Hej

Vi ska byta termostater i hela huset. Vi har just nu väldigt gamla vreden på elementerna som vi ska byta till termostater. Är det värt att skaffa digitala termostater och kan jag spara energi genom att kunna sänka temperaturen när vi inte är hemma t ex på jobbet eller borta över kvällen?

Kontra att byta till vanliga termostater
Har en gillestuga i källaren. Värt att ha vanlig termostat nere och digital uppe?
 
Redigerat:
Hej! Testade ett par digitala termostater jag köpte på Conrad.se men de höll bara ett par tre år. Danfoss orginal är kanske bättre? Tänk på att det tar lång tid för innetemperaturen att ändra sig i ett modernt välisolerat hus. Att bara sänka på dagen när man är på jobbet fungerar knappast alls på grund av värmetrögheten. Semesterinställning om man är borta en vecka eller mer ska fungera bra. Vädringsfunktionen att termostaten stänger tillfälligt vid vädring är smart om har ett sådant hus att man behöver vädra. Själv kör jag vidare med vanliga analoga termostater.
 
Tack för snabbt svar. Om det inte är värt att dra ner temperaturen under dagen vi är på jobbet så kanske det inte är värt för oss i vår situation. Se om man kan se något bra med att gå digitalt att man kan tjäna igen att digitala är dyrare än de vanliga.
 
Pappabjorn Pappabjorn skrev:
Tack för snabbt svar. Om det inte är värt att dra ner temperaturen under dagen vi är på jobbet så kanske det inte är värt för oss i vår situation. Se om man kan se något bra med att gå digitalt att man kan tjäna igen att digitala är dyrare än de vanliga.
Beroende på hur det ser ut vid värmekällan så finns det kanske ett annat alternativ.
Jag ersatte shuntvredet på pannan som ändrar hur mycket varmt vatten som skickas ut till elementet med en automatisk som har en trådlös termostat med display.

Det gamla analoga vredet kombinerat med vanliga elementtermostater kunde inte hålla en jämn innetemperatur dom höst/vinter dagarna när utetemperaturen gick upp och ner och medeltemperaturen kunde variera 10 grader från dag till dag.

Innetemperaturen hålls nu med en felmarginal på 0.5 grader, vill man ha ha det varmare/kallare kan jag vrida på ett vred för att ändra måltemperaturen inne och det finns möjlighet till att ställa in veckoprogram.
Termostatdisplayen sitter nära kaminen så om jag eldar på kvällen så stryps elementen långt innan temperaturen i resten av huset hinner stiga så pannan behöver inte jobba i onödan när kaminen är på gång att värma upp resten av huset.

Inga "smarta" funktioner som kan krångla så jag räknar med ganska lång livslängd.

Om ni kan sätta in automatshunt så behöver ni inte byta termostater, elementen ska ändå alltid vara på fullt flöde. Eventuellt att ni bara byter i sovrummet om ni vill ha det lite kallare där.

Esbe-CRB122.jpg
Prod_VRG131_VRG331_verA_issueA_lr.png
 
  • Gilla
Pappabjorn
  • Laddar…
Pappabjorn Pappabjorn skrev:
Tack för snabbt svar. Om det inte är värt att dra ner temperaturen under dagen vi är på jobbet så kanske det inte är värt för oss i vår situation. Se om man kan se något bra med att gå digitalt att man kan tjäna igen att digitala är dyrare än de vanliga.
jag har danfoss system i mitt hus, byggt -67. Kan inte säga att jag gjort någon direkt vinst på dem ekonomiskt men har absolut fått bättre klimat i huset då jag kan välja temp i varje rum. Sovrum 19 grader, vardagsrum 21 grader, badrum 22 grader osv.
En annan stor fördel är att systemet motionerar ventilerna varje vecka. Man slipper ventiler som fastnar i stängt läge.
Jag sänker tempen ca 2 grader på natten.

En annan fördel är att de inte är lika tröga om man exempelvis har braskamin eller liknande värmekälla.

Funkar bra och ger bättre klimat men vet inte om jag gör någon direkt ekonomisk vinst.
Min hela installation med allt kostade ca 14000kr. Jag gjorde installationen själv ska tilläggas men har rätt många element.
Har haft systemet i drygt sex år så tror det kommit en uppdaterad variant nu.
 
Vi har fjärrvärme. Spännande med att man kanske kan sätta in en sådan shunt istället om jag har fjärrvärme?
 
Stefflo Stefflo skrev:
jag har danfoss system i mitt hus, byggt -67. Kan inte säga att jag gjort någon direkt vinst på dem ekonomiskt men har absolut fått bättre klimat i huset då jag kan välja temp i varje rum. Sovrum 19 grader, vardagsrum 21 grader, badrum 22 grader osv.
En annan stor fördel är att systemet motionerar ventilerna varje vecka. Man slipper ventiler som fastnar i stängt läge.
Jag sänker tempen ca 2 grader på natten.

En annan fördel är att de inte är lika tröga om man exempelvis har braskamin eller liknande värmekälla.

Funkar bra och ger bättre klimat men vet inte om jag gör någon direkt ekonomisk vinst.
Min hela installation med allt kostade ca 14000kr. Jag gjorde installationen själv ska tilläggas men har rätt många element.
Har haft systemet i drygt sex år så tror det kommit en uppdaterad variant nu.
Ja det har kommit en ny variant som heter ally. Har också det gamla danfoss living systemet. Men tycker det är väldigt trögt att reglerna. Fast det står på snabb respons.
 
  • Gilla
Pappabjorn
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
jag har danfoss system i mitt hus, byggt -67. Kan inte säga att jag gjort någon direkt vinst på dem ekonomiskt men har absolut fått bättre klimat i huset då jag kan välja temp i varje rum. Sovrum 19 grader, vardagsrum 21 grader, badrum 22 grader osv.
En annan stor fördel är att systemet motionerar ventilerna varje vecka. Man slipper ventiler som fastnar i stängt läge.
Jag sänker tempen ca 2 grader på natten.

En annan fördel är att de inte är lika tröga om man exempelvis har braskamin eller liknande värmekälla.

Funkar bra och ger bättre klimat men vet inte om jag gör någon direkt ekonomisk vinst.
Min hela installation med allt kostade ca 14000kr. Jag gjorde installationen själv ska tilläggas men har rätt många element.
Har haft systemet i drygt sex år så tror det kommit en uppdaterad variant nu.
Spännande. Ja vi vill ha ett bättre klimat i huset. Första vintern i huset va förra året. Då va det galet varmt i källaren och temperaturen hoppade mycket när tempen ute växlade. Sen att det måste va olika grader genom huset är inte hela världen för oss. Men mycket med det vi vill vinna är en jämn temperatur och hoppas att få en lägre räkning under vintern
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Beroende på hur det ser ut vid värmekällan så finns det kanske ett annat alternativ.
Jag ersatte shuntvredet på pannan som ändrar hur mycket varmt vatten som skickas ut till elementet med en automatisk som har en trådlös termostat med display.

Det gamla analoga vredet kombinerat med vanliga elementtermostater kunde inte hålla en jämn innetemperatur dom höst/vinter dagarna när utetemperaturen gick upp och ner och medeltemperaturen kunde variera 10 grader från dag till dag.

Innetemperaturen hålls nu med en felmarginal på 0.5 grader, vill man ha ha det varmare/kallare kan jag vrida på ett vred för att ändra måltemperaturen inne och det finns möjlighet till att ställa in veckoprogram.
Termostatdisplayen sitter nära kaminen så om jag eldar på kvällen så stryps elementen långt innan temperaturen i resten av huset hinner stiga så pannan behöver inte jobba i onödan när kaminen är på gång att värma upp resten av huset.

Inga "smarta" funktioner som kan krångla så jag räknar med ganska lång livslängd.

Om ni kan sätta in automatshunt så behöver ni inte byta termostater, elementen ska ändå alltid vara på fullt flöde. Eventuellt att ni bara byter i sovrummet om ni vill ha det lite kallare där.

[bild]
[bild]
Har du länk till den automatshunt du köpte? Vet du om det är dyrare eller billigare att installera kontra om man installerar termostat på alla element. Men det låter ju bra att ha en "termostat på själva fjärrvärmen istället på alla element"
 
Det bästa är att kombinera en automatshunt med innegivare, och termostater på radiatorerna i de rum där man kan få extravärme (solbelysta rum, kök & rum med tex vedkammin).
Ett automatshunt system köper du för runt 3" hos tex Rinkaby rör.
 
För energioptimering så är det några steg som bör göras i rätt ordning.

1: Injustering av radiatorkretsen så att det blir ”rätt” tryckfall/difftemperatur över radiatorerna.
2: Montage & injustering av reglersystemet för framledningstemperaturen i radiatorkretsen.
3: Montage & injustering av termostater på radiatorerna, dessa ska ”bara” strypa flödet när rummet tillförs extern värme (tex solinstrålning, matlagning).

I följande inlägg finns dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446


Vi har fjärrvärme, Danfoss ECL110 reglersystem med fyra temperaturgivare (framledning, utetemperatur, innertemperatur & returtemperatur).
 
  • Gilla
Pappabjorn
  • Laddar…
Tack. Hur vet man vad som passar till min fjärrvärme apparat? Är ny i hus ;-) ska ha en vvs firma som.ska göra det. Men jag antar att man tjänar på att köpa sakerna själv men att en firma utför arbetet?
 
Pappabjorn Pappabjorn skrev:
Tack. Hur vet man vad som passar till min fjärrvärme apparat? Är ny i hus ;-) ska ha en vvs firma som.ska göra det. Men jag antar att man tjänar på att köpa sakerna själv men att en firma utför arbetet?
Är den styrutrustning som sitter i din undercentral trasig?
 
Tex Danfoss ECL110 fungerar med alla typer av shuntmotorer som används till fjv-centraler.

Ta bild på fjv-centralen samt på befintlig shuntmotor (så man ser beteckningarna).
 
Demmpa Demmpa skrev:
För energioptimering så är det några steg som bör göras i rätt ordning.

1: Injustering av radiatorkretsen så att det blir ”rätt” tryckfall/difftemperatur över radiatorerna.
2: Montage & injustering av reglersystemet för framledningstemperaturen i radiatorkretsen.
3: Montage & injustering av termostater på radiatorerna, dessa ska ”bara” strypa flödet när rummet tillförs extern värme (tex solinstrålning, matlagning).

I följande inlägg finns dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]


Vi har fjärrvärme, Danfoss ECL110 reglersystem med fyra temperaturgivare (framledning, utetemperatur, innertemperatur & returtemperatur).
Är ny husägare sen ett år tillbaka. Allt detta låter svårt ... Är det dyrt om man låter en firma göra detta ? Har 2st termostater totalt i hela huset. Och 10 element att byta på . Men det låter som jag bara behöver byta till termostat i rumet med eldstaden och i köket om jag förstått rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.