Efter många vänder så ligger äntligen fiber runt hörnet, 5 långa år av väntan !
Så nu börjar man fundera på vilken router man ska införskaffa sig och vilken hastighet.
All tv-tittande kommer gå genom fiber ( streamingtjänster ), Två stycken telefoner, 1-2 ipads & tv-spel kanske även en dator i framtiden.
Fiberswistchen ? Kommer sitta på ena gaveln av huset och tanken är att jag ska dra en nätverkskabel till sovloftet där routern kommer sitta. Kommer även sätta nätverksuttag för kommande tillbyggnad
Vilken kabel är bäst lämpad för detta ?
Tacksam för svar
 
P
Fibernoden undrar jag verkligen om den kommer sitta utomhus.
Gissar att det är en dosa som kommer placeras där man byter fiber typ från en för markförläggning till en för inomhus.
Detta görs för att man ska kunna byta den markförlagda vid eventuellt brott/avgrävning utan att behöva gå in i huset. Även tvärtom. Skadar abonnenten inomhusdelen så behöver man inte blåsa om hela sträckan.

Men sen kommer det komma en mediaomvandlare, från fiber till ethkabel inomhus.

Det många (läs: "vanliga" konsumenter) idag kallar router består av flera delar. Egentligen är en router något som är en 'växel' mellan två nät. I detta fall internet och dit lokala.
Sen finns det en accesspunkt till wifi i denna konsumentrouter + en switch för att dela nätet till flera punkter.
Jag tycker att du ska ta och ha individuella delar. Sätt router där den sitter bäst, sätt accesspunkter där de sitter bäst inte något halvbra för de.
Du säger ingenting om vad det är för bostad men gissar på hus. Så ha flera accesspunkter så det inte blir wifi skugga+ vissa enheter mår bättre att ha kabel. Och glöm bara mesh. Ha tråd till accesspunkterna.

Tänk på att iptv måste i de flesta fall ha en egen kabel från mediaomvandlaren.

Ubiquit är rätt populära som tillverkare. Själv gillar jag de inte men det är nog för jag gillar inte krav på att använda appar och liknande.
Har själv Mikrotik
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Kolla så det inte ingår router från bredbandsoperatören. Ingår en sådan skulle jag först prova med den och hur det trådlösa fungerar.
Och hur deras lösning är gjord med framför allt IPTV. Jag kör allt i operatörens router men ett eget mesh-wifi där allt rullar som vi har även IPTV.
 
Jo det är en plans villa med sovloft med öppen planlösning så accesspunkter känns lite overkill.
Routern kommer sitta centralt i huset och mediaomvandlaren på väggen på insidan av ena gaveln på huset.
vilken nätverkskabel ska man ha mellan mediaomvandlare och router ?
 
Cat6 installationskabel är väl lämpligt. Avslutas i fast installerat nätverksuttag eller patchpanel.
Den är entrådig och lite stelare än flertrådig patchkabel med färdiga kontakter.

Beroende på IP-TV lösning så kan det behövas en egen ip-tv kabel från mediaomvandlare eller router till ip-tv-boxen. Men t.o.m. Telias ip-tv-box kan numera köras utan den extra ethernetkabeln från mediaomvandlareans TV-LAN-port beroende på hur Telia konfigurerat.
Vill man ha tablåTV med de vanliga kanalerna och kanalpaket är det oftast kabel från mediaomvandlaren som gäller.
Tänker man köra streaming-Appar, YouTube etc kan man köra över WiFi’t.

Så vilken typ av streaming har @Huggabuggaa tänkt sig?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Cat6 installationskabel är väl lämpligt. Avslutas i fast installerat nätverksuttag eller patchpanel.
Den är entrådig och lite stelare än flertrådig patchkabel med färdiga kontakter.

Beroende på IP-TV lösning så kan det behövas en egen ip-tv kabel från mediaomvandlare eller router till ip-tv-boxen. Men t.o.m. Telias ip-tv-box kan numera köras utan den extra ethernetkabeln från mediaomvandlareans TV-LAN-port beroende på hur Telia konfigurerat.
Vill man ha tablåTV med de vanliga kanalerna och kanalpaket är det oftast kabel från mediaomvandlaren som gäller.
Tänker man köra streaming-Appar, YouTube etc kan man köra över WiFi’t.

Så vilken typ av streaming har @Huggabuggaa tänkt sig?
jag kör allt genom apple-tv så kommer inte skaffa något tv-utbud eller IP-TV.
Tänkte köra fast anslutning till tv-spel, dator sen allt annat trådlöst.
Nätverksuttag uppe till routern och i alla rum och förmodligen en bakom tv
 
Vanlig Cat6 ska fungera utmärkt för den fasta dragningen. En patchpanel skulle jag rekommendera om du tänkte dig mer än några enstaka fasta dragningar.
 
C Conqvist skrev:
Vanlig Cat6 ska fungera utmärkt för den fasta dragningen. En patchpanel skulle jag rekommendera om du tänkte dig mer än några enstaka fasta dragningar.
det blir 4 uttag i alla fall
 
Vilken hastighet ska man välja då, och vilken router om där inte ingår någon från internetleverantören
 
Asus router är bäst
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kör du bara TV försvinner ett kabelproblem. (y)

Hur tänker du dra nätvetkskablarna?
Vad är det för typ av av hus?
Vind, krypgrund etc?

Det räcker nog gott med 100/100 Mbit/s abbonemang och bygger nätet trådat med 1000 Mbit/s i ett befintligt hus så kan du sätta flera switchar här och var efter behov. Man måste inte ha en mediacentral "med allt" på ett ställe, även om det är roligare. :cool:

Det går att komma fram med nätverkskabel under lister och trösklar om man trixar lite och inte vill öppna väggarna

Välja WiFi router är väl svårast. Till och med Ubiquiti gör "allt i ett" burkar nu för tiden.
Köper man en WiFi 6 router så kan ni de billigare ha höga hastighetstal/klass men lite lägre fart på gamla AC standarden. De flesta tefefoner , iPads, laptops etc klarar händå inte de höga hastigheterna som en gaming-router med en skog av antenner presterar.

Sen kan man ju skaffa lite värre grejer än man egentligen behöver om nöjeskontot tillåter. :cool:
 
M Manhunter skrev:
Asus router är bäst
Asus routrar är väl bra så länge man i inte blandar in flera APs typ AiMesh OCH iPad/iPhones.

Dålig WAF i vårt hus i alla fall. Router + AP
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kör du bara TV försvinner ett kabelproblem. (y)

Hur tänker du dra nätvetkskablarna?
Vad är det för typ av av hus?
Vind, krypgrund etc?

Det räcker nog gott med 100/100 Mbit/s abbonemang och bygger nätet trådat med 1000 Mbit/s i ett befintligt hus så kan du sätta flera switchar här och var efter behov. Man måste inte ha en mediacentral "med allt" på ett ställe, även om det är roligare. :cool:

Det går att komma fram med nätverkskabel under lister och trösklar om man trixar lite och inte vill öppna väggarna

Välja WiFi router är väl svårast. Till och med Ubiquiti gör "allt i ett" burkar nu för tiden.
Köper man en WiFi 6 router så kan ni de billigare ha höga hastighetstal/klass men lite lägre fart på gamla AC standarden. De flesta tefefoner , iPads, laptops etc klarar händå inte de höga hastigheterna som en gaming-router med en skog av antenner presterar.

Sen kan man ju skaffa lite värre grejer än man egentligen behöver om nöjeskontot tillåter. :cool:
tanken är väl att dra det ner genom krypgrunden.
Som sagt huset har öppen planlösning med öppet upp till nock med sovloft
 
Hastighet är ju beroende av behov - dvs vad tänker ni nyttja fibern till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.