Jag har försökt att googla mig till svar på frågan, utan direkt framgång (eller utan att förstå). Hittar främst årsuppskattningar (vet inte om det är räknat på 12 mån eller kortare). Enligt Mälarenergi tar det 8 timmar att förbruka 1 kWh per 1m2. Men enligt e-on så räcker 1 kWh till 70 minuter per 1m2.
Jag antar att värmegolven inte förbrukar energi konstant, utan slår av och på hela tiden?
Förstår att det inte finns ett exakt svar på frågan, beror väl på golvets material och isolering, utetemperatur, typ av elslinga osv.

Men om man ändå skulle uppskatta ungefär hur många kWh ett elektriskt värmegolv drar, per m2, per dygn. Var landar man då?
 
  • Gilla
Sanddra
  • Laddar…
Beror som sagt helt på vilken typ av slinga du har och vilken effekt den är på.

Jag har två små rum som har golvvärme och i det ena är slingan på ca 400W och i den andra är den på ca 300W. Skulle den på 400W gå precis hela tiden så går det åt 0.4*24 kWh per dygn, alltså 9.6 kWh. Nu går den inte hela tiden eftersom det finns en termostat som slår av och på beroende på vilken temperatur man satt den på.

Det kanske ger dig en ungefärlig fingervisning :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Går inte att uppskatta på ett bra sett på samma sett som att du inte kan tala om hur mycke energi en radiator gör av med om du inte vet förutsättningarna så som isolering.
Du får helt enkelt se golvet som en stor radiator som ev har förluster till ett angränsande rum eller i värsta fall ut i marken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sett på flera ställen att lagom värme är 50-100W per m2. Tror att 50W är mer komfortvärme, dvs det finns fler värmekällor i rummet men golvet känns inte kallt. Snabbgooglade lite och Hornbach har t.ex. ett system med maxeffekt 110W/m2. Så både 8 timmar låter ganska nära om man kör det för att värma hela rummet (125W/m2)

1kWh på 70 minuter motsvarar 900W per m2, det känns ju lite... svettigt om fötterna?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Samma typ av fråga som hur långt är ett snöre.
Effekten i slingan i kW gånger antal timmar den är inkopplad. Tiden slingan är på eller avstängd av termostaten beror på diverse faktorer som vi här på forumet förstås inte kan veta. Man får antingen sätta sig med tidtagarur under ett representativt dygn eller skaffa lämplig effektmätare för att ta reda på sin förbrukning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Min golvvärmes förbrukning förra veckan i badrummet. 17 grader på golvet förutom på morgonen tre timmar 21 grader. Totalt 7 kwh
 
  • Digital energiförbrukningsdiagram för golvvärme i badrum med veckostatistik på 7 kWh total förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Min golvvärmes förbrukning förra veckan i badrummet. 17 grader på golvet förutom på morgonen tre timmar 21 grader. Totalt 7 kwh
Bra fingervisning :) Hur stor är ytan?
 
Badrummet är ca 10 kvm


J Johan_Grip skrev:
Bra fingervisning :) Hur stor är ytan?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S saltet skrev:
Min golvvärmes förbrukning förra veckan i badrummet. 17 grader på golvet förutom på morgonen tre timmar 21 grader. Totalt 7 kwh
app? Är det golvvärmeslingor från Ebeco?
 
osiris osiris skrev:
Sett på flera ställen att lagom värme är 50-100W per m2.
Så om vi räknar på 100W/m2 och rummet är 10 m2 så blir det 1000W i timmen, dvs 1 kWh. På ett dygn blir det 24 kWh, men i "saltets" fall drog det bara 1 kWh/dygn. Är det för att i min beräkning så går slingan på hela tiden, men i praktiken så är det bara ca: 5% som den "aktivt" går?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja det är Ebeco med wi-fi uppkoppling.



P PW92 skrev:
app? Är det golvvärmeslingor från Ebeco?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Johan_Grip skrev:
Så om vi räknar på 100W/m2 och rummet är 10 m2 så blir det 1000W i timmen, dvs 1 kWh. På ett dygn blir det 24 kWh, men i "saltets" fall drog det bara 1 kWh/dygn. Är det för att i min beräkning så går slingan på hela tiden, men i praktiken så är det bara ca: 5% som den "aktivt" går?
100 W/m² är en vanlig effekt på värmegolv. Om termostaten är uppskruvad på max och det inte är ett avgränsat utrymme så lär det dra just 1000 W om golvet är 10 m². Om det å andra sidan är fråga om ett badrum med stängd dörr och termostaten nerskruvad en bit så blir det mindre. I vissa fall kan den givetvis gå så lite som 5% av tiden. Observera att @saltets golvvärme bara går tre timmar per dygn.

En parentes är att watt per timme är en helt irrelevant enhet här. kWh per timme vilket är detsamma som kW är vad som gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Observera att @saltets golvvärme bara går tre timmar per dygn..
Jag förstod det som att den går på 21° i tre timmar på morgonen, annars 17°, men går hela dygnet!?
 
  • Gilla
RSRC och 3 till
  • Laddar…
J Johan_Grip skrev:
Så om vi räknar på 100W/m2 och rummet är 10 m2 så blir det 1000W i timmen, dvs 1 kWh. På ett dygn blir det 24 kWh, men i "saltets" fall drog det bara 1 kWh/dygn. Är det för att i min beräkning så går slingan på hela tiden, men i praktiken så är det bara ca: 5% som den "aktivt" går?
Min Ebeco termostat (helt utan app) har en funktion som visar användningsprocent under det gånga året (eller nån anna lån tid), t ex 35%. Dvs 35% av tiden var den på, annars av. Detta går att multiplicera med installerad effekt och vips har du dem förbrukade kWh.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Min golvvärmes förbrukning förra veckan i badrummet. 17 grader på golvet förutom på morgonen tre timmar 21 grader. Totalt 7 kwh
Visst görs statistiken enligt installerad effekt som man angivit i inställningarna, och appen "mäter" genom att räkna minuter som slingan varit strömsatt? Bytte nyss till en eb-therm 500 men har ingen aning om vilken effekt de gamla slingorna är på XD
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.