Finns det något minimått som man bör tänka på? Jag skissar på ett badrum som just nu är ca. 9 m2 (2,5x3.3) och i det skall det få plats:

Badkar
Kaklad dusch
Dubbla handfat
Skithus

Bastu

Överambitiöst?
 
Tror det kan bli trångt.

Vi planerar samma funktioner (dock inte dubbelhandfat...bara enkel) i ett badrum på c:a 13kvm och det känns lite litet, inte många outnyttjade kvm i alla fall...

Alter ego
 
Måste instämma med Alter ego. Det låter som väldigt mycket på den ytan. Snåla inte allt för mycket på golvytan. Man skall trots allt ha plats att röra sig där också, torka av sig efter dusch etc. Bastu finns ju i miniformat, typ den Coop Forum säljer som är 113x113 om jag minns rätt, men den är inget att rekommendera för någon med ens lätt cellskräck.. 8)
 
Precis, vad är poängen med med fullmatat badrum om det inte går förflytta sig i det.
 
I det läget skulle jag nog (tyvärr) skippa bastun, det lär bli trångt.

Ett alternativ om man verkligen vill ha bastu (och det vill man ;) ) är att bygga en fristående "bastufrigga", då kan du lätt fixa vedeldat, få till en relax och ändå ha gott om plats för en rejäl bastu.
Det kan vara lite stök med avlopp, men det går nog att fixa till.
 
ny här i detta fantastiska forum

ska bygga ny vedeldad bastu önskar tips på
värmeåtervinning från bastukaminen till det
vatten-burna systemet även hur man kan ta tillvara
på energin i rökgaserna från en vanlig "kamin".

trevlig helg nu går jag & fiskar en stund !!!
 
packy skrev:
ny här i detta fantastiska forum

ska bygga ny vedeldad bastu önskar tips på
värmeåtervinning från bastukaminen till det
vatten-burna systemet även hur man kan ta tillvara
på energin i rökgaserna från en vanlig "kamin".

trevlig helg nu går jag & fiskar en stund !!!
Vi har en frånluftsventil även i bastun som går till FVLP, som i sin tur är kopplat till vattenburen golvvärme o vattenburna radiatorer.
 
Vi har 9,7 m2 (4.6*2.1) och valde givetvis bastun och dumpade badkaret. För hur kul är det att ligga å gona sig i ett bubbelbad med alla hudflagor som cirkulerar runt hela tiden? ::) ::) :surprised: ;)
 
Jag flyttade upp bastun till toaletten på ovanvåningen istället. Inskynsskydd gör ju att man kan ha ett litet tittut i bastun...
 
vi har börjat bygga relax, blir på ca 32m3 med bastu på 2,1x2,1 m, 2-sittsigt bubbelkar, dusch,bar, träningscykel, träningsredskap, bord och stolar. det verkar bli hyfsat med utrymme. vi har använt konradssons kakelprogram med möbeltillägg för att rita upp rummet. suveränt lätt program där man kan se rummet i 3-d o knata omkring i det. tyvärr har det en massa buggar, hänger sej, svårt att öppna filer mm men kan ändå rekommenderas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.