K kardborren skrev:
Ja, Easee-boxen kan låta en bil vänta på sin tur, tre bilar laddar och den fjärde väntar. Vet inte om den har någon smart turordning eller om det bara är först till kvarn.
Vet inte hur det är med Easee, men på många parkeringar med heldagsparkering så använder man sig av roterande inkoppling för att det skall bli "rättvist", tex att man delar upp tiden i block om 15 minuter och att exempelvis 2/3 av parkeringarna laddar samtidigt på ett sådant tidsblock, sedan kopplas 1/3 ur och en annan tredjedel in efter 15 minuter.

Vissa större parkeringar har dessutom detta kopplat till hur många som fortfarande laddar, de mäter laddströmmen och kopplar in ytterligare parkeringar fram till dess att man nått max utnyttjande. Jag har varit med om att inte få särskilt mycket laddning alls trots flera timmars parkering, pga denna "finess". Alla andra laddbilar började ladda samtidigt vid dagens början nämligen...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Nur jag petig men standarden tillåter inte signalering av lägre laddström än 6A.
Just 4 bilar går inte riktigt jämt upp på nåt bra sätt.
2st 3x6A 1st 3x7A och en får vänta? 3x20 tot
2st 1x16A och 2st 1x10A? 16,16 20 A tot
1st 3x10 + 3st 1x10? 3x20 tot

Första alternativet att låta en vänta ger högst effektivitet och förbrukar minst el. Föredrar det, kanske i kombo med en max väntetid (t.ex. 5h) eller max laddad energi (t.ex. 25 kWh) innan man stoppar första bilen för att låta fjärde ladda. Finns denna funktion?
Men utöver 6A så kan man ju ställa in laddströmmen steglöst. Det finns inget i standarden som hindrar dig från att styra laddning till exempelvis 1*8A eller 3*8A.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Men utöver 6A så kan man ju ställa in laddströmmen steglöst. Det finns inget i standarden som hindrar dig från att styra laddning till exempelvis 1*8A eller 3*8A.
Jag förstår inte heller det här. Som jag redan nämt kan min bil skruvas ner till 500Watt från själva bilen. Orkar inte räkna nu men det är väl mindre än 6A.

Köper dock att det finns bilmodeller som går enligt nån standard som inte tillåter dittan och dattan. Är ju så med tex enfas och trefasladdning dvs olika laddare i bilarna.

På Easy laddare finns förinställt 10,13 och 16 A. Men går jag in i edit så kan jag ange 1A som minsta. Ska bannemig ta testa hur min bil reagerar om man skruvar ner den till 1A. Synd jag inte har bilen här redan nu. Får testa till helgen av ren vetenskap vad min 2år gamla pluginhybrid säger när man matar den mindre än 6 A ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Control Pilot-signalen i typ 2 kontakten är bara specad ner till 10% PWM vilket betyder 6A. Lägre % betyder "övergå till digital kommunikation (HLC)" så laddboxen kan ej strypa mer än så.

HLC används för DC-snabbladdning men om det finns boxar och bilar som stödjer det för AC-laddning också och om det då går att beordra ner till 1A har jag aldrig hört/sett. Men jag har inte sett allt. ;) Upplysning önskas!

Med tanke på att en typisk elbil drar 300W eller så till olika stödsystem kommer det gå åt ca 60% mer el-energi för att ladda med 1A.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men utöver 6A så kan man ju ställa in laddströmmen steglöst. Det finns inget i standarden som hindrar dig från att styra laddning till exempelvis 1*8A eller 3*8A.
Kan man styra bilen mellan 1-fas och 3-fas? Jag ser inget i signaleringsprotokollet som har något med antalet faser att göra. Om man klipper själva faskopplingen från boxen så funkar det ju men annars så verkar det som att 6A = 6A från en fas eller 2A från 3st.
 
M merbanan skrev:
Kan man styra bilen mellan 1-fas och 3-fas? Jag ser inget i signaleringsprotokollet som har något med antalet faser att göra. Om man klipper själva faskopplingen från boxen så funkar det ju men annars så verkar det som att 6A = 6A från en fas eller 2A från 3st.
Protokollet är per fas, men man kan bara signalera med en bil per laddbox. Det är utvecklat för enfas och tvåfas från början.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jag förstår inte heller det här. Som jag redan nämt kan min bil skruvas ner till 500Watt från själva bilen. Orkar inte räkna nu men det är väl mindre än 6A.

Köper dock att det finns bilmodeller som går enligt nån standard som inte tillåter dittan och dattan. Är ju så med tex enfas och trefasladdning dvs olika laddare i bilarna.

På Easy laddare finns förinställt 10,13 och 16 A. Men går jag in i edit så kan jag ange 1A som minsta. Ska bannemig ta testa hur min bil reagerar om man skruvar ner den till 1A. Synd jag inte har bilen här redan nu. Får testa till helgen av ren vetenskap vad min 2år gamla pluginhybrid säger när man matar den mindre än 6 A ;)
Standarden gjordes för 110V från början, det motsvarar 660 Watt. Det var ett rimligt minimum...

Edit: mindre än 10% duty-cycle på PWM är inte rimligt heller, det ökar kraven på samplingshastigheten. När standarden utvecklades så vulle man inte kräva för dyr utrustning.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Kan man styra bilen mellan 1-fas och 3-fas? Jag ser inget i signaleringsprotokollet som har något med antalet faser att göra. Om man klipper själva faskopplingen från boxen så funkar det ju men annars så verkar det som att 6A = 6A från en fas eller 2A från 3st.
Ja, det går men det är ett fulhack. Laddboxen signalerar laddning ej tillåten så att bilen slutar ladda. Laddboxen kopplar sedan bort alla faser, väntar lite och kopplar bara in fas 1 samt signalerar att det går bra att ladda igen.

Varje omkoppling innebär alltså stopp och start av laddning, så det blir en del slitage på kontaktorerna till högspänningsbatteriet.

En del bilar med trefasladdning kan använda två ombordladdare till en fas för att kunna ladda med 1x32A, om det sker genom att bilen byglar fas1 och 2 när den bara får en fas så är det ju bra om bilen timar ut och kopplar isär dessa innan det kommer 3-fas igen så man slipper kortslutning mellan två faser.
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Standarden gjordes för 110V från början, det motsvarar 660 Watt. Det var ett rimligt minimum...

Edit: mindre än 10% duty-cycle på PWM är inte rimligt heller, det ökar kraven på samplingshastigheten. När standarden utvecklades så vulle man inte kräva för dyr utrustning.
Okej så det är därför man kan skruva ner så mycket i själva bilen.

Är ju absolut inget man vill göra tycker tom 2.5h få 50km är tok för söligt!

Men det är ändå en liten finess ifall man nångång sitter illa till har nån chucko uttag som inte klarar av att leverera.

Det är också intressant att olika länder har olika system. Här i Sverige tycks ju största problemet vara huvudsäkring (deras prissättning) plus att i normalfall får man ut max 10A från chuckouttag. I t ex Finland verkar det vara nästan standard att utomhusuttag går på separat 16A och är mer rejälare uttag! Dvs man tycks ha mer krav att de ska hålla! Tror tom huvudsäkring är större min morfar hade i sitt hus över 30A x 3 (minns inte exakt men dem var stora o mer än 25A och tilläggas bör att han var elektriker så ville kanske ha värsting fast förstår ändå inte riktigt varför men kanske inte kostar som i Sverige?).

Jag bodde i en liten 2:a på 40kvm med fjärrvärme. Lägenheten hade 25A huvudsäkring. Helt överkurs trodde den gick till flera lägenheter så gick faktist en mörk kväll och skruva dem lösa för att se om min teori stämde. Men icke sa nicke ljusen var tänt överallt. Jag vet dock inte om det kostade extra ha så stora då elen ingick i hyran och varför man överdimensionerat såpass.

Sverige pratar vi mycket om bränder när folk chuckolattad en diskussion som man knappt läser om på finsk media!

Sedan har vi Asiatiska länder där man kör enbart 1 Fas.

Usa som har sitt 115V system.

Det var faktist kul kolla på youtube "techology connection" kanalen.
Deras "Högspänning" i hus är är våran 230V som vi får ut av samtliga uttag.
Har för mig han använde det som vi kallar "chuckoladdning" highspeed charging hemma :crysmile:

Han nämde också nåt om att vi i Europa har bättre förutsättningar för elbil (y)
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Okej så det är därför man kan skruva ner så mycket i själva bilen.

Är ju absolut inget man vill göra tycker tom 2.5h få 50km är tok för söligt!

Men det är ändå en liten finess ifall man nångång sitter illa till har nån chucko uttag som inte klarar av att leverera.

Det är också intressant att olika länder har olika system. Här i Sverige tycks ju största problemet vara huvudsäkring (deras prissättning) plus att i normalfall får man ut max 10A från chuckouttag. I t ex Finland verkar det vara nästan standard att utomhusuttag går på separat 16A och är mer rejälare uttag! Dvs man tycks ha mer krav att de ska hålla!

Sverige pratar vi mycket om bränder när folk chuckolattad en diskussion som man knappt läser om på finsk media!
Det sistnämnda beror mer på kampanjer från "säker el". Visst, det är ett reellt problem och jag skulle inte använda vilket eluttag som helst! Man kan ju tänka sig att man i Finland tänkt på detta med att köra sågar och andra elmaskiner på en fas utomhus. I Sverige använder vi ju CEE-uttag till det mesta med högre last då de är designade för att klara värmeutveckling.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Det sistnämnda beror mer på kampanjer från "säker el". Visst, det är ett reellt problem och jag skulle inte använda vilket eluttag som helst! Man kan ju tänka sig att man i Finland tänkt på detta med att köra sågar och andra elmaskiner på en fas utomhus. I Sverige använder vi ju CEE-uttag till det mesta med högre last då de är designade för att klara värmeutveckling.
Absolut, är jag hos nån bekant i Sverige (även Finland) första jag gör kollar vad det är för uttag, vilka säkringar den går på osv. Men det klart alla bryr sig inte.

Är jag den minsta osäker låter jag antingen bli ladda eller kör den sega metoden. Den går ju sänka i olika steg också.

Min morbror kallar uttaget för högkapacitetsuttag och menade som du säger att den ursprungligen menats till sågar och olika trädgårdsprodukter. Elbilar fanns ju knappt på 90 talet.

Kan ju vara så att vi i Sverige fick aldrig dessa då allt som t ex tvättmaskin skulle vara "fast installerat".
 
kisumisu
martin43 martin43 skrev:
Control Pilot-signalen i typ 2 kontakten är bara specad ner till 10% PWM vilket betyder 6A. Lägre % betyder "övergå till digital kommunikation (HLC)" så laddboxen kan ej strypa mer än så.

HLC används för DC-snabbladdning men om det finns boxar och bilar som stödjer det för AC-laddning också och om det då går att beordra ner till 1A har jag aldrig hört/sett. Men jag har inte sett allt. ;) Upplysning önskas!

Med tanke på att en typisk elbil drar 300W eller så till olika stödsystem kommer det gå åt ca 60% mer el-energi för att ladda med 1A.
Ok tack för förklaringen! Jo nä man vill ju knappt ladda ens med 6A. Själv köpte jag laddboxen för att få ut 16A men jag bor ju eget hus och helt annan historia än en parkeringsplats för 10 elbilar...

Ser i Tibbers app att där går det minsta på 6A och ända till 16A.

Men skall för skojs skull testa vad det blir för error om jag sätter ner i själva boxen den till 1A.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ok tack för förklaringen! Jo nä man vill ju knappt ladda ens med 6A. Själv köpte jag laddboxen för att få ut 16A men jag bor ju eget hus och helt annan historia än en parkeringsplats för 10 elbilar...

Ser i Tibbers app att där går det minsta på 6A och ända till 16A.

Men skall för skojs skull testa vad det blir för error om jag sätter ner i själva boxen den till 1A.
Det skall tolkas som att bilen inte får ladda
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Testade sätta den på 1A. Bilen började inte ladda och appen till Easee sade att laddning stoppad pga lastbalansering.
Konstigt meddelande då jag inte ens har lastbalansering.

Hela laddboxen blev konstig började ladda sen i 1.3kw fast jag hade allt i 16A.
Fick resetta hela boxen och nu laddar den igen i 3.4kw.

Har även kollat nu hur mina huvudsäkringar går
Säkring 1 (den som jämt gick):
Badrum
Hallen
Diskmaskin
Hela köket (förutom kyl och frys)
Ugnen
Tvättmaskin

Säkring 2:
Torktumlare
Trappa och rummet upp och nere.
Sovrum 1 belysning
Sovrum 2 och 3
Frys nummer 2
Toa övre våning
Sovrum 4 belysning
kontoret
Garaget
Induktion 2 stora plattor

Säkring 3:
Vardagsrummet
Toa nere
Sovrum 1 uttag
Sovrum 4 uttag
Kylskåp
Frys
Induktion styrning och 2 små plattor

Sedan är Värmepumpen och Bastun delad till alla 3 fasen.

Så vad jag får fram får man nu belasta säkring 3 mer....så verkar snedrivet.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Testade sätta den på 1A. Bilen började inte ladda och appen till Easee sade att laddning stoppad pga lastbalansering.
Konstigt meddelande då jag inte ens har lastbalansering.

Hela laddboxen blev konstig började ladda sen i 1.3kw fast jag hade allt i 16A.
Fick resetta hela boxen och nu laddar den igen i 3.4kw.

Har även kollat nu hur mina huvudsäkringar går
Säkring 1 (den som jämt gick):
Badrum
Hallen
Diskmaskin
Hela köket (förutom kyl och frys)
Ugnen
Tvättmaskin

Säkring 2:
Torktumlare
Trappa och rummet upp och nere.
Sovrum 1 belysning
Sovrum 2 och 3
Frys nummer 2
Toa övre våning
Sovrum 4 belysning
kontoret
Garaget
Induktion 2 stora plattor

Säkring 3:
Vardagsrummet
Toa nere
Sovrum 1 uttag
Sovrum 4 uttag
Kylskåp
Frys
Induktion styrning och 2 små plattor

Sedan är Värmepumpen och Bastun delad till alla 3 fasen.

Så vad jag får fram får man nu belasta säkring 3 mer....så verkar snedrivet.
Som sagt, 1A är inte giltigt så det borde inte gå att ställa det.

Jag föredrar disk, tvätt, tork på varsin fas och sedan ugn, häll1, häll2 på varsin fas.
Inte ugn och tork på samma fas (drar hög effekt länge).
"Hela köket" inkluderar säkert en mikro och kanske en vattenkokare?
Elbilsladdarens fas1 kan sättas på den fas man man vill beroende på vad man vill kunna enfasladda samtidigt som. T.ex. inte samma som disk o tvätt om man kör det på natten. Men alla har ju olika vanor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.