Nicbi Nicbi skrev:
Hej!

Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!

Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?


Hej.

jobbar som servicetekniker samt är auktoriserad garantiverkstad åt makita, deras kolmaskiner är i regel hobby maskiner, den äldre serien, dom har en dragare som har fått smeknamnet ”facklan” då den börjar brinna, DDF482 typiskt Bauhaus exemplar. Jag rekommenderar att köpa deras kolborstfria maskiner.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Makita multitrimmer är helt värdelös.
"multi" kyss mig... Den fungerar som enklare kantfräs.
Däremot deras 12 V slagskruvdragare och borrmaskin har fått jobba hårt och har varit fantastiska. Att de är lätta och smidiga gör dom inte sämre
 
När jag jobbade utomlands för flera år sedan använde vi nästan uteslutande Makita. Allting slets hårt men höll... Jag var väldigt nöjd med kvalitén för priset.
I våras köpte jag ett gäng verktyg från Makita, bla. DHS680 cirkelsåg. Den gick sönder efter ett par veckor, inte speciellt hårt använd. Jag skickade den på reperation och fick tillbaka att det inte var ett garantiärende men att den var lagad på goodwill, troligen överbelastad la dom till... Hoppas den och resten av verktygen jag köpt håller betydligt längre annars är det pinsamt dåligt standard dom fått.
 
Nicbi Nicbi skrev:
Hej!

Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!

Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?
Har upplevt samma sak. Mina maskiner från 80-00-talet har fungerat utmärkt och går fint alltjämt. De har oftast varit tillverkade i Japan, England, Japan mfl. länder. Av de som jag köpt senare tid har flera fungerat dåligt och gått sönder. I några fall har de varit på garantireparation två gånger utan att felet avhjälpts. Dessa dåliga maskiner har alla varit tillverkade i Kina. Om det har samband vet jag ej, kanske har jag bara haft otur. Har iallafall bytt till annat märke nu.
 
  • Gilla
Helge Striim
  • Laddar…
Jag använder mig dagligen av Makitas verktyg.
Fungerar felfritt. En skruvdragare ddf486 har för mig en livslängd på 4-5 år innan jag känner att jag behöver en ny. Fast även då fungerar den problemfritt.
Min cirkelsåg jag köpte 2017 dhs680 höll fram till förra veckan, då skickades den på service och fick nya delar för 850kr och blev som ny igen.
verkligt nöjd med Makita.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Glömde en skruvdragare ute en blöt natt. Det batteriet blev skrot. Annars har jag inte skrotat något batteri. Har ca 30 Makita 18v maskiner.

Någon borrskruvdragare är lite glappig och en cirkelsåg är det nåt glapp i.

Underhållsverkstan på en stor bil industri jag jobbar på har Makita borrskruvdragare, dom får ohyggligt mycket stryk, glappiga men funkar fint. Dom minsta borren låser inte i Chucken längre dock. Ca 5år gamla. Batterierna mår dock inte bra av slit å släng och kylvatten. Någon av dom har växelproblem när det går lite tungt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jobbar som snickare använder enbart Makitas verktyg, har under 5 års tid fått köpa 3st nya skruvdragare DDf 482 pga av att maskinerna gett upp antingen chucken eller motorn. Då använder jag maskinen dagligen på jobbet samt mycket hemma. Senast hämtade jag ut en 485 och den känns robustare men vi får se. Alla övriga makita verktyg har hållt och fungerar utan problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har också upplevt urusel kvalite med deras kolbortsmotorer. Köpte ett paket med skruvdragare och slagskruvdragare. Skruvdragaren säckade ihop rätt omgående, men slagskruvdragaren klarade iaf två större projekt.

Deras borstlösa produkter har jag dock än så länge haft noll bekymmer med.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nicbi Nicbi skrev:
Hej!

Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!

Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?
Lite motvikt:
Makita RT0700CX2J 220v har varit den mest flexibla maskin jag stött på. Fungerar perfekt. Jag gör fönster, med spröjs, har aldrig haft några problem. Men... den har sladd!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nicbi Nicbi skrev:
Hej!

Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!

Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?
 
En 14,4 dragare lyckades jag dra sönder genom att köra 125mm hålsåg i råspånt och puts. En ny gasknapp så gick den igen.

Annars tuffar alla maskinerna på, men då undviker jag de billigare varianterna som man tydligt känner är plastigare.

Batterierna brukar väl ge upp efter 4-8år men det får väl anses ok.

På det stora hela väldigt nöjd med alla prylar, även billigaste trimmern och handdamsugaren som hängt med i 5 år
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hej, råkade ut för att skruvdragarens chuck släppte borren efter ett fåtal användande, Makita tog inte det som reklamation men efter mycket tjafs med återförsäljaren skickade dom en ny som goodwill. Den var inte mycket bättre den! :(
 
Nicbi Nicbi skrev:
Hej!

Har länge använt Makita-maskiner och har alltid ansett att det är bra grejor!
Nu börjar jag dock tvivla! Två obetydligt använda skruvdragare har gått sönder. På den ena gav motorn upp och på den andra havererade chucken helt o hållet!
Dessutom har en cirkelsåg gått sönder (motorn här också), använd max 10 ggr.
Häromdagen gick även trimmern sönder...endast använd kanske 20 ggr.
Samtliga maskiner är 3-5 år gamla och under denna tiden har även 3 batterier gett upp, fy sjutton vilken kass kvalitet!!!

Någon mer som upplevt kvalitetsproblem med Makita-maskiner?
jag har haft hela makitas utbud (nästan) och jag har bara haft en 18v skruvdragare som gav vika vid extrem belastning och därtill en gräsmatteluftare som stannade likt en säkring gått. Båda på garantiärende.

jag skulle säga att det är toppklass makita håller. Batterierna ska man vara varsam med och inte utsätta för kyla i onödan. Jag håller dessa alltid laddade och i frostfritt utrymme.

önskar lycka till framåt med verktygen, måndagsexemplar finns säkerligen oavsett fabrikat
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Christopher Wisell skrev:
jag har haft hela makitas utbud (nästan) och jag har bara haft en 18v skruvdragare som gav vika vid extrem belastning och därtill en gräsmatteluftare som stannade likt en säkring gått. Båda på garantiärende.

jag skulle säga att det är toppklass makita håller. Batterierna ska man vara varsam med och inte utsätta för kyla i onödan. Jag håller dessa alltid laddade och i frostfritt utrymme.

önskar lycka till framåt med verktygen, måndagsexemplar finns säkerligen oavsett fabrikat
PS har bara 18v samt verktyg med dubbla 18v-batterier=36v
… Någon enstaka sänksåg med mera som inte fanns med batteridrift
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
E Emil871123 skrev:
Jobbar som snickare använder enbart Makitas verktyg, har under 5 års tid fått köpa 3st nya skruvdragare DDf 482 pga av att maskinerna gett upp antingen chucken eller motorn. Då använder jag maskinen dagligen på jobbet samt mycket hemma. Senast hämtade jag ut en 485 och den känns robustare men vi får se. Alla övriga makita verktyg har hållt och fungerar utan problem.
Förstår att du fått köpa nya om du köper DDF482. Använder du borrskruvdragaren professionellt så måste ni ju kunna ställa krav på bra grejer, 482 är det inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.