J Johan_Grip skrev:
Jag förstod det som att den går på 21° i tre timmar på morgonen, annars 17°, men går hela dygnet!?
Det var så jag också tolkade det. Har man då värme på i övriga huset som läcker in i badrummet och får upp temperaturen till över 17º så kommer golvvärmen inte att gå alls. Och jag hoppas för hans egen skull att saltet har mer än 17º i sitt badrum.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Visst görs statistiken enligt installerad effekt som man angivit i inställningarna, och appen "mäter" genom att räkna minuter som slingan varit strömsatt? Bytte nyss till en eb-therm 500 men har ingen aning om vilken effekt de gamla slingorna är på XD
Bytte nyligen termostat och då passade jag på att resistansmäta golvvärmeslingan och räknade ut effekten mha effektlagen. Förutsatte att det är en ren resistiv last och landade på ung 100W/kvadratmeter så det borde vara hyfsat riktigt.
Kan nämna att jag också mätte resistansen i golvgivaren vid känd temperatur för att vara säker att jag konfigurerade termostaten för rätt typ.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Frank_Vincent Frank_Vincent skrev:
Bytte nyligen termostat och då passade jag på att resistansmäta golvvärmeslingan och räknade ut effekten mha effektlagen. Förutsatte att det är en ren resistiv last och landade på ung 100W/kvadratmeter så det borde vara hyfsat riktigt.
Kan nämna att jag också mätte resistansen i golvgivaren vid känd temperatur för att vara säker att jag konfigurerade termostaten för rätt typ.
Ah, fram med multimetern då bara?
 
Enklast blir ju att sätta en Shelly med energimätningsfunktion bakom termostaten och kolla hur mycket ström som dras. Jag ska göra så denna vecka, kan återkomma med resultat.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Jag har värmeslingor på badrum i källare. Ingen annan uppvärmning.
Lilla toaletten är väl ca 1 kvm och drar strax under 1 kwh/dygn (just nu). Då är temp ställd till 19 grader med komfort morgon/kväll till 21 grader.
I badrummet som är uppskattningsvis 4 kvm drar den knappt 3 kwh/dygn. Samma temp inställd som ovan.

ingen koll på årsförbrukning. Antar den drar mer på vintern då det är kallare ute.
 
Det som man bör tänka på är vad är alternativet till värmegolvet. Värme har man ju vanligtvis även om man inte har golvvärme och den är inte heller gratis. Är alternativet att man håller samma temperatur med ett direktverkande elelement så blir förbrukningen lite högre med golvvärmen beroende på att det läcker ut mer värme genom golvet. Är alternativet att värma med element värmt av en värmepump så blir skillnaden betydligt större. Om man skruvar upp golvvärmen så att det blir mycket varmare än man annars haft blir det givetvis också dyrare.
 
nikasp
T2 blå på 600W i ett 6 kvm badrum i ett Älvsbyhus i Stockholm. På några timmar morgon och kväll vardagar och från 05:30-22:30 på lör och sön. 23,5 grader (kalibrerat med IR-termo) och 16 när det Insta ska vara varmt.
Inte riktigt aktuellt elpris ifyllt :D

Digital termostatvisning för T2 golvvärme som visar energiförbrukning och kostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det som man bör tänka på är vad är alternativet till värmegolvet. Värme har man ju vanligtvis även om man inte har golvvärme och den är inte heller gratis. Är alternativet att man håller samma temperatur med ett direktverkande elelement så blir förbrukningen lite högre med golvvärmen beroende på att det läcker ut mer värme genom golvet. Är alternativet att värma med element värmt av en värmepump så blir skillnaden betydligt större. Om man skruvar upp golvvärmen så att det blir mycket varmare än man annars haft blir det givetvis också dyrare.
Där slog du huvudet på spiken. Det intressanta är förstås att förstå hur ekonomiskt det är med golvvärme jämfört med annan direktverkande värme. Stämmer det att läckaget är större? Man hör ju också att man kan hålla lägre temperatur eftersom rummet upplevs varmare med uppvärmt golv. I de utrymmen man inte kan värma med värmepump ( typ badrum) vilket är det bästa alternativet: golvvärme eller direktverkande radiatorer?
 
J Johan_Grip skrev:
Jag har försökt att googla mig till svar på frågan, utan direkt framgång (eller utan att förstå). Hittar främst årsuppskattningar (vet inte om det är räknat på 12 mån eller kortare). Enligt Mälarenergi tar det 8 timmar att förbruka 1 kWh per 1m2. Men enligt e-on så räcker 1 kWh till 70 minuter per 1m2.
Jag antar att värmegolven inte förbrukar energi konstant, utan slår av och på hela tiden?
Förstår att det inte finns ett exakt svar på frågan, beror väl på golvets material och isolering, utetemperatur, typ av elslinga osv.

Men om man ändå skulle uppskatta ungefär hur många kWh ett elektriskt värmegolv drar, per m2, per dygn. Var landar man då?
Lite feltänkt att fråga "hur mycket el ett elektriskt värmegolv förbrukar"
Värmegolvet förbrukar den energi som behövs för den värme ni vill ha i huset.
Förbrukningen är helr beroende på husets värmeförluster genom tak, väggar, dörrar, fönster, ventilation mm.
Förlusterna är större vid låg utetemperatur och minskar i förhållande till ökad utetemperatur.
Maximalt kan golvet förbruka installerad effekt ggr 24 timmar/ dygn.
Minimalt kan golvet förbruka 0 kwh/ dygn.
Allt däremellan är helt beroende på yttre omständigheter.
Det går alltså inte att svara på hur stor elförbrukningen är på ett dygn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har elektrisk golvvärme på 600W i vårt 5-6 kvm badrum. Skulle säga komfortvärme. Den verkar snitta på runt 1300 kWh/år. Bifogar grafer som visar årsförbrukning för golvvärme (kompletta år 2014-2021), dygnsförbrukning under 2021 samt minutförbrukning en januaridag i år.

Graf som visar årsförbrukning av el för golvvärme från 2014 till 2022 i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar elförbrukning över tid med fokus på golvvärme, markerad i grönt, jämfört med andra energikällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapeldiagram som visar timvis elförbrukning med fokus på golvvärme, varmvatten och värmepump den 12 januari 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Jag har två mellanstora badrum och en lite hallyta. Förra året körde jag allt utan och tänka i år har jag stängt av dessa. Har gått från 1700kwh till 800 kWh. Då har säkert de gått mycket eftersom jag inte kört någon annan värmekälla. Men nu i år snålar jag. Inte hållbart med den kostnaden de innebär nu
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
67,23kWh/h. Riksstandard.
 
Att beräkna värmebehov just för ett badrum är lite extra svårt. Du har (oftast) ett ständigt frånluftsflöde ut genom ventilerna i badrummet. Det drar in uppvärmd luft från resten av bostaden. Så du får en mycket stor del av värmebehovet som luft från andra rum.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Helt korrekt. ’Förstår att vi har inläck på värme från övriga huset. Vi är inte hemma dagtid så det finns ingen anledning att köra värme i badrummet under dagtid.

J Johan_Grip skrev:
Jag förstod det som att den går på 21° i tre timmar på morgonen, annars 17°, men går hela dygnet!?
 
Ferna Ferna skrev:
Där slog du huvudet på spiken. Det intressanta är förstås att förstå hur ekonomiskt det är med golvvärme jämfört med annan direktverkande värme. Stämmer det att läckaget är större? Man hör ju också att man kan hålla lägre temperatur eftersom rummet upplevs varmare med uppvärmt golv. I de utrymmen man inte kan värma med värmepump ( typ badrum) vilket är det bästa alternativet: golvvärme eller direktverkande radiatorer?
En googling på just det gav att elgolvvärme är ca 20% dyrare än elelement
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.