Då jag älskar att läsa och följa renoveringstrådar tänkte jag i denna tråd dela med mig av mitt renoveringsprojekt. Lägenheten som inhandlats var i dåligt skick, med knepig planlösning framförallt i badrummet. Badrumsrenoveringen urartade ganska snabb till en helrenovering så när som på köksinredningen som gott får leva ett tag till. Jag kommer att beta av med uppdateringar allt eftersom jag får tid.

Många gånger när man önskat att kameran åkt fram har detta glömts av men jag ämnar vara tydlig i förklaringen mellan bilder, och svara gärna på frågor. Renoveringen är slutförd och jag bor åter i bostadsrätten, vissa kanske kallar det att fuska men jag tror att det blir lättare och trevligare att följa nu när uppdateringarna kommer med små mellanrum.

Mycket Nöje.
 
  • Gilla
Siggelito3000
  • Laddar…
Bifogar ett gäng bilder från innan renoveringsarbetet påbörjades.
 
  • Planritning av en bostad före renovering med kök, vardagsrum, sovrum och WC markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korridor före renovering med tapetserade väggar, trämöbler och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oanvänt kök före renovering med vita skåp och vitvaror samt blått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt badrum med duschhörna, tvättmaskin och handdukar före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör före renovering visande korridor med dörrar, matta och dekorativa detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött badrum med handfat, toalett, radiator, toalettpappershållare och två vägglampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har vi utgångsläget i stora sovrummet. De platsbyggda garderoberna har tagits bort och lite av tapeterna.
 
  • Sovrum med flagnande tapeter och synliga rester efter borttagna platsbyggda garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt sovrum med skadade och delvis avlägsnade tapeter och synliga skruvhål på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgångsläge i ett sovrum med borttagen platsbyggd garderob och delvis avlägsnade tapeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt hörn i rum med avlägsnade garderober och delvis bortskalet tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort sovrum med halvt bortriven tapet på väggarna och tapetrester på golvet, fönster med persienner och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har dåligt med bilder här men väggarna bredspacklas efter att all löst sittande tapet avlägsnats. Väggen som var bakom garderoberna var i så dåligt skick så där blev det renoveringsgips. Man ser även här begynnelsen till fondväggen. Bilder på spackel har jag dåligt av, det är väl inte speciellt intressant att titta på heller men ack så viktigt. Nån gång mellan varven med bredspackeln målades även taket. Rakt på original grängat tak, detta var kanske ett lite förhastat beslut men så blev det.
 
  • Renoverad vägg efter borttagning av tapet, delvis bredspacklad och förberedd för fondvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med väggar som bredspacklas, renoveringsgips och nymålat tak i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på väggar med bredspackling, ojämna spackellager syns och en stege framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fondväggen reglas ut med vanlig 28x70, den består sedan av laserad ytterpanel. Jag ville ha rustikt utseende med synligt trä och det blev faktiskt bättre än tänkt. Jag fick tips om att måla svart bakom panelen för att den ljusa väggen under inte skulle lysa igenom eventuella glipor panelen, ett mycket bra tips! Passade även på att få el inbyggt bakom väggen för belysning och uttag till nattduksbord. Har syns även tapeten, Boråstaper Nightingale garden.
 
  • Person reglar ut fondvägg med träreglar och kontrollerar med vattenpass, verktyg ligger utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprocess av en fondvägg med utreglad 28x70 och laserad ytterpanel, förberedd för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fondvägg reglad ut med 28x70 trä och laserad ytterpanel i rustik stil, målad svart för att dölja glipor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med rustik fondvägg av laserad ytterpanel och blommig tapet på sidoväggar, elektriska ledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rustik fondvägg av laserad ytterpanel med inbyggd belysning, omgiven av mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan kom golvet på plats, trestavs parkett från Tarkett. Kanske lite omvänt att lägga detta sist, men det fungerade ändå. Sista brädan på fondväggen och golvlister kom på plats efter sista bilden. Under fönstret var gipsen lite väl dålig och här petade jag lite för mycket i rivningsivern... Detta löstes smidigt med en stor figursågad täckskiva. Jag rev även bort den gulnade väven runt fönstret, bredspacklade och målade vitt. Iså blev jag klar med detta rum och är klar för ikväll, mer bilder imorgon :)
 
  • Ny trestavs parkettgolv delvis lagt i rum med mönstrad tapet och svart fondvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med trestavs parkettgolv från Tarkett och mörkt tapetserade väggar med mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad trestavs parkett på golvet i ett rum med mörka fondväggar och mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Forsätter med sovrum nummer två. Bilder på utgångsläget.
 
  • Tomt sovrum före renovering med beige väggar, fönster med gardin och radiator under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgångsläge av sovrum med beige väggar och heltäckningsmatta, inför renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir repris på sovrum ett, nya tapeter och golv samt målning och denna gången även bredspackling av taket men ingen fondvägg. Precis som i andra sovrummet var skicket på väggen bakom de platsbyggda garderoberna mycket dålig så blev repgips även här. Var inte och pillade lika mycket under fönstret här så kunde återanvända skivan under fönstret. Även här bredspacklades och målades "fönsterkupan" Tapeten heter Borås Borosan 38619.
 
  • Ett delvis renoverat sovrum med nya gipsskivor och utan tapeter eller golv, redo för målning och ny inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat sovrum med spacklat tak och väggar, samt tidningar uppsatta som skydd längs takkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i sovrum med påbörjad tapetsering av vägg, Borås tapet 38619, och målningsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat sovrum med nya Borås Borosan 38619 tapeter, ommålad fönsterkupa och vita tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat sovrum med nya Borås Borosan 38619 tapeter, vy av fönster med utsikt och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i ett rum med nya tapeter och ommålade väggar, bredspackling i tak och pågående arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här fanns en ful inspektionslucka för köksavloppet, här byggde jag en ny lucka av en gammal golvskiva detta då tjockleken på väggskivan är 10 mm och jag inte hittade något annat lika tjockt väggmaterial. Jag satte två regelbitar med rampamuffar i för att skruva fast luckan i väggen, sedan klistrades en bit av tapeten på nya "luckan" - tyvärr ingen bild på färdig resultat. I de färdig möblerade rummet täcks denna lucka av en bokhylla oavsett. Sedan kom golvet och socklar samt nytt dörrfoder på plats. Garderoberna sparades och ställdes in i igen på en temporär(inte platsbyggd sockel) och så var även detta sovrum/kontor klart.
 
  • Öppen inspektionslucka i vägg med synliga rör och två träreglar för fastsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en anpassad golvskiva som omvandlats till en inspektionslucka för köksavlopp, redo att monteras och täckas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat hörnrum med blommig tapet, trägolv, fönster och radiator, inspektionslucka dold.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ommålad inspektionslucka i vägg täckt med tapet, öppen dörr och delvis inredd rum syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med blommig tapet, laminatgolv och ett skrivbord framför fönster, kartong och påsar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.