God kväll

Bytte ytterdörr i våras och ska äntligen ta tag i sista momenten.
Sonen klagar på att spindlar tar sig in under karmen, och med kommande (samt nuvarande) elpriser känns det dags att fixa detta.

Vad är bäst för att täta och isolera under dörren?
Karmen har stöd underfrån från några träbitar, så den är inte helt fri så att säga.

Jag funderar på antingen isolerskum under tröskeln (på insidan är det mer plats än utsidan) samt typ målarfog
eller
drevisolering och fog.

Tänker jag rätt eller finns det bättre val?

mvh
 
  • En tröskel till en entrédörr med en ojämn cementfog och stenläggning framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv vid dörrtröskel med brun list, gråmönstrad matta och svart kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rek950
  • Laddar…

Bästa svaret

Troligtvis finns det redan isolering under tröskeln sedan installationen eller glömdes det?
Tröskeln och sidoljuset står även på sten och då finns det kanske syllpapp eller liknande under som de står på.
Gör rent och lägg silikon eller byggfog så hindrar du även att det kommer in småsten och smuts som reser tröskeln med tiden.
Jag rekommenderar att du tejpar med papperstejp vid sidan om fogen innan du fogar så brukar det bli en snygg fog när man drar bort tejpen.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Jag fixade dörren till garaget i somras (flyttade in 2014...) då det bara var drevat och en plåt, dvs det gick att krypa in genom isoleringen. Jag följde denna beskrivning. Då blirndörrkarmen tät, sen kan du lägga i något snyggt för att täcka glappet till golvet.
https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/montera-dorr/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.