Kan inte hjälpa det men jag älskar det kan ju vara för att jag är uppvuxen i ett hus som var nästan likadant planmässigt och formmässigt men i rött tegel då det är fasadstandard i vår del av Sverige
Hade mitt pojkrum på tredje våningen med balkongen
Där stod jag och vinkade på min far när han kom hem från jobb och körde in i garaget
:D Mm barndomsminnen
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ingen arkitekt skulle väl få för sig att sätta ett enluftsfönster ovanför ett treluftsfönster?

Såg att de mer påkostade funkishusen faktiskt hade rätt stora fönster.

[länk]
och det här bygget var nog påkostat f
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Pettersbergsvägen är en fantastisk gata, särskilt den här delen där den klamrar sig fast vid sluttningen ner mot Mälaren med överstora hus på bitvis minimala tomter.

Allt är inte snyggt i sig, men helheten är bedårande.
helt klart finaste delen av Mälarhöjden och dyrast med men Mälarhöjden har haft problem dom senaste åren i och med att dom gränsar till bredäng
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Eller helst inte. Fint hus från början 1900-talet i alla fall.
 
N Naiv entusiast skrev:
Detta huset är otroligt vackert!
[länk]
Kolla in dom murstockarna ren kärlek
 
  • Gilla
Hagab
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
N Naiv entusiast skrev:
Detta huset är otroligt vackert!
[länk]
Har dom satt på panel på källaren? Varför? Aldrig sett nåt sånt.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Har dom satt på panel på källaren? Varför? Aldrig sett nåt sånt.
jag skulle gissa på att trappan och panelen har kommit dit på 1920 talet eller 1930 talet tillsammans med Serveringsskåp och golvet
 
C
M maria01 skrev:
jag skulle gissa på att trappan och panelen har kommit dit på 1920 talet eller 1930 talet tillsammans med Serveringsskåp och golvet
Verkar som att fasaden fick träpanel 1989 enligt Sörmlands museum:
https://sokisamlingar.sormlandsmuseum.se/objects/c24-387041/

Kanske även då balustraden på framsidan försvann. Den fanns kvar 1971 iallafall:
https://sokisamlingar.sormlandsmuseum.se/objects/c24-360759/

Lite helgerån att förvanska huset på det sättet kan man tycka, men det är ju rätt gamla synder vid det här laget.
 
  • Ledsen
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Verkar som att fasaden fick träpanel 1989 enligt Sörmlands museum:
[länk]

Kanske även då balustraden på framsidan försvann. Den fanns kvar 1971 iallafall:
[länk]

Lite helgerån att förvanska huset på det sättet kan man tycka, men det är ju rätt gamla synder vid det här laget.
fasaden förstår jag tilläggsisolerad troligtvis
 
N
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Har dom satt på panel på källaren? Varför? Aldrig sett nåt sånt.
Hela kortsidan föll ihop under 1900-talet pga sättningar så på 80-talet restaurerade ett arkitektpar hela byggnaden. Nyköpings byggnadsantikvarie och kommun var väldigt insatta i restaureringen och panelen trodde man hade varit original från 1801 och att putsen var något som tillkommit innan 1920.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Har dom satt på panel på källaren? Varför? Aldrig sett nåt sånt.
Såg att jag svarade gällande utomhuspanelen. Gällande den inomhus vet jag bara att den varit sedan minst 50 år. Men en ägare hade mottagning på nedervåningen så kan ha renoverats upp för att vara mer ståndsmässig. Den främre delen av nedre plan är inte att räkna som källare då den är helt ovanför mark samt fönster i ”normal” höjd.
 
HOBBY ARCHITECT
C cpalm skrev:
Lite helgerån att förvanska huset på det sättet kan man tycka, men det är ju rätt gamla synder vid det här laget.
Fult var det i alla fall.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.