Behöver lite praktiska tips på hur man underlättar arbetet med plintgrunden. Vi kommer att gjuta i 20cm (diam) papprör som står på berg. Höjden på rören/plintarna kommer att variera väldigt mycket eftersom berget sluttar.

Hur har ni gjort? Stagar ni upp med träprofiler? Har läst om ngn som använt byggställningar att surra fast rören emot medan betongen bränner - men känns lite omständigt.

Armeringen i plintarna får ju givetvis dubbas fast i berget, men kan man kanske sätta ner typ tre "dubb" på utsidan av röret också för att hålla röret, eller riskerar man att spräcka loss berget vid plintfoten då kanske?

Alla tips mottages tacksamt!
 
För min del gjorde jag en träram för att staga rören i överkant, ramen förankrade jag i marken omkring med strävor. Nedtill på plintarna lade jag stenar runt för att hålla dem på plats, några skovlar grus eller sand brukar också fungera.
 
Jag hade iof lite lättare eftersom jag gjöt i morän, men jag slog ned ett par stickor brevid röret och stagade det i överkant med tvärribbor och/elelr vanligt silvertejp.

Sedan visade det ju sig att dom knappt behövde stagas iom att dom var helt lodräta så all vikt tryckte rakt nedåt - men då blåste det ju iof inte vid min gjutning heller :)

De sista gjöt jag utan stagning alls - men då sticker dom bara upp 3-4 dm ovan jord, och ligger 80 cm ned så dom är s.a.s. självstagande. Dessutom grävde jag hål med en slungspade som bara var 5-10 cm vidare än själva röret. Så med lite singel ned i gropen när man hade måtatt in röret så stod det så stadigt så.

/K
 
Var det krångligt att få till träramen som ni stöttade mot i överkant? Det känns spontant rätt krångligt..
Tyvärr har vi ju ingen möjlighet att gräva ner rören eftersom det som sagt är berg.

Jag har tidigare gjutit plintar som stod i morän och de behövde ingen stagning alls då, men nu kanske man tar sig vatten över huvudet?

Hur många man behövdes för era jobb (och hur många plintar)? Hur lång tid tog det allt som allt?
 
Nu har jag inte testat på den höjden men jag brukar bara spilla några spadar betong på utsidan så vipps har jag lite gegga att rikta röret med
 
alexaGBG skrev:
Var det krångligt att få till träramen som ni stöttade mot i överkant? Det känns spontant rätt krångligt..


Hur många man behövdes för era jobb (och hur många plintar)? Hur lång tid tog det allt som allt?
Det var inte krångligt alls. Tyvärr har jag ingen bild från vårat projekt men jag kan ju rita en enkel principskiss hur vi gjorde. Vi var två man och en betongblandare som jobbade en helg för grunden till en stuga på 40 m2. 12 plintar om ca en meter i snitt. Tungt jobb visserligen, men inte komplicerat.
 
  • plintar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nämen, vad hyggligt Leffe! Kanonbra skiss.

Det ser mindre krångligt ut än vad jag målat upp i huvudet.
Om man dessutom spiller lite betong vid rörfoten, som mats_o tipsade om, så borde det nog funka fint på vårt berg. Vår grund blir dock något större, ca 58m2, men med ytterligare några man så borde man ju hinna på en helg ändå kan man tycka.
 
Jo, man måste givetvis fixera rören i nederkant med t ex stenar/grus eller några skovlar cement. Även strävorna måsta fixeras för att inte riskera att de flyttar sig under arbetets gång.
Sen ska man ju armera betongen med ett par armeringajärn i varje rör, plus att man gjuter in ett förankringsjärn i överkanten som man sen skruvar fast bärlinan/syllen i. Men det antar jag att ni har koll på ?
 
Leffe2 skrev:
Jo, man måste givetvis fixera rören i nederkant med t ex stenar/grus eller några skovlar cement. Även strävorna måsta fixeras för att inte riskera att de flyttar sig under arbetets gång.
Sen ska man ju armera betongen med ett par armeringajärn i varje rör, plus att man gjuter in ett förankringsjärn i överkanten som man sen skruvar fast bärlinan/syllen i. Men det antar jag att ni har koll på ?
Japp, har bra koll på övriga delar i gjutprocessen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.