Rickard. Rickard. skrev:
Föregående förslag är rätt dåligt och det är en vanlig orsak till läckage på papptak. Mitt förslag blir att du tittar in på systemen som är viktade för att inte blåsa bort.

Sen kan man kan komplettera med någon enstaka infästningsplatta om man som jag är lite orolig av sig.
Finns exempel på dessa?
Skärmdump av en diskussionstråd på ett forum om bygg- och renoveringsfrågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
V Värmelärlingen skrev:
Finns exempel på dessa?
Googla ”ballast solceller” om det var det du är nyfiken på.
 
Hej,

Jag hade prioriterat infästning som är beprövad och inte riskerar läckage. Ett eventuellt läckage är ju inte speciellt smidigt att åtgärda om du har en hel solcellsinstallation som täcker pappen...

Vi undersöker just nu solcellsinstallation på papptak och har blivit rekommenderade denna;

Infästningar solfångare, solpaneler - CW Lundberg

Mvh

TMC
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
T TMC skrev:
Hej,

Jag hade prioriterat infästning som är beprövad och inte riskerar läckage. Ett eventuellt läckage är ju inte speciellt smidigt att åtgärda om du har en hel solcellsinstallation som täcker pappen...

Vi undersöker just nu solcellsinstallation på papptak och har blivit rekommenderade denna;

Infästningar solfångare, solpaneler - CW Lundberg

Mvh

TMC
Hej TMC, vad valde ni till slut om ni har installerat på papptak?
 
N NyHusägare2021 skrev:
Hej TMC, vad valde ni till slut om ni har installerat på papptak?
Valet föll på Svea Solar.

//TMC
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
T TMC skrev:
Valet föll på Svea Solar.

//TMC
Tack för snabbt svar, så Svea Solar installerade på befintligt papptak?
Jag ska bygga ny carport och har shingel på befintligt garage så jag tittar på om jag kan förbereda taket för detta och kunna lägga takpapp eller om jag måste gå till takplåt istället...
 
  • Gilla
TMC
  • Laddar…
N NyHusägare2021 skrev:
Tack för snabbt svar, så Svea Solar installerade på befintligt papptak?
Jag ska bygga ny carport och har shingel på befintligt garage så jag tittar på om jag kan förbereda taket för detta och kunna lägga takpapp eller om jag måste gå till takplåt istället...
Kontakta dem, shingel vet jag inte ifall de monterar på men du får snabbt svar om dina tänkta förutsättningar.
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.