Råkade anlita en skorstensfejare utan offert, då jag blandade ihop herren som ringde med en annan jag hade haft epost-kontakt med.
Fick sedan en faktura på 3375 kr, vilket är 1000 kr dyrare än den jag hade diskuterat med.

Kan man som hantverkare verkligen sälja en tjänst utan att ge en offert?

Till råga på allt så sålde han på mig ett fågelskydd för 350 kr (swish), som jag inte fick något kvitto för.
 
M Maxom skrev:
Kan man som hantverkare verkligen sälja en tjänst utan att ge en offert?
Ja
 
M Maxom skrev:
Kan man som hantverkare verkligen sälja en tjänst utan att ge en offert?

Till råga på allt så sålde han på mig ett fågelskydd för 350 kr (swish), som jag inte fick något kvitto för.
Finns inga krav på att en hantverkare måste lämna en offert. Är ju upp till beställaren att ta reda på priset, antingen genom att begära en offert, eller helt enkelt fråga vad det kostar.
Så att om du anlitar någon, så är det ju det priset som gäller, om det inte är oskäligt dyrt.
Kvitto på fågelskyddet har du rätt att få, om nu inget sagts om att du kunde få det för detta priset utan kvitto.
 
Du kan köra det mesta på löpande pris utan att veta vad slutpriset blir.
Och om du vill nyttja ROT/RUT måste det vara överenskommet med den som utför arbetet.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du kan köra det mesta på löpande pris utan att veta vad slutpriset blir.
Ja, tänkte bara att man måste ha någon slags avtal om timpris även på löpande.
Annars har man inte direkt något avtal.
 
M Maxom skrev:
Ja, tänkte bara att man måste ha någon slags avtal om timpris även på löpande.
Annars har man inte direkt något avtal.
Behövs inget avtal, men ett avtal kan också vara muntligt men kan leda till problem att senare avgöra vad som avtalats.
Det är du som beställare aom avgör vilken information du önskar för att beställa arbetet.
Sedan kan man i efterhand ifrågasätta ett utfört arbete och dess kostnad, men vill den utförande inte ändra något får du driva det rättsligt.
 
A AndersS skrev:
Behövs inget avtal, men ett avtal kan också vara muntligt men kan leda till problem att senare avgöra vad som avtalats.
Det är du som beställare aom avgör vilken information du önskar för att beställa arbetet.
Sedan kan man i efterhand ifrågasätta ett utfört arbete och dess kostnad, men vill den utförande inte ändra något får du driva det rättsligt.
Naturligt vis behövs ett avtal. Hantverkaren kan ju inte komma och göra något spontant och debitera. Men kostnaden måste inte avtalas.
 
D Daniel 109 skrev:
Naturligt vis behövs ett avtal. Hantverkaren kan ju inte komma och göra något spontant och debitera. Men kostnaden måste inte avtalas.
Blir en ordlek, ringer du och beställer ett arbete utan att fråga om material och pris så visst blir det muntligt avtal.
Jag gjorde en "enkel" tolkning att ts avsåg skriftligt utifrån frågan om krav på offert.
 
När inget har diskuterats likt ditt fall får hantverkaren "nästan" ta vilket pris som helst, så länge det anses vara rimligt för branschen. En diff på 1000kr, även om det är närmare 50% kan nog anses ligga inom ramen för att inte kallas oskäligt.
(Hade du fått en offert från några stycken hade du ju inte valt den där, men den hade ju inte stuckit ut som ocker)

Dock ska du givetvis begära (och få) kvitto även för det du betalat via Swish, samma redovisningsskyldighet gäller där som vid all annan handel.
 
Se det positiva i det hela, var glad att du gjorde missen med denna billiga tjänst. Finns ju bra mycket dyrare tjänster som du kunnat göra tabben med.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Se det positiva i det hela, var glad att du gjorde missen med denna billiga tjänst. Finns ju bra mycket dyrare tjänster som du kunnat göra tabben med.
Mmm.. får lägga det på lärokontot.
 
Det mesta är väl redan sagt men då detta är juridikforumet så styrs hantverkarens rätt att sätta pris av Konsumenttjänstlagen som angående priset lyder:

Utdrag från Konsumenttjänstlagen med text om hur priset bör fastställas om det inte följer avtal.

I praktiken betyder det att om man ej avtalat om priset ska man betalar vad hantverkaren önskar, om det inte är uppenbart oskäligt. I praktiken ska något vara "fruktansvärt skitdyrt" innan det börjar handla om oskälighet, så vill man undvika överraskningar är det lämpligt att komma överens om pris innan beställning.
 
  • Gilla
Maxom och 2 till
  • Laddar…
Finns det bra exempel på vad som kan anses oskäligt enligt denna pragraf? Är det ARN som bedömer i första hand?
 
Du blev alltså så nöjd med priset så att du slog till på ett fågelskydd för 350 spänn? Hur tänkte du där :crysmile:
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.