Vad är verkningsgraden på fjärrvärme?

Om jag köper en kWh fjärrvärme från leverantören, hur mycket går då över till värme i huset?

Jag har satt in en LLVP och jag har inte hunnit göra någon vetenskaplig sammanställning ännu, men så här långt verkar det ju minskat totala energiförbrukningen en hel del.

Min lite hastigt och lustigt framtagna jämförelse visat att dygnsförbrukningen sjunkit från ca 35-40 kWh fjärrvärme till ~4 kWh LLVP-värme. Den har SCOP 5,2 så då tillför den inte fullt 21 kWh energi.

Har jag för kort tidsserie för att få fram vettiga data tro, eller är verkningsgraden på fjärrvärmen kanske så pass låg att det förklarar diffen?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…

Bästa svaret

Fjärrvärmen räknar man 1:1 hemma i bostaden och det som står på fakturan. Ungefär som en elpanna. Sedan har fjärrvärme tidigare förluster i fjärrvärmepannan som eldas med något och dess stora ledningsnät där också en del går till spillo på vägen till konsumenten.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Magnus E K
Om värmepumpen har en säsongsvärmefaktor på 5,2 så ger den betydligt mer än 5,2 gånger inmatad energi nu när det inte är särskilt kallt ute. Bra luftvärmepumpar är grymt effektiva så länge det inte är alltför kallt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att du också gör tappvarmvatten med din fjärrvärme? Bara så du tänker på det och jämför kWh-siffrorna rätt...
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om värmepumpen har en säsongsvärmefaktor på 5,2 så ger den betydligt mer än 5,2 gånger inmatad energi nu när det inte är särskilt kallt ute. Bra luftvärmepumpar är grymt effektiva så länge det inte är alltför kallt.
Ah, givetvis, det hörs ju på namnet . Ska kolla om jag hittar COP-värdet, antar att den siffran visar verkningsgraden.
 
A Anders243 skrev:
Det är inte så att du också gör tappvarmvatten med din fjärrvärme? Bara så du tänker på det och jämför kWh-siffrorna rätt...

Tappvattnet har jag räknat bort. Det varierar ju givetvis men snittade det över tid i sommar när ingen värme nyttjades.
 
M
Blir kul att följa. Jag har bra koll på fjärrvärme. Har du dragit ner på ditt vattenburna system i centralen eller har du bara låtit värmepumpen jobba och termostaterna på elementen justerar ned när det blir tillräckligt varmt.
Förstår att du bor lite kallare till än mig. Vad har du ungefär för utetemperatur nu
 
M mecklarn skrev:
Blir kul att följa. Jag har bra koll på fjärrvärme. Har du dragit ner på ditt vattenburna system i centralen eller har du bara låtit värmepumpen jobba och termostaterna på elementen justerar ned när det blir tillräckligt varmt.
Förstår att du bor lite kallare till än mig. Vad har du ungefär för utetemperatur nu
M mecklarn skrev:
Blir kul att följa. Jag har bra koll på fjärrvärme. Har du dragit ner på ditt vattenburna system i centralen eller har du bara låtit värmepumpen jobba och termostaterna på elementen justerar ned när det blir tillräckligt varmt.
Förstår att du bor lite kallare till än mig. Vad har du ungefär för utetemperatur nu
Fjärrvärmen styr jag via Ngetic Tune så ställer jag temperaturen där på ex 18 grader så shuntar den inte ut värme så länge det är varmare än så inomhus.

Bifogar en temperaturkurva utomhus för september. Det är hyfsat varmt på dagarna med vissa nätter har det varit ganska kallt för säsongen.
 
  • Graf över utomhustemperaturer i september, med svängningar mellan 7.9 och 12.4 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Ja du kör den regleren. Ngenic lurar utegivaren att det är varmare eller kallare och justerar mycket riktigt efter innegivarens temperatur
Om innehavaren påverkas av luftvärmepumpen så drar Ngenic ner temperaturen för all utgående värme från fjärrvärmecentralen. Det gör att värmen tas bort även från rum där inte luftvärmepumpen når. Då minska energiförbrukningen tillfälligt mycket, men det blir kallt i en del rum. Har man tex golvvärme i en källare så går det normalt mycket värme där, men den sänks också av Ngenic, men värms inte av luftvärmepumpen.
denna effekt märks mest när värmebehovet är större då rummen som inte nås av luftvärmepumpen blir kalla. En lösning är då att flytta innehavaren till ett rum som inte har luftvärmepump och låta radiatortermostaterna reglera där värmepumpen jobbar.
(COP mäts vid +7grader)

T trasker skrev:
Fjärrvärmen styr jag via Ngetic Tune så ställer jag temperaturen där på ex 18 grader så shuntar den inte ut värme så länge det är varmare än så inomhus.

Bifogar en temperaturkurva utomhus för september. Det är hyfsat varmt på dagarna med vissa nätter har det varit ganska kallt för säsongen.
 
Redigerat:
M mecklarn skrev:
Ja du kör den regleren. Ngenic lurar utegivaren att det är varmare eller kallare och justerar mycket riktigt efter innegivarens temperatur
Om innehavaren påverkas av luftvärmepumpen så drar Ngenic ner temperaturen för all utgående värme från fjärrvärmecentralen. Det gör att värmen tas bort även från rum där inte luftvärmepumpen når. Då minska energiförbrukningen tillfälligt mycket, men det blir kallt i en del rum. Har man tex golvvärme i en källare så går det normalt mycket värme där, men den sänks också av Ngenic, men värms inte av luftvärmepumpen.
denna effekt märks mest när värmebehovet är större då rummen som inte nås av luftvärmepumpen blir kalla. En lösning är då att flytta innehavaren till ett rum som inte har luftvärmepump och låta radiatortermostaterna reglera där värmepumpen jobbar.
(COP mäts vid +7grader)
Jo exakt. Än så länge värmen pumpen alla rum på den våning den sitter på ett utmärkt sätt. Det är givetvis några grader svalare i sutterängplan men där finns bara entrén, ett gästrum och gillestugan. Den senare finns en spiskassett i och denna årstid räcker en brasa gott inför filmkvällen på helgerna.

När det blir kallare tänker jag precis som du skriver stänga elementen och flytta givaren. Så länge det är ekonomiskt fördelaktigt att köra LLVP. När det är som kallast på vintern får vi brassa på med fjärrvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.