Amerikaniserad som jag är hittar jag en massa bra youtubetips på jiggar, mallar, fasthållare och annat som kan vara bra att fixa. Där pratar de mest om "baltic birch" på 3/4 tum som normal råvara, men det är ju galet dyrt och inte direkt lagervara överallt.

Vad använder ni när utseendet inte spelar någon roll, utan det är mer att det ska vara helt formstabilt, enkelt att bearbeta och limma och gärna tåla användning i snickeriet?

MDF är ju stabilt, men tål inte stryk och så länge jag kan undviker jag att damma ner med MDF.

"Snickeriplywood" i furu finns till rimligt pris lite här och där upp till åtminstone 15 mm. Är det likvärdigt med björk om utseendet inte är viktigt?

Något annat alternativ? Vad använder ni?
 
Då 3/4 tum motsvarar ca 19 mm hade jag valt antingen 18 lr 21 mm konstruktionsplyfa. Kostar inte allt för mycket sen är ju frågan hur hållbart dina jiggar måste vara. Hur mycket det används osv. Är det ett alternativ att välja billigare material och göra om jiggen när den är utsliten. Kan vara en fördel att göra en prototyp i billigare material och sen tänka ut förbättringar under tiden.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Måste rekommendera dig att kolla "Den halvstora jiggbyggestråden" av @Ola C, forumets "Jigmaster":

https://www.byggahus.se/forum/threads/den-halvstora-jiggbyggestraden.283610/#post-2563155

Ola är utan tvivel den på forumet som lyft jiggar till en helt egen, oslagbar, nivå.
Väl värt att kolla in; han bidrar också med mycket matnyttigt avseende jiggar på seminariet av @Daniel_N om fräsar och fräsning.


Oerhört lärorikt, se bara till att avsätta tid. Seminarierullen är ca tre timmar och man vill inte sluta titta! ;)

//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
@Pysslarn Jag hade faktiskt Ola i tankarna när jag skrev men hade glömt tråden, så jag ska absolut kolla i den nu. Fräsfilmen såg jag när den kom, men det är kanske dags att titta igen och nu spana mer på jiggar och mindre på annat. Bra tips.

@Staggelito Jag har byggt en del arbetsbänkar och liknande i konstruktionsplywood och är lite tveksam till finnishen. Lite för gropig och inte sällan lite väl skeva, så det är väl mer precision än hållbarhet jag funderar på. Har du erfarenhet av så tjock konstruktionsplywood, och är den i så fall bättre än den 12mm som jag använt?

Jag hade en del lite mer primitiva jiggar till en tidigare byggsåg, men nu är det snart på väg en ny såg och då tänkte jag se till att bygga det jag verkligen vill ha och då göra det "på riktigt". Skaffar jag nu klämmor, skruvar och "t-bultar" vill jag ha tillräckligt bra trä att skruva i.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Mina jiggar visas ganska mycket bättre på youtube än i den fräsfilmen... https://youtube.com/c/CarmoniusFinsnickeri

I övrigt vet jag inte riktigt heller vad jag ska använda till jiggar nu när björkplywooden blivit apdyr och/eller omöjlig att få tag på.

Mdf funkar till mycket o tänker man till lite går det att använda utan att det slits för mycket. Fräsa in t-spår för festooltvingar funkar inte, men microjigs dovetailclamps ska funka bra i mdf.

Är det slit- eller glidytor kan man limma på högtryckslaminat eller ptfe tejp.

Ett riktigt stabilt material är lamellskivor, typ som gammeldags utdragsskärbrädor. Smala pinnar limmade till en kärna och sen tjockt faner på tvären på båda sidor. Med dagens björkplywoodpriser är detta ett billigare alternativ.

Konstruktionsplywood skulle jag inte bygga jiggar av, knappt furuplywood heller.
 
  • Gilla
Stoffe69 och 2 till
  • Laddar…
Här ska youtubas! Tack för det.

Konkret vad är det som är sämre med furuplywood? Ytan, stabiliteten eller vad?

Rena limskivor, typ hyllplan i furu - kan det vara något eller riskerar det att röra sig för mycket?
 
Hep Hep skrev:
Här ska youtubas! Tack för det.

Konkret vad är det som är sämre med furuplywood? Ytan, stabiliteten eller vad?

Rena limskivor, typ hyllplan i furu - kan det vara något eller riskerar det att röra sig för mycket?
Bara ren erfarenhet efter att ha sett en massa plywood genom åren. Furuskivorna brukar vara krokigare än dito björkplywood....som inte heller alltid håller sig 100% plana.

Limfogsskivor känns inte som en hit, hellre mdf isåfall. Om du undviker skruva i ändträ utan istället kör sargsprintar o maskinskruv där, är mdf inte så pjåkigt för ändamålet.

T-bultar undviker jag gärna så långt det går då de i princip kräver metall t-tracks. Googla runt lite på microjigs dovetail clamps så får du lite inspiration vad gäller fasthållning av ämnen utan att behöva t-tracks.
 
  • Gilla
LMO
  • Laddar…
Lite billigare björkplywood som räcker till jiggar går att få om man slaktar (rätt) bokhyllor. Köpte 20st hyllplan som var gjorda av björkplywood för några år sen och har fortfarande kvar en del.
 
Det första jag behövde var en enkel släde och även om furuplywood inte duger till Olas magiska kugghjulsjiggar tänkte jag att det borde vara ok för det här. Jag fick leta lite för att hitta en slät och plan skiva och använda en aning list och våld för att få anhållet riktigt rakt, men det gick. En rejäl och stadig släde för 200 spänn som ger flisfria och helt raka snitt tycker jag går att leva med.

Så jag svarar på min egen fråga. Den här duger (med mina krav) till att bygga fasta prylar. Ska det vara mer mekanoliknande saker med rörliga delar som ska glida nästan sensuellt smidigt mot andra ytor i trä, får man bita ihop och ruinera sig eller leta andra alternativ.

En hemmagjord träsläde för snickeri på en bordsåg med ett svart skruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ohlsson22 och 4 till
  • Laddar…
Kolla i bygghandels ställ för spillbitar från bänkskivor. Ibland är det inte bara spånskiva utan limträ av något hårt träslag. Med tanke på priset på plywood så kan det löna sig att köpa hela bänkskivor också, speciellt på reor etc.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.