Att mäta är att veta !

Vet man, så kan man fatta beslut om åtgärder !
 
  • Elektrisk fördelningstavla med mätinstrument och säkringar på en vägg, inklusive energimätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte vad elektrikern skulle ta för en elmätare installerad. Mina adax wifielement i fritidshuset visar förbrukningen per dag, vecka eller år. Effekten gånger tiden de är på. Elementen kostade inte så mycket per styck och kan styras och programmeras från telefonen.
 
tommib
G Niklas Anders skrev:
Det där ger ju bara momentan förbrukning. Jag vill veta total förbrukning över hela året :)
Momentan förbrukning är 500 W per radiator, enligt typskylten. Vad jag menade är att du kan extrapolera från det värde du får och från temperaturen som råder vid tillfället hur mycket det drar över året. Detta är ganska mycket billigare än att ta dit elektrikern för installation av en undermätare. Faktum är att du sannolikt kan få en billig luftvärmepump installerad för kanske fyra gånger priset av en mätare (antaget 3k för mätarinstallation). Då har du också gjort en åtgärd istället för att bara konstatera problemet.

Som elajomannen säger så är att mäta att veta. Det är dock mycket enklare om mätarinstallarionen bara kostar en mätare och lite av ens fritid.
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Momentan förbrukning är 500 W per radiator, enligt typskylten. Vad jag menade är att du kan extrapolera från det värde du får och från temperaturen som råder vid tillfället hur mycket det drar över året. Detta är ganska mycket billigare än att ta dit elektrikern för installation av en undermätare. Faktum är att du sannolikt kan få en billig luftvärmepump installerad för kanske fyra gånger priset av en mätare (antaget 3k för mätarinstallation). Då har du också gjort en åtgärd istället för att bara konstatera problemet.

Som elajomannen säger så är att mäta att veta. Det är dock mycket enklare om mätarinstallarionen bara kostar en mätare och lite av ens fritid.
tommib tommib skrev:
Momentan förbrukning är 500 W per radiator, enligt typskylten. Vad jag menade är att du kan extrapolera från det värde du får och från temperaturen som råder vid tillfället hur mycket det drar över året. Detta är ganska mycket billigare än att ta dit elektrikern för installation av en undermätare. Faktum är att du sannolikt kan få en billig luftvärmepump installerad för kanske fyra gånger priset av en mätare (antaget 3k för mätarinstallation). Då har du också gjort en åtgärd istället för att bara konstatera problemet.

Som elajomannen säger så är att mäta att veta. Det är dock mycket enklare om mätarinstallarionen bara kostar en mätare och lite av ens fritid.
Helt sant. Då jag och Fotografen kommer fram till ungefär samma (2500-3000 kWh/år) med två olika metoder är det troligen dumt att spendera tusenlappar på att veta exakt. Bättre att slänga in en luft/luft från ex Jula och spara 1000-1500 kWh/år. Men data är ju kul…
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
tommib
Just i dessa tider kanske nöjeskontot måste krympa lite.

I sak håller jag förstås med, klart du ska installera mätning. Det är skitkul med data.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
G Niklas Anders skrev:
Helt sant. Då jag och Fotografen kommer fram till ungefär samma (2500-3000 kWh/år) med två olika metoder är det troligen dumt att spendera tusenlappar på att veta exakt. Bättre att slänga in en luft/luft från ex Jula och spara 1000-1500 kWh/år. Men data är ju kul…
Du kanske kan sätta in en fläktkonvektor i stället och ansluta till det värmesystem du redan har och betalar för? Rätt gjort bör det vara både enkelt och inte särskilt kostsamt.
 
Ja vore jag en svennebanan så hade jag troligen inte så många mätare. Men nu är jag ju inte en sådan :geek:
 
  • Haha
tommib
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kanske kan sätta in en fläktkonvektor i stället och ansluta till det värmesystem du redan har och betalar för? Rätt gjort bör det vara både enkelt och inte särskilt kostsamt.
Det är ett fristående garage ca 20 meter från huvudbyggnaden :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
E Elajomannen skrev:
Ja vore jag en svennebanan så hade jag troligen inte så många mätare. Men nu är jag ju inte en sådan :geek:
Det går bra om man är kriminell också

:cool:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det går bra om man är kriminell också

:cool:
Ja du. Svensk, liberal, ostraffad, gift, har aldrig ägt en Volvo och framförallt elektriker ha ha ha
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
tommib
Nu menade jag ju alltså mig. Det kanske inte framgick.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.