Det hade varit optimalt (y):cool:
 
P Pelle- skrev:
Spännande, ska läsa på mer om deras grejor!

Var handlade du ?
Sofarsolar.eu ?
Pris ?

20kW versionen skulle funka rätt bra här för de första två panelerna iom den har 2 MPPT
(De blir riktade i olika väderstreck)

Det står man kan koppla ihop upp till 10st Hybrider i parallell så det går alltså att bygga ut mycket mer än de sista 10kWp för komma upp runt 30kWp som jag tror är optimalt.
Enequi använder deras vxl riktare och batterier i sin systemlösning och det är från dom jag köper.
 
Hittade deras hemsida, verkar rätt bra system.
Kör du batteri också?
 
Förlåt att jag bryter in, men borde inte timpris vara det optimala när man har solceller?

När elpriset är som högst råkar ju även sammanfalla med den perioden när man säljer mest. Skulle man själv använda mycket så är det försäljningen som minskar. Eller är det så enkelt att vinsten man får på sommaren äts upp på vintern när panelerna inte producerar så mycket?
 
L lobbin skrev:
Förlåt att jag bryter in, men borde inte timpris vara det optimala när man har solceller?

När elpriset är som högst råkar ju även sammanfalla med den perioden när man säljer mest. Skulle man själv använda mycket så är det försäljningen som minskar. Eller är det så enkelt att vinsten man får på sommaren äts upp på vintern när panelerna inte producerar så mycket?
Timpriset är normalt sett högst på dagen(ca kl 6-11 resp. ca kl 17-22), men som högst över året på vintern.

Den överskottsel/ersättning du få på sommaren går i mångt och mycket åt för att köpa el på vinterhalvåret.
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.