Har en gammal Miele ståendes i källaren som verkar funka bra förutom att den inte centrifiguerar, är de värt att laga eller bara hiva och köpa ny? Är en Miele de luxe electronics w761 säkert 30 år på nacken.
 
  • Gammal Miele de luxe electronics w761 tvättmaskin i källare, ser använd men i skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Ett vanligt fel på gamla maskiner med kolborstmotorer är att kolen helt enkelt är utslitna, för korta och inte ger ordentlig kontakt. Det ger gnistbildning och en försvagad motor tills den inte snurrar alls längre. Centrifugering ger ju störst belastning och det som krånglar först. Sitter baktill på motorn.

Kan vara något helt annat, men är kolen aldrig bytta är det hög tid att kolla detta. Mina Siemens brukade äta ett par kol per 10 år.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
A
Den maskinen har väl 2 hastigheters växellåda ihopbygd med motorn?
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
Har inte en aning har inte börjat riva i den än
 
Bytte kolen i den funkar kanon igen
 
  • Gilla
Alex3000 och 4 till
  • Laddar…
Hur vet man om man har kol i sin maskin som slitits ut? Har en Elektrohelios från -07 som i fredags kväll slutade snurra på trumman. Den tar in vatten, men sedan är det stopp. Vrider jag manuellt över till tömning så spolar den ut, inga problem, men det är allt den gör, trumman snurrar inte alls. Manuellt går det lätt att vrida på den och det utan missljud. Den släpper inte spärren för luckan så länge vatten finns i trumman och larmar om inte luckan är stängd vid start av program. Funderar på om det är värt att ta hem en servicetekniker... eller om det ev är något som kan fixas relativt enkelt av oss själva... eller om det är dags att köpa en ny... någon som har en tro åt något håll kring detta?
 
A
om den är sedan -07 kan du lugnt räkna med att det är kolen!

mycket lätt att byta, beroende på vilken motor det är så är det olika kol
 
Åh, tack för svar! Får dra fram den ikväll och se om vi kan se hur det verkar. Håller tummarna då :)
 
Dags igen... Vi bytte kolen i vår Elektrohelios från -07, april -21, efter tips här i tråden. Maskinen har fungerat klockrent sedan dess, tills igår... stannar när det är dags att dra runt trumman. Den stannade mitt i programmet, hörde ett lite skrapande ljud och därefter gick inte maskinen vidare med sköljning. Intag och utpumpning fungerar, precis som tidigare. Det ser lite olika ut efter vad vi kan se när man försöker kika. Kan det vara så att det ena kolet har slitits ner?
 
A
F famBlom skrev:
Dags igen... Vi bytte kolen i vår Elektrohelios från -07, april -21, efter tips här i tråden. Maskinen har fungerat klockrent sedan dess, tills igår... stannar när det är dags att dra runt trumman. Den stannade mitt i programmet, hörde ett lite skrapande ljud och därefter gick inte maskinen vidare med sköljning. Intag och utpumpning fungerar, precis som tidigare. Det ser lite olika ut efter vad vi kan se när man försöker kika. Kan det vara så att det ena kolet har slitits ner?
Piratkol kan vara ojämna i kvaliteten men är ytan blank så får du leta efter nått annat tex kolektorn där kontakt ytan på samtliga koppababir skall vara lika blanka runt om
 
electroluxaren skrev:
Piratkol kan vara ojämna i kvaliteten men är ytan blank så får du leta efter nått annat tex kolektorn där kontakt ytan på samtliga koppababir skall vara lika blanka runt om
Ok. Tack. Märkte efyer att jag skrev inlägget att maskinen fortsatte till viss del ändå, men att trumman inte går runt är nog det stora kruxet. Ska kolla närmare på kolen, så som du skrev, men behlver få tag i rätt verktyg först, lånade förra gången av en verkstad, då jag inte hade rätt dimensioner och inte heller hittade att köpa.
Tack så länge! :)
F famBlom skrev:
Dags igen... Vi bytte kolen i vår Elektrohelios från -07, april -21, efter tips här i tråden. Maskinen har fungerat klockrent sedan dess, tills igår... stannar när det är dags att dra runt trumman. Den stannade mitt i programmet, hörde ett lite skrapande ljud och därefter gick inte maskinen vidare med sköljning. Intag och utpumpning fungerar, precis som tidigare. Det ser lite olika ut efter vad vi kan se när man försöker kika. Kan det vara så att det ena kolet har slitits ner?
 
A
F famBlom skrev:
Ok. Tack. Märkte efyer att jag skrev inlägget att maskinen fortsatte till viss del ändå, men att trumman inte går runt är nog det stora kruxet. Ska kolla närmare på kolen, så som du skrev, men behlver få tag i rätt verktyg först, lånade förra gången av en verkstad, då jag inte hade rätt dimensioner och inte heller hittade att köpa.
Tack så länge! :)
Kineserna har gjort kopior på en äldre motor och använder 5,5mm hylsa till kolen.
Hur går det och låter det när du snurrar trumman för hand?
 
electroluxaren skrev:
Kineserna har gjort kopior på en äldre motor och använder 5,5mm hylsa till kolen.
Hur går det och låter det när du snurrar trumman för hand?
Det går tyst och lätt. Inga missljud. :)
 
F famBlom skrev:
Det går tyst och lätt. Inga missljud. :)
Ja, precis, det var den 5,5 mm hylsan jag inte fick tag i... Men kunde låna en till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.