Det var standardmetoden innan hydraulklyvarna blev vanliga. Visst funkar det.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Tänker du på en skruvklyv typ denna?

Gammal skruvklyv på stativ med varningsband, ansedd som farlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De anses väl rent allmänt som tämligen livsfarliga. Inget jag skulle vilja använda i alla fall.
 
  • Gilla
BigR och 5 till
  • Laddar…
Nej det är en typ man sätter i borrmaskinen/ skruvdragare
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Klart de fungerar. Vet inte varför de skulle vara farligare än nåt annat? Ska vara då att de typ saknar "dödmansgrepp" och går hela tiden.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
  • Gilla
Arne svedberg och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har provat en sån man sätter i borrmaskinen… det ser bättre ut på Pinterest än i verkligheten om man säger så :crysmile: veden dom visar på har nog inga kvistar och den är nog inte heller speciellt senväxt. Eller så är det skit bakom borrmaskinen, ingen av oss i familjen fick till det iallafall och jag blev lite mobbad för mitt impulsköp :oops:
 
  • Gilla
Greger_08 och 5 till
  • Laddar…
Jo men som vanligt är det ju operatören som avgör det mesta. Fel person vid en vanlig sågklinga är ju inte bra det heller. Har svårt att se att olyckor vid dylika skruvar är fler än annat inom vedhantering?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo men som vanligt är det ju operatören som avgör det mesta. Fel person vid en vanlig sågklinga är ju inte bra det heller. Har svårt att se att olyckor vid dylika skruvar är fler än annat inom vedhantering?
Nja, just roterande verktyg likt de där, typ svarv, pelarborr etc. är ju typiska fall där handskar och kläder leder till rätt grova olyckor. Visst, sågar är inte heller bra, men leder ju oftast "bara" till att det som stoppades in i den försvinner, inte att större del av operatören slits in.

(Sök inte på russian lathe accident)

Men ja, ved och skogsbruk är bland de aktiviteter som är farligast i dagens samhälle.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jo absolut, jag har både svarvat och bearbetat ved så jag vet ju vad som kan hända men inte för att jag drar alla över en kammen jag tror de flesta olyckor beror på slarv och att man inte tänker igenom saker och ting snarare än att maskiner är farliga. Men visst, när man väl står där är det ju lätt att vara efterklok.
 
Fairlane
Jag var inne på att köpa en sådan konisk borr som man sätter i borrmaskinen. Tanken var att utnyttja den för att dela lite stora bitar innan jag lyfta upp dem på klyven. Hittade en film på youtube där något testade den. Med en 18V skruvdragare fungerade det inte alls. Med en rejäl borrmaskin med sladd så fungerade det aningen bättre, men fortfarande uselt. Efter att ha sett den filmen köpte jag inget. Kändes som att slänga pengar i sjön.
 
Jag har en skruvklyv liknande den i inlägg #3.
Minns inte effekten på motorn, men kanske en 5hk. Den fastnar titt som tätt i kvistig och vresig ved.
Jag skulle inte tro att skruven du kollar på fungerar nåt vidare ned en 500W borrmaskin.

/Höghus
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Man ska vara ganska optimistisk av sig om man ger sig på att klyva ved med en skruvdragare.
 
  • Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
Har en sån där och använt den till att spräcka gamla fastspikade fönster med…… inte mycket till vedklyvning, där krävs det mer effekt
 
Antingen snurrar borrmaskiner eller vedbiten. Eller orkar inte borrmaskinen när det nyper.
Troligen inte så farligt med en klen borrmaskin men heller inte särskilt effektivt.
Typisk reklam för värdelösa produkter.
De gamla skruvklyvarna var ju omtalat livsfarliga. Inte minst om de drevs av kraftuttaget på traktorn.
 
  • Gilla
test1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.