heisiandiishe
Hej,

Efter 5 års användning poffade det till och induktionshällen la av. Frågade frun om säkringen i skåpet löste ut men icke.

Kollade perilexuttaget och kontakten som ser ut enligt bilderna. Det var kontakten uppe i högra hörnet på uttaget som blev överbelastat. Motsvarande på kontakten enligt vad jag förstår den bruna. Perilexen har 3st 2,5mm 16A framdragna. Det är bara induktionshällen som används på perilexen sedan 5 år då vi bytte en gammal kombimodell mot separat induktionshäll och ugn. (Ugnen har ”vanlig” stickkontakt och körs på avsett uttag enligt elschemat på väggen).

Lite otäckt att det small. Sitter och kollar på perilexuttaget som ser i princip oskadat ut. Tänker köpa ny perilexkontakt men vet inte om jag kan/vill ge mig på en ny koppling. Satt det ens rätt från början undrar jag. (Var kontakten rätt monterad?) Induktionshällen har ibland fått problem när samtliga plattor varit igång och verkat överbelastad och börjat blinka och slå av plattorna.. oklart om det är något samband med att den ev inte får tillräckligt med ström. Frun sa att hon haft fler plattor igång och tryckt på boosterknappen när det poffade.

Har tillgång till elektriker i veckan men tänkte att såhär på valdagen försöka få igång hällen. Kanske small hällen men jag tror snarare att den slog av sig i samband med överbelastningen‍♂️
 
  • Eluttag under installation med synliga anslutna kablar i en öppen väggutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brända och skadade kablar och anslutningar i en öppnad eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel med strippade ändar bredvid en instruktionslapp för elektrisk anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi ser detta då och då. Jag ser ingen direkt orsak. Skruven kan har varit dragen för löst, eller för hårt, eller att kardelerna varit tvinnade för hårt och plattats ut. Jag vet inte om bilden visar att kardeler gått av nära änden.

Det är ganska svårt att misslyckas med detta så var inte rädd för att montera en ny perilexstickpropp. Tvinna inte kardelerna och dra lagom hårt...
 
heisiandiishe
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi ser detta då och då. Jag ser ingen direkt orsak. Skruven kan har varit dragen för löst, eller för hårt, eller att kardelerna varit tvinnade för hårt och plattats ut. Jag vet inte om bilden visar att kardeler gått av nära änden.

Det är ganska svårt att misslyckas med detta så var inte rädd för att montera en ny perilexstickpropp. Tvinna inte kardelerna och dra lagom hårt...
Tack!
nu har val”spänningen” lagt sig lite och konstaterar att Bauhaus inte ens hade perilex kontakt för 230v. Bara 400v. På både Järnia (som också bara hade 400v) och Bahaus pratade de om att fördela laster som man önskade osv med ett 400v perilex. Men för att kanske slippa leta elektriker till veckan och inte laga mat på obestämd tid så ska jag leta upp en 230v stickkontakt.

Men, ser ju på spishällen att instruktionen/kopplingsschemat visar att även brun och svart ska gå på samma? Detta stör mig då brun och svart satt separat i stickkontakten. Kanske har hällen inte varit kopplad helt rätt ändå..
 
I en perilexkontakt finns det tre faser, jord och nolla. Då kan du få ut antingen 230 eller 400 volt. Så att det står 400 V på perilexkontakterna du sett är helt i sin ordning. Det finns inte någon perilexkontakt som är avsedd för bara 230 volt.

Om hällen kopplas in till endast en fas så ligger den bruna och den svarta ihop. Så skall inte du koppla när du har ett perilexuttag. Det var rätt som det var gjort i just det avseendet. Antagligen har det glappat en längre tid och det är det som fått spisen att blinka och slå ifrån.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
400V har du mellan två faser, 230V mellan fas och nolla. Perilex-kontakten har plats för 3 faser, nolla och jord, så det är en och samma kontakt, oavsett vad det står på förpackningen.
 
heisiandiishe
A Avemo skrev:
I en perilexkontakt finns det tre faser, jord och nolla. Då kan du få ut antingen 230 eller 400 volt. Så att det står 400 V på perilexkontakterna du sett är helt i sin ordning. Det finns inte någon perilexkontakt som är avsedd för bara 230 volt.

Om hällen kopplas in till endast en fas så ligger den bruna och den svarta ihop. Så skall inte du koppla när du har ett perilexuttag. Det var rätt som det var gjort i just det avseendet. Antagligen har det glappat en längre tid och det är det som fått spisen att blinka och slå ifrån.
Toppen tack för bekräftelse på att det som sitter är som det ska i grunden. Men grejen är att det platta stiftet på 400v perilexen inte verkar ligga på samma ledd som 230v perilexen, varför sittande uttag då är fel? Men inser nu att jag förmodligen totalt missat att det inte alls är ngn skillnad på de olika kontakterna?!
 
Man ska nog titta på hur spisen tycker man ska koppla. Märkningen på kabeln ser lite tveksam ut, du kanske får titta hur det ser ut på baksidan också. Sen så ansluts ju nolla också så jag tror nog att den varit kopplad korrekt.

Jag gissar att i ett kopplingsalternativ så skall man dela svart och brun och ansluta dessa till olika faser. I fallet där man matar med 32A fas behöver man dubbel kabel på fasen och nollan. Om hällen fortfarande fungerar skulle jag bytt till en 2.5mm² anslutningskabel om denna nu bara är 1.5mm², det verkar ju ha blivit varmt flera gånger på den ledaren.
 
heisiandiishe
M merbanan skrev:
Man ska nog titta på hur spisen tycker man ska koppla. Märkningen på kabeln ser lite tveksam ut, du kanske får titta hur det ser ut på baksidan också. Sen så ansluts ju nolla också så jag tror nog att den varit kopplad korrekt.

Jag gissar att i ett kopplingsalternativ så skall man dela svart och brun och ansluta dessa till olika faser. I fallet där man matar med 32A fas behöver man dubbel kabel på fasen och nollan. Om hällen fortfarande fungerar skulle jag bytt till en 2.5mm² anslutningskabel om denna nu bara är 1.5mm², det verkar ju ha blivit varmt flera gånger på den ledaren.
Tack
Sant det sitter ju bara 1.5mm ledare på hällen.. Kan såklart varit så att den ledaren tagit en del stryk under längre tid.

Då får jag gå in på undersökning 2.0 och sikta in mig på köp av ny kabel inläsning/öppning av häll för montering av ny kabel. Förhoppningsvis lever hällen, värt att testa. Känner utifrån hjälpen jag fått här idag lite råg i ryggen för att köpa ny kabel och testa med 2,5mm ledare.
 
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Toppen tack för bekräftelse på att det som sitter är som det ska i grunden. Men grejen är att det platta stiftet på 400v perilexen inte verkar ligga på samma ledd som 230v perilexen, varför sittande uttag då är fel? Men inser nu att jag förmodligen totalt missat att det inte alls är ngn skillnad på de olika kontakterna?!
Det finns mycket riktigt två typer av perilexkontakt. Den ena har liggande jordstift och är godkänd för 16A. Den andra har stående jordstift och är godkänd för 25A har jag för mig. Den senare har jag aldrig sett i verkligheten. Båda är avsedda för 400 V mellan faser och 230 V mellan fas och nolla.

Tumregelsmässigt har man 2,5 mm² ledare till 16 A säkring i den fasta installationen. Men till anslutningskablar går man tumregelsmässigt ofta ner ett steg. Det är absolut vanligast att hitta 1,5 mm² som anslutningskabel till spisar. Ditt problem har varit dålig kontakt i anslutningen. Inte för tunn ledararea.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Tack
Sant det sitter ju bara 1.5mm ledare på hällen.. Kan såklart varit så att den ledaren tagit en del stryk under längre tid.

Då får jag gå in på undersökning 2.0 och sikta in mig på köp av ny kabel inläsning/öppning av häll för montering av ny kabel. Förhoppningsvis lever hällen, värt att testa. Känner utifrån hjälpen jag fått här idag lite råg i ryggen för att köpa ny kabel och testa med 2,5mm ledare.
Du behöver inget anat än en ny propp 16 A (liggande platt stift) och skala upp sladden lite så du kan jobba med friska ledare. Som nämnts har det varit helt rätt kopplat med svart och brun till skilda faser och blå-grå som nolla så gör likadant. Se till det Bo skrev om att få till förbindningarna bra och inte tvinna för hårt eller dra skruvarna överdrivet.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Men, ser ju på spishällen att instruktionen/kopplingsschemat visar att även brun och svart ska gå på samma? Detta stör mig då brun och svart satt separat i stickkontakten. Kanske har hällen inte varit kopplad helt rätt ändå..
Vad står på andra sidan om lappen som inte är i bild?
Lappen visar olika alternativ för inkoppling. Den brukar förklaras med text som anger den typ av matning som man har tillgänglig "i väggen". Den variant man ser på bild gäller för gamla enfaslägenheter med enbart enfas, därmed texten "230 V~" (det står "220-240 V~" på lappen). På andra sidan står det förhoppningsvis "400 V 2N~".
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det tar emot att ifrågasätta expertisen ovan (@Bo.Siltberg & @GK100) men jag gör ett försök.

Det ligger i Perilex kontakten 2 ledare på nollstiftet samt skall enligt lappen på kabeln även kopplas 2 ledare på fasstiftet, men endast en enkel ledare har varit kopplad som fas, som nu brunnit av.

Jag skulle vilja se typskylten och hur kopplingsplinten ser ut i andra änden.

Det har hursomhelst inte varit kopplat enligt anvisningen på kabeln.
 
heisiandiishe
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad står på andra sidan om lappen som inte är i bild?
Lappen visar olika alternativ för inkoppling. Den brukar förklaras med text som anger den typ av matning som man har tillgänglig "i väggen". Den variant man ser på bild gäller för gamla enfaslägenheter med enbart enfas, därmed texten "230 V~" (det står "220-240 V~" på lappen). På andra sidan står det förhoppningsvis "400 V 2N~".
 
  • Elanslutningsschema på etikett som visar anslutningar för 220-240V och 380-400V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
heisiandiishe
Ok, en sista liten check. Tackar för fina inlägg och diskussion

Inser då att 400v eller 230v enbart handlar om koppling. Kontakterna ser likadana ut. Avstod idag från att köpa på 2 olika ställen men fick ju inte några fantastiska förklaringar på varken Järnia el Bauhaus. De hade kunnat säga att kontakterna är identiska. Perilex är perilex. Egentligen obegripligt varför det finns olika benämningar. På elbutik finns ”perilex 230v” och Bahaus perilex 400v”. Och jag fick för mig att platta stiftet var vänt på olika sätt beroende på uttag . Men så himla roligt att lära sig och landa i förståelse till slut ändå.

Borde jag då kunna landa i att jag kopplar enligt 400v schemat eftersom jag har tillgång till, ja, 3 faser? Slutligen. Jag räknar med att stiften, ledarna i kontakten ska korrelera med ledarna i uttaget. (Och det kan skilja beroende på årtal jobbet utfördes mm, men i detta fall verkar det stämma bra överens. Modernt uttag, modern kabel till hällen)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Borde jag då kunna landa i att jag kopplar enligt 400v schemat eftersom jag har tillgång till, ja, 3 faser?
Ja. Koppla efter den skissen.

En orsak till missförstånd är att det går att få 230 eller 400 volt ur ett och samma uttag. En annan orsak till missförstånd är att det ofta står 400 V när flera faser är inkopplade trots att spisen får 230V. Du ser ju själv motsägelsen på din inkopplingsanvisning. Det står som inkoppling till 380-400V trots att det tydligt framgår att spisen skall drivas med 220-240V.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.