T Thomas_Blekinge skrev:
Den heter Baltic Cable förresten och det var en utmärkt ide. Dagens korkade prissättnningsmodell fanns inte då. Sverige kunde exportera el till Tyskland och tjäna pengar. Samtidigt skapades möjlighet att båda näten stödde varandra vid t ex bortfall av en generator. Tekniskt sett kan man se en sjökabel som en delad reservkapacitet mellan länderna.
Jag tror knappt att en regering har kommit på iden med Baltic Cable, de brukar sakna kompetens för denna typ av investeringar.
Sedan WWII har det europeiska nätet integrerats. Om man inte hade gjort det så hade de enskilda nationella näten varit mycket mer ostabila. Samma gäller även för Östersjökablarna. För övrigt är långt mer än EU-länderna del av ett synkroniserad nätområde och bedriver elhandel med varandra. Oskarshamn kan sälja sin el till Serbien. Så skyll inte på EU.
Sverige är en del av det nordiska elnätet. Norge, Finnland, Sverige och delar av Danmark är synkront. Men vi är inte synkrona med Centraleuropa. Där är det likströmslänkar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T Tosve skrev:
Kan skippa elområden men överföringkapaciteten genom Sverige kommer fortfarande var ett problem. Varför vi inte lagt en kabel från norr till söder i Östersjön är den stora frågan. Borde ta max 2 år.. först då kan alla nyttja "hela" Sverige.
Det räcker inte med att lägga kabel. Generatorerna i norr väger för lite för att reglera hela elnätet i landet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sen skulle en kabel förmodligen vara sista dödsstöten mot Norrland om elpriserna jämnas ut..
 
T
L lodin92 skrev:
Sen skulle en kabel förmodligen vara sista dödsstöten mot Norrland om elpriserna jämnas ut..
Kanske ge subventioner till de i Norrland så de blir nöjda? Ca 10% av Sveriges befolkning istället för att ge hela

Det är komplext, svårt att få alla nöjda. Är så glad att jag röstar vart fjärde år och sen lutar mig tillbaka
 
M Mellanbarn skrev:
EU pekade med hela handen.
Helt korrekt. Danmark förde ett jävla liv om Sveriges elpriser till dem och fick rätt. Odelberg nämner i intervjun att det blev omöjligt utan att införa elområden.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Helt korrekt. Danmark förde ett jävla liv om Sveriges elpriser till dem och fick rätt. Odelberg nämner i intervjun att det blev omöjligt utan att införa elområden.
…..vilket är lite lustigt eftersom Danmark är ett land som har så mycket vindkraft att de är beroende av Sverige och Tyskland för att reglera frekvens och spänning i sitt elnät….de kanske borde städa hemma innan man gapar om vad andra ska göra.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
…..vilket är lite lustigt eftersom Danmark är ett land som har så mycket vindkraft att de är beroende av Sverige och Tyskland för att reglera frekvens och spänning i sitt elnät….de kanske borde städa hemma innan man gapar om vad andra ska göra.
De har väl gjort det de senaste 10 åren? De skall vara 100% förnybara till 2028. Danska fonder och företag är också ”heta” på hybridlagring (pumped hydro, Århus Universitet) som löser deras egna effektfluktuationer.
 
Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De har väl gjort det de senaste 10 åren? De skall vara 100% förnybara till 2028. Danska fonder och företag är också ”heta” på hybridlagring (pumped hydro, Århus Universitet) som löser deras egna effektfluktuationer.
ja så är det nog. Förstår dock inte hur man kan släppa en sådan grundläggande funktion utrikes.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det räcker inte med att lägga kabel. Generatorerna i norr väger för lite för att reglera hela elnätet i landet.
Det stämmer men inte. Man kan stabilisera frekvensen även på annat sätt än med tynga generatorer. Tynga generatorer var garanter för stabilitet förr i tiden, men det finns annat idag,
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan stabilisera frekvensen även på annat sätt än med tynga generatorer.
Ja, men till vilket pris? De sakerna man inte får på köpet med alternativa produktionssätt talas det för tyst om.
 
Är det bara jag som har förstått att elområdesindelningen var påtvingad av EU eller om det var EES eller något annat europeiskt el-klubb vi är medlemmar i?

Oavsett vilken regering vi hade så hade den vart tvungen att dela i Sverige i ett antal olika elområden.
 
Ja. Inget av de tidigare drygt 50 inläggen har handlat det. Lovar.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det bara jag som har förstått att elområdesindelningen var påtvingad av EU eller om det var EES eller något annat europeiskt el-klubb vi är medlemmar i?

Oavsett vilken regering vi hade så hade den vart tvungen att dela i Sverige i ett antal olika elområden.
Det avhandlades några inlägg tidigare. ;)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det avhandlades några inlägg tidigare. ;)
Bra!

Tyvärr läser man ofta inlägg av personer som inte verkar ha fattat det.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det stämmer men inte. Man kan stabilisera frekvensen även på annat sätt än med tynga generatorer. Tynga generatorer var garanter för stabilitet förr i tiden, men det finns annat idag,
Ja.

Används det i storskalig elproduktion/nät någonstans idag?
Installeras det några vindkraftverk med möjlighet till frekvensreglering?

Jag argumenterar inte för det ena eller det andra svaret, jag frågar bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.