Hej !

jag har bergvärme och har 2st vatten tankar , alltså varmvatten beredare, gamla ägaren hade jacuzzi och använde sig av den andra tanken som är på ca 150L .
Min fråga är , sparar jag pengar på att koppla bort då jag inte alls använder och är i behov av så mycket vatten, står och håller den varm i onödan, tänker jag rätt ?
 
  • Gilla
jechno
  • Laddar…
Ja det gör du om det är en eluppvärmd varmvattenberedare.
 
Hej !

det går rör mellan båda tankarna och hade även el patron men den drog ut sladden från väggen
 
J Janan_mansour skrev:
Hej !

jag har bergvärme och har 2st vatten tankar , alltså varmvatten beredare, gamla ägaren hade jacuzzi och använde sig av den andra tanken som är på ca 150L .
Min fråga är , sparar jag pengar på att koppla bort då jag inte alls använder och är i behov av så mycket vatten, står och håller den varm i onödan, tänker jag rätt ?
Ja, du sparar energi.

Om du sparar pengar beror på hur mycket varmvatten du använder och vilket elavtal du har. Om du kör timmätning (ex Tibber) kan det vara lönsamt att ladda på varmvatten för hela dygnet under natten. Förutsatt att du kan styra din pump på det sättet.
 
Hej forumet,

Nu vet jag inte om detta är rätt forum då jag är helt ny på Byggahus?
Jag och min sambo planerar att bygga en villa, garage och ett Attefallshus och undrar om någon har förslag på vad man ska installera för energikälla i sitt nya hus? vi är lite skrämda av allt man läser om alla turer kring elpriser... idag bor vi i lägenhet. Vi tar gärna emot alla möjliga råd och även vägledning till rätt forum om någon har en aning om vilka forum som är bra att vara med i?
 
  • Haha
Janan_mansour
  • Laddar…
BenjiVilla Bennyhouse skrev:
Hej forumet,

Nu vet jag inte om detta är rätt forum då jag är helt ny på Byggahus?
Jag och min sambo planerar att bygga en villa, garage och ett Attefallshus och undrar om någon har förslag på vad man ska installera för energikälla i sitt nya hus? vi är lite skrämda av allt man läser om alla turer kring elpriser... idag bor vi i lägenhet. Vi tar gärna emot alla möjliga råd och även vägledning till rätt forum om någon har en aning om vilka forum som är bra att vara med i?
Hej,

Det bästa är att starta en egen tråd för detta.

Om jag skulle nybygga idag skulle jag nog se till att ha redundans med 2 värmekällor, förmodligen en Luft/Vatten-värmepump, vedpanna och rejäl ackumulator.
 
  • Gilla
BenjiVilla
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Hej,

Det bästa är att starta en egen tråd för detta.

Om jag skulle nybygga idag skulle jag nog se till att ha redundans med 2 värmekällor, förmodligen en Luft/Vatten-värmepump, vedpanna och rejäl ackumulator.
Tack PurreP, jag försöker precis med det :)

har du några tips på modeller och vad dessa kan tänkas kosta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.