Indirekt relaterat till ventilation, hittade ingen bättre forumsdel.
Vi bor i en enplans 80-tals villa. Vi har då en korridor som går genom hela huset och varje rum har en dörr in till sig längsmed korridoren. I korridorens ena ände sitter en llvp och i andra änden sitter en braskamin med inbyggd fläkt (som värmer riktigt jäkla effektivt).
Alla i familjen sover med stängda dörrar, detta är inget som kommer att ändras.

Vore det rimligt att sätta en ventil in till respektive rum för att sprida värmen från främst kaminen, men även llvp kvälls/nattetid?

Har förstått att man inte ska ha fläkt som forcerar in inomhusluft i sovrummen, men samtidigt är det orimligt ekonomiskt att varje sovrum ska stödvärmas med elradiator när korridoren utanför är 26-28 grader efter rejält med eldning en vinterkväll.

Förslag på produkt att inhandla för att få in värmen till sovrummen mottages med tacksamhet. Tyvärr är någon sorts ventilationssystem som kanske vore optimalt, inte att tänka på idag. Pengarna till en sådan investering finns helt enkelt inte.
 
Problemet med att sätta en ventil in till rummen är att luften kommer vilja åka ur rummen snarare än in i rummen. Det kan vara bra för att få bättre luft i rummen med stängd dörr, men jag tror tyvärr det inte kommer hjälpa med värmen.
(Förutsatt då att du har tilluft i rummen utifrån)
Har du fläktar som forcerar in luft i sovrummen, så kommer de eventuelt att lyckas skapa övertryck och pressa ut luft genom tilluftventilerna i rummen (eller otätheter). Men den luften som försvinner från korridoren måste ersättas från någonstans, så frågan är var den kommer ifrån, och hur stark fläkt du behöver för att det ska hända något.

Den billigaste lösningen jag kan komma på är ett tjockare täcke, vilket kanske inte är det roligaste svaret :(
 
B bobobjorn skrev:
Problemet med att sätta en ventil in till rummen är att luften kommer vilja åka ur rummen snarare än in i rummen. Det kan vara bra för att få bättre luft i rummen med stängd dörr, men jag tror tyvärr det inte kommer hjälpa med värmen.
(Förutsatt då att du har tilluft i rummen utifrån)
Har du fläktar som forcerar in luft i sovrummen, så kommer de eventuelt att lyckas skapa övertryck och pressa ut luft genom tilluftventilerna i rummen (eller otätheter). Men den luften som försvinner från korridoren måste ersättas från någonstans, så frågan är var den kommer ifrån, och hur stark fläkt du behöver för att det ska hända något.

Den billigaste lösningen jag kan komma på är ett tjockare täcke, vilket kanske inte är det roligaste svaret :(
Roligaste svaret var det absolut inte, haha!
Vi har bara självdrag i sovrummen. Föreställde mig lite försiktigt att övertrycket i hallen matar in varmluft genom ventilen var på den "kalla" luften dels läcker ut i självdrag, dels läcker tillbaka ut i dörrspringan mellan dör och tröskel. Men det kanske var en lite väl utopisk tanke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.