Vi skulle precis skicka iväg ritning med beställning av kök när vi blir upplysta om att vanlig micro inte ryms i vanliga
överskåp. Detta hade vi missat ! Det måste bli inbyggnadsmicro i sådant fall. Allra helst skulle jag inte vilja ha micron synlig. Vi skall ha rostfri kylfrys och spis, helintegrerad diskmaskin. Gammaldags kök med vedspis.
Men micron ?! Den blir i blickfånget som inbyggd i i överskåp. Har inget högskåp där man kan sätta in (gömma)den.
Alternativet är att beställa djupare överskåp (40 cm), men hur ser det ut och hur funkar det ?
Hur gör folk, har alla inbyggda micron idag ? Tycker inte det blir snyggt i ett "gammaldags" kök.
 
Varför inte på översta hyllan i ett underskåp?
Dessutom beror det helt på vad man har för micro, finns ju mindre varianter som ryms i ett överskåp, bara o mäta o se vad som får plats!

/ Fredrik
 
i sommarstugan där vi använder micron MYCKET sparsamt har vi satt den ovanför kylen, i skåpet där man ändå aldrig använder... det är lite knöligt att behöva upp dit, men mycket hellre där än på köksbänken iaf...
 
Hemmakatten
Pius skrev:
Hur gör folk, har alla inbyggda micron idag ? Tycker inte det blir snyggt i ett "gammaldags" kök.
Jag tycker inte det blir så snyggt att ha den på bänken heller. Dessutom tar den plats från arbetsytan.

Men jag har faktiskt sett en micro i ett skåp där man behållit skåpsluckan. för att komma åt micron får man alltså öppna skåpluckan. Det kan kanske vara något för er? Micron döljs men är ändå åtkomlig.
 
K
I mitt kök så finns ett äldre skafferi som är kapat på ca hälften för att få in en extra frys nertill . Upptill är skåpluckan kvar och jag har min micro på frysen i skåpet så när vi ska använda den så måste vi öppna skåpet. Lättåtkomlig i arbetshöjd, men osynlig bakom luckan.
 
Hemmakatten: Jotack, det är precis så jag skulle vilja ha det, men det funkar ju inte med vanligt överskåp som inte är tillräckligt djupt ! Vi kan i o f beställa djupare överskåp (40 cm) men hur ser det ut ? Kanske som skåpet ramlar emot ? Ett förslag till: Micron i underskåp med dörrarna fast, men hur praktiskt är det ? Jag som trodde att allt skulle bli perfekt när man bygger nytt kök i nytt hus. :(
 
Hemmakatten
Hmm, det blev lite feltänk... :( Fick för mig att det var i skåpet ovanför kylskåpet ni skulle ha micron.

Men, jag vet att det finns micros som går in i överskåp. Vi har själva en liten micro som vi skall ha i sjöboden när den blir färdig, ståendes på en hylla. Den micron, jättebillig, köpt på Coop, är bara tror jag 29cm djup. Normaldjup i dag på överskåp är väl 33-34cm?

Själva hade vi en superbra micro från Whirlpool med både grill och crisp. Men vi kände att den inte fick plats eller att det såg tokigt ut, så vi gjorde oss av med den och skaffade en inbyggd istället. Mycket snyggare men visst var det lite surt att köpa en ny (dyr) micro istället för den bra vi hade.
 
Jag tror att micrad mat är hälsofarlig. Släng ut micron och laga riktig mat istället så slipper du problemet
 
Hm... Håller nog med Putifina.
Men,- det gör nog inte sambon. Har bestämt att micron blir synlig i ett vanligt överskåp, djupet är 33. Vi börjar nog med gamla micron som får sticka ut (det gillar inte vår köksplanerare), sedan får vi se om vi köper inbyggd modell.
 
I min gamla lägenhet satte jag in ett nytt ikea-kök, den gamla micron byggde jag in i skåpet med lite överbivna täckside-bitar. Blev faktiskt inte så tokigt, bra mycket bättre än att bara sätta in micron direkt i skåpet. Dock så blir det ju alltid bäst med en inbyggnadsmicro.
 
Tja, matlagning i micro kanske inte är någon höjdare, men hur många använder den till det?

Vi använder micron dagligen, men till upptining / uppvärmning:
- fisk till katterna (de vill inte alls ha tillagad fisk)
- bröd
- bullar (ibland, fikar inte varje dag)

På jobbet värmer jag min medhavda matsäck, den är redan tillagad.

Men var och en gör som den finner bäst, givetvis.

Vi funderade på en vanlig micro med skåplucka, men tog inbyggd istället. Och det är bra, två dörrar skulle jag nog retat mig på. Dessutom är det ett modernt kök trots husets ålder, och det är inget att dölja, trots allt.

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.