Har fått ett sms från min mammas granne ang att han vill att vi (jag och min syster) tar bort en tall som kommer skymma delar av de solceller han är på gång att beställa. Min mammas hus står fnv tomt då hon flyttade in till särskilt boende i våras och vi har inte beslutat än om huset skall säljas el bli kvar i familjen.
Grannen skriver att firman som skall lämna offert har uttryckt att "skuggan av tallen är helt förödande".
Anläggningen skall ligga i söderläge på en utbyggnad av grannens hus.
Jag gillar tallen, tycker den är inbjudande och ramar in mammas gräsmatta och gård.
Vi har hamnat i ett dilemma. Vill ha kvar tallen men förstår samtidigt grannen.
Vi har pratat om att om vi tar ner tallen så kommer vi begära en summa pengar för att kunna köpa andra mindre träd el höga buskar som inte blir så höga så att de skymmer solcellsanläggningen.
Är det skäligt att begära en summa pengar ? eller resonerar vi dumt?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fairlane
Låter rimligt.
 
  • Gilla
anan21
  • Laddar…
Står inte tallen på din mors tomt? Sträcker sig grenar över tomtgränsen och in på grannens tomt?

Står tallen på er tomt och den står stadigt förankrad i marken och inte utgör någon fara att välta, så bestämmer din mor väl helt och hållet över tallen. Grannen däremot bestämmer på samma vis över träden på hans tomt, vilket är ganska rättvist. Han har rätt att önska men kan inte kräva att hans önskan uppfylls.

Ni kanske kan låta beskära stora tallen och få en mindre därav, och grannen bekostar det hela ?
 
  • Gilla
anan21
  • Laddar…
A anan21 skrev:
Har fått ett sms från min mammas granne ang att han vill att vi (jag och min syster) tar bort en tall som kommer skymma delar av de solceller han är på gång att beställa. Min mammas hus står fnv tomt då hon flyttade in till särskilt boende i våras och vi har inte beslutat än om huset skall säljas el bli kvar i familjen.
Grannen skriver att firman som skall lämna offert har uttryckt att "skuggan av tallen är helt förödande".
Anläggningen skall ligga i söderläge på en utbyggnad av grannens hus.
Jag gillar tallen, tycker den är inbjudande och ramar in mammas gräsmatta och gård.
Vi har hamnat i ett dilemma. Vill ha kvar tallen men förstår samtidigt grannen.
Vi har pratat om att om vi tar ner tallen så kommer vi begära en summa pengar för att kunna köpa andra mindre träd el höga buskar som inte blir så höga så att de skymmer solcellsanläggningen.
Är det skäligt att begära en summa pengar ? eller resonerar vi dumt?
// Ifall ni tycker det är ok att tallen tas ned så bör grannen bekosta nedtagning och kapning av tallen i de längder ni önskar och hantering av ris mm. I övrigt verkar det rimligt att grannen bekostar annan typ av växtlighet samt arbetet att genomföra plantering av dessa. Tycker ni inte att ni vill ta ner tallen så kommunicera det ställningstagandet till grannen, punkt.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Bli delägare i grannens solcellsanläggning, ta del av vinsten. Inte speciellt rimligt kan tyckas, men det kostar att ställa om.
 
  • Gilla
CarstenJ
  • Laddar…
Håller med de andra som redan har svarat. Det är fullt rimligt att de bekostar såväl trädfällning som nya träd.
De vill ha en solcellsanläggning trots att de egentligen inte har förutsättningarna för det, så de får helt enkelt räkna in det här i solcellsavkastningskalkylen.
 
  • Gilla
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
K
Tycker det är bra att de för en dialog, de kan inte få det sämre än att ni säger nej.

Jag förstår både dem och er. Nu är det det nog inget som ändrar värdet på huset.

Såklart har ni ingen vinning i att trädet tas ned, så det måste ju vara grannen som bekostar.
 
  • Gilla
anan21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.