MathiasS MathiasS skrev:
Ja.

Används det i storskalig elproduktion/nät någonstans idag?
Installeras det några vindkraftverk med möjlighet till frekvensreglering?

Jag argumenterar inte för det ena eller det andra svaret, jag frågar bara.
Australien tror jag har stöttning med batterier. Det finns även småskaligt på test på lite olika ställen. Vindkraft har testats, men jag vet inte om det används i praktiken.
 
D Daniel 109 skrev:
Australien tror jag har stöttning med batterier. Det finns även småskaligt på test på lite olika ställen. Vindkraft har testats, men jag vet inte om det används i praktiken.
Jag läste någon artikel för inte alls länge sedan om aktiv frekvensreglering genom att vrida på bladen, men det var rätt nyligen och på försöksstadiet.

Grundpoängen här är ingen annan än att det inte är så enkelt som att gräva ner lite mer kabel eller bara se till att det blåser och solen skiner och vips klarar man sig utan baskraft. Att det på sikt går att lösa tvivlar jag inte på, men idag är det inte standardlösningar. Varken batterier, svänghjul eller andra metoder är speciellt vanliga eller etablerade.
 
  • Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Skyll på Japanerna. Utan fukushima hade inte tyskarna lagt ner sin kärnkraft.
Vilket samband finns det mellan en Tsunami i Japan och ett kärnkraftverk i Tyskland? Noll och ingen mer än lättpåverkade tyskar med noll och ingen insikt i konsekvenser.

/S
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Problemen just nu är inte vem som gjort vad eller vem som varit minst intelligent och haft en trasig spåkula! Det som räknas nu är att vi/politikerna agerar snabbt! Bråka om gammalt leder ingenstans...
Visst, men MP tycker fortfarande att det var bra att stänga ner kärnkraften, och vill inte heller bygga nytt. Det är ju intressant inför framtiden.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har sett massvis med inlägg och affischer där högern lovar billigare el om de vinner valet. Och den elen behöver ju bli billigare nu, inte om 2 år!?

Så , om det är som du menar, finns ju ingen anledning att rösta på högern i denna fråga.
Fast det finns ju både långa och korta perspektiv ?
I det korta är det kraftvärme och subventioner som är det enda som funkar.
I det långa måste man få fram planerbar el och bättre överföring.
Att slopa elområden innebär ju bara att norra Sverige också får betala högre priser (som subvention till södra då).

I min mening finns det bara en väg: Bygg ut fossilfri, planerbar el i mängd så den blir billig !
Då kan vi elektrifiera transporter och få ned utsläppen från industrin samt elproduktion (inklusive snabbavveckling av kol och gas på kontinenten).
Det är det snabbaste sättet att addressera klimatproblemet...att romantiskt drömma om sol och vind "känns" ju bra, men funkar inte. Det krävs enorma mängder och den kommer inte bli planerbar, vilket i så fall kräver lagring, vilket i sin tur kostar, både ekonomiskt och miljömässigt OCH innebär förluster i systemet så man måste bygga ännu mer sol och vind.
Ett kärnkraftverk är oerhört effektivt: 200 villor kan drivas ett år på en sockerbitsstor Urankuts.

I tilläg så kan vi med en stor energiexpansion börja odla lokalaa grönsaker även på vintern (och få ned transporter osv), vi har än större möjlighet att addressera orättvisor (alla blir rikare) - elen är vår tids slavar osv.

Sen kommer det ta, minst, 10 år att bygga en ny reaktor (R1 och 2 är enligt experterna borton återstart och det lär vara effektivare att bygga nytt). I Sydkorea bygger man dock en reaktor på <3 år - men det är ju för att man fått momentum och know how nu...något vi lade bort pga den katastrofala omröstningen på 80 talet
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Vilket samband finns det mellan en Tsunami i Japan och ett kärnkraftverk i Tyskland? Noll och ingen mer än lättpåverkade tyskar med noll och ingen insikt i konsekvenser.

/S
Jag vill minnas att det var i svallvågorna efter den olyckan som Tyskland tog beslutet att stänga sin kärnkraft.
Minns också en dokumentär som påstod att de värsta konsekvenserna av olyckan kunnat undvika om personalen vetat att öppna rätt säkerhetsventil.
Om denna orsakskedja stämmer kan vi knappast anklaga varken sossar eller blåa laget för att vi nu exporterar massa el till resten av Europa och får stå ut med höga elpriser. Det är många pusselbitar som hamnat olyckligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det gör vi inte. Vi skyller på sossarna.

Däremot har förstås Mp med kraft drivit den sämsta, minst konsekvensanalyserade politiken. De är ideologiskt förblindade i sitt kärnkraftshat så till den grad att inte ens klimatfrågan får dem att skärskåda sina dogmer.

Men det är sossarnas fel. Det är de som låtit Mp diktera villkoren i energipolitiken och går till val med dem igen.
Sent på bollen men helt rätt!

Avreglering startade faktiskt processen på tjänstemannanivå men självklart var det våra politiker som fattade besluten. Nedan ett par bra artiklar från DN och SvD som sammanfattar bakgrund, historik samt hur allt hänger i hop med marginalprissättning osv.

Grundorsaken till den dysfunktionella marknaden vi har idag är att våra tjänstemän och politiker initialt missade/ignorerad att utföra en adekvat riskanalys som hade behövts i synnerhet innan S/MP påbörjade avvecklingen av kärnkraft i södra Sverige som utfördes rent poltiska skäl. Det samma gäller Elmarknadsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/943 av den 5 juni 2019 om den inre marknaden för el), Marginalprissättningsmodellen samt den aktuella uppdelning i elområden. Mycket beror också på att EU saknar en gemensam energipolitik.

Saxat från SvD nedan:

"Marginalprissättningsmodellen fungerar. Men ingen har tänkt på att vi måste ha tillräcklig produktionskapacitet. Det var verkligen en miss, säger Nils Andersson."


Här är några bra böcker i ämnet.


Avslutningsvis anser jag för att komma till rätta med vår energiförsörjning behövs det tillsättas en politisk oberoende och transparent Elkris-Kommission som både kan jobba fram kort- och långsiktiga förslag på lösningar för hela nationens elförsörjning. Enligt min åsikt bör Kommission också få i uppdrag att se över gällande avtal både inom landet och EU för att kunna utföra en långsiktig konsekvensanalys för potentiella framtida krisscenarios och skapa handlingsplaner därefter.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
I
Här är lite läsning om hur och varför elområden kom till : https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ndelningen-och-dess-negativa-effekter_H210317

Här är en fin video på varför södra Sverige har de priser de har : https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen

Vad jag vet har vi en kabel mellan Norr och Söder "redan". Problemet är att den körs på kanske 70% då man måste ha en marginal när södra Sverige saknar motvikt i nätet. Kör man 100% genom kabeln och vinden tar slut i Skåne så kommer nätet plötsligt kräva bortfallet genom kabeln vilket kan innebära 130% vilket innebär ledningsproblem (ex brand).
 
  • Gilla
myrstack och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men MP tycker fortfarande att det var bra att stänga ner kärnkraften, och vill inte heller bygga nytt. Det är ju intressant inför framtiden.
Javisst är det så och dom kommer aldrig ändra sig! Deras kamrater gillar självspäkning och att få leva med stora hål i plånkan bekommer dom inte ett dugg. Allt för miljön , kosta vad det kosta vill! Bara bidragen finns kvar så klarar miljötalibanerna sig ett tag till…
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ni som kan detta, det verkar vara en del i denna tråd, hur lång tid kommer det då ta för Åkesson med sina hantlangare att fixa billigare el nu när de vann valet?
 
M
Nissens Nissens skrev:
Visst, men MP tycker fortfarande att det var bra att stänga ner kärnkraften, och vill inte heller bygga nytt. Det är ju intressant inför framtiden.
Det är väl samma tomtar som tror på chem trails och jordstrålning så skall man vara förvånad?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ni som kan detta, det verkar vara en del i denna tråd, hur lång tid kommer det då ta för Åkesson med sina hantlangare att fixa billigare el nu när de vann valet?
Hur många gånger ska du behöva höra att det tar tid att fixa det som är förstört?
 
Nissens
M mnils skrev:
Det är väl samma tomtar som tror på chem trails och jordstrålning så skall man vara förvånad?
Nä, men att de ändå får röster är märkligt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.