförbrukning.
Självklart kan man prioritera varma golv om syftet är att skapa någon form av myskänsla i tex badrum. Energiförbrukningen blir då högre och ökad kostnad får bokföras på myskontot.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Golvvärme har en stor yta som avger värme och ger en jämn rumstemperatur och bra komfort/ vämeekonomi.
När man värmer med radiatorer kommer golvet alltid att vara lite kallare än luften i rummet. Ju bättre isolerat golvet är desto mindre blir skillnaden. Men kallare är det alltid. Värmer man med golvvärme är golvet alltid varmare än luften i rummet. Annars kan det inte värma luften. Om golvet är väl isolerat blir inte skillnaden i energiförbrukning så stor. Men den finns alltid där. Det är grundläggande fysik att det alltid går åt mer energi för att värma ett rum med golvvärme givet att temperaturen och isoleringen är densamma.

Det som kan tillkomma är om golvet värms av en värmepump. Då kan golvvärmen ge en lägre framledningstemperatur och därmed en bättre värmefaktor på värmepumpen. Då kan det i vissa fall bli en mindre mängd köpt energi tack vare golvvärmen. Det förutsätter också att värmepumpen i fråga bara värmer golv. Är det blandat element och golvvärme i samma hus får man inte fördelen. Denna potentiella besparing gäller inte när golvet värms av direktel som diskuterats i denna tråd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När man värmer med radiatorer kommer golvet alltid att vara lite kallare än luften i rummet. Ju bättre isolerat golvet är desto mindre blir skillnaden. Men kallare är det alltid. Värmer man med golvvärme är golvet alltid varmare än luften i rummet. Annars kan det inte värma luften. Om golvet är väl isolerat blir inte skillnaden i energiförbrukning så stor. Men den finns alltid där. Det är grundläggande fysik att det alltid går åt mer energi för att värma ett rum med golvvärme givet att temperaturen och isoleringen är densamma.

Det som kan tillkomma är om golvet värms av en värmepump. Då kan golvvärmen ge en lägre framledningstemperatur och därmed en bättre värmefaktor på värmepumpen. Då kan det i vissa fall bli en mindre mängd köpt energi tack vare golvvärmen. Det förutsätter också att värmepumpen i fråga bara värmer golv. Är det blandat element och golvvärme i samma hus får man inte fördelen. Denna potentiella besparing gäller inte när golvet värms av direktel som diskuterats i denna tråd.
A Avemo skrev:
När man värmer med radiatorer kommer golvet alltid att vara lite kallare än luften i rummet. Ju bättre isolerat golvet är desto mindre blir skillnaden. Men kallare är det alltid. Värmer man med golvvärme är golvet alltid varmare än luften i rummet. Annars kan det inte värma luften. Om golvet är väl isolerat blir inte skillnaden i energiförbrukning så stor. Men den finns alltid där. Det är grundläggande fysik att det alltid går åt mer energi för att värma ett rum med golvvärme givet att temperaturen och isoleringen är densamma.

Det som kan tillkomma är om golvet värms av en värmepump. Då kan golvvärmen ge en lägre framledningstemperatur och därmed en bättre värmefaktor på värmepumpen. Då kan det i vissa fall bli en mindre mängd köpt energi tack vare golvvärmen. Det förutsätter också att värmepumpen i fråga bara värmer golv. Är det blandat element och golvvärme i samma hus får man inte fördelen. Denna potentiella besparing gäller inte när golvet värms av direktel som diskuterats i denna tråd.
Ok ditt resonemang är rätt, dock har vi individer olika preferenser om upplevelsen av "varma"golv"
Jag har exempel på hus som har vattenburen golvvärme och radiatorvärme i samma hus, de delar av huset med golvvärme upplevs som "varmare" trots samma rumstemperatur som de rum som har radiatorvärme, givetvis är det subjektivt, men varma fötter minskar känslan av kyla.
Det fins då möjlighet att sänka rumstemperaturen något för samma upplevelse av rumstemperaturen.
Däremot är det troligt att golvvärme har något större värmförlustet genom bjälklaget än radiarorvärme.
Golvvärme bör bara användas på ett välisolerat bjälklag om man vill ha hög energieffektivitet.
Detta blev ett sidospår på TS fråga om hur mycket energi golvvärme förbrukar och väcker bara några tankar om att varje hus är har olika förutsättningar och därför går det inte att besvara TS fråga med ett entydigt svar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
W Wickermans skrev:
Mitt badrum är ca 6 kvm2... Hade ganska varmt runt 23-24 grader under perioden.
Är det en Shelly Plus 1PM du använder? Kopplad i dosan bakom termostaten?

Har Raychem Senz-wifi som rapporterar hur mkt tid golvslingan är aktiv men jag vet inte effekten och skulle gärna vilja kunna mäta på samma vis som du.
 
A Avemo skrev:
Det var så jag också tolkade det. Har man då värme på i övriga huset som läcker in i badrummet och får upp temperaturen till över 17º så kommer golvvärmen inte att gå alls. Och jag hoppas för hans egen skull att saltet har mer än 17º i sitt badrum.
Har samma :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.