Har denna utkastare som enda utkastare på hela huset.
Den har tyvärr "hamnat" i uterummet när tidigare ägare byggt detta. Det innebär att man får dra slang runt uterummet / över altan m.m beroende på var man vill vattna.
Väggmonterad utomhuskran med dubbla uttag och ansluten slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan / får jag som lekman dra vidare något från denna, helst till två olika punkter på tomten?

Hur gör man / vad använder man för slang / rör och kopplingar ?

Något speciellt att tänka på?

Kan / vågar man ha den igång hela tiden (på sommarhalvåret) sen, så man alltid har vatten till de nya uttagen ?

Bonusfråga: Den känns lite "trög" när man öppnar / stänger den. Behöver man riva den för att kolla skick eller annat att göra ?


/Jocce
 
Du använder PEM-slang för mer permanenta dragningar utomhus. Med lämplig koppling går det att koppla på direkt på utkastaren (ta bort gardena prylen).
... Och ja du får koppla själv...
 
D Dublin skrev:
Du använder PEM-slang för mer permanenta dragningar utomhus. Med lämplig koppling går det att koppla på direkt på utkastaren (ta bort gardena prylen).
... Och ja du får koppla själv...
Tack.

Ja självklart kommer Gardena-förgrenaren att flyttas.

Vilka dimensioner bör man ha på PEM-Slangen?

Hur gör man på vintern, bör man skjuta tryckluft genom slangen för att få bort allt vatten eller räcker det med att öppna och låta det rinna ur ?

/Jocce
 
Kolla Gardenas bevattningssystem "Pipeline" 25mm rör funkar fint att gräva ner om man ska ha ett par utkastare i marken. Garden har en koppling som dränerar ut vattnet när trycket försvinner om du har den på lägsta punkten. PEM-slang tål dessutom att frysa men kopplingar odyl kan få problem
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Bonusfråga: Den känns lite "trög" när man öppnar / stänger den. Behöver man riva den för att kolla skick eller annat att göra ?

/Jocce
Det är nog ingen fara att den är trög, men den är enkel att smörja. Stäng av vattnet på insidan, skruva upp insexskruven på toppen och öppna den fullt så kan du plocka ur insatsen och smörja o-ringarna. (Du kan behöva hjälpa till lite med en skruvmejsel)
Sedan är det bara att skruva in den igen.
 
H Hank_Ö skrev:
Det är nog ingen fara att den är trög, men den är enkel att smörja. Stäng av vattnet på insidan, skruva upp insexskruven på toppen och öppna den fullt så kan du plocka ur insatsen och smörja o-ringarna. (Du kan behöva hjälpa till lite med en skruvmejsel)
Sedan är det bara att skruva in den igen.
Vad smörjer man dem med ?


/Jocce
 
P petererlandsson1194 skrev:
Kolla Gardenas bevattningssystem "Pipeline" 25mm rör funkar fint att gräva ner om man ska ha ett par utkastare i marken. Garden har en koppling som dränerar ut vattnet när trycket försvinner om du har den på lägsta punkten. PEM-slang tål dessutom att frysa men kopplingar odyl kan få problem
Inte tänkt gräva ner något just nu, utan mer dra under trall typ.


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vad smörjer man dem med ?


/Jocce
Jag frågade på Hornbach. De gav mig en liten tub med … aparatfett? Vet inte exakt. Fråga på närmsta butik som säljer VVS-prylar.
 
H Hank_Ö skrev:
Jag frågade på Hornbach. De gav mig en liten tub med … aparatfett? Vet inte exakt. Fråga på närmsta butik som säljer VVS-prylar.
Förmodligen armaturfett.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Nu börjar det bli vår, så lyfter frågan gällande rören osv.

Vilka dimensioner bör man köra på?
Vilken typ av kopplingar (verkade finnas flera olika när jag googlade) ?

Var köper man till vettigast pris?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Nu börjar det bli vår, så lyfter frågan gällande rören osv.

Vilka dimensioner bör man köra på?
Vilken typ av kopplingar (verkade finnas flera olika när jag googlade) ?

Var köper man till vettigast pris?


/Jocce
Hornbach har bra sortiment och priser, där kan du hitta det du behöver. Många i personalen är kunniga också så det kan vara värt att fråga. Tänk på att det du kan behöva finns både på trädgårdsavd (bevattningsslang och dyl) och vvs (PEM-slang med kopplingar).
 
  • Gilla
Jocce81 och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hornbach har bra sortiment och priser, där kan du hitta det du behöver. Många i personalen är kunniga också så det kan vara värt att fråga. Tänk på att det du kan behöva finns både på trädgårdsavd (bevattningsslang och dyl) och vvs (PEM-slang med kopplingar).
Tackar! Ska kolla in dem!


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.