Hej!

Undrar om någon som har koll kan hjälpa mig?

Har beställt en installation av en luft/vatten värmepump till mitt hus efter att ha fått offert från en rörmokare.

Mitt hus är byggt 1949 och har 145 m2 i boyta och en oinredd källare på 90 m2.

Pumpen jag fått på offerten är en Daikin Altherma 75-DA180(https://www.polarpumpen.se/varmepum...herma-75-da180-luft-vattenvarmepump/p-1398234).

Min fråga nu är om denna kommer funka bra hos mig eller om den är för klen?
 
Hej! En sådan sak är väldigt svår att svara på utan att veta var i landet huset står. Är källaren ouppvärmd?
 
J Josth skrev:
Hej! En sådan sak är väldigt svår att svara på utan att veta var i landet huset står. Är källaren ouppvärmd?
Bor i Småland och ja källaren är ouppvärmd, har bara tvättstuga och förvaring där.
 
Om man då gissar på Värnamo med DVUT på -16,1° så ja den värmepumpen är gränsfall. Uppskattar effekttäckningsgraden till ca 65%. Men nästa storlek 100-DA180 ger 83% effekttäckning och det är kanske lite högre än man normalt väljer men numera vill man ju använda el-patronen så lite som möjligt. Finns det någon tidigare uppgift om energiförbrukning i huset som kan användas för att uppskatta storlek på värmepumpen?
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Ok, tack för svar. Den beräknade förbrukningen jag nu har är på 27000 kWh.
 
Med el-panna?
 
En ctc-panna som enbart körs på elpatronen.
 
Ok, förbrukningen stämmer med tidigare uppskattning att det hamnar på ca 65% effekttäckningsgrad så det går bra att köra på 75-DA180 (heter 75-EA180 enligt Daikins nuvarande broschyr) så länge källaren inte ska inredas.
 
Ok tack för svar, hoppas det är en bra investering.
 
Ja det är tur att få tag på en värmepump nu eftersom leveranstiderna kan vara enormt långa, ett år på vissa modeller. Hoppas återförsäljaren/installatören är bra och ger fin service. Daikin är bra tekniskt men har ingen support för konsumenter i Sverige utan man är beroende av installatören om det är något man undrar.
 
J Josth skrev:
Ja det är tur att få tag på en värmepump nu eftersom leveranstiderna kan vara enormt långa, ett år på vissa modeller. Hoppas återförsäljaren/installatören är bra och ger fin service. Daikin är bra tekniskt men har ingen support för konsumenter i Sverige utan man är beroende av installatören om det är något man undrar.
Tack jag vet och har hört det om supporten så får förlita mig på intallatören, dom är lokala och har inte hört något dåligt om dom så tror att jag får hjälp om det strular.
 
För ca 3 års sedan lät vi sätta upp en Panasonic luftvärmepump, ”Installerad och klar” enligt försäljare.
Efter uppsättning visade det sig att elen inte var inkopplad och pumpen fungerade alltså inte. Vid kontakt med försäljaren berättade han att elinstallation inte ingick, men kunde beställas nu i efterhand till en kostnad av 2-3000 kr. Så var det med löftet ”Installerad och klar”.
Jag är så trött på oärliga och slarviga hantverkare…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AnnikaME AnnikaME skrev:
För ca 3 års sedan lät vi sätta upp en Panasonic luftvärmepump, ”Installerad och klar” enligt försäljare.
Efter uppsättning visade det sig att elen inte var inkopplad och pumpen fungerade alltså inte. Vid kontakt med försäljaren berättade han att elinstallation inte ingick, men kunde beställas nu i efterhand till en kostnad av 2-3000 kr. Så var det med löftet ”Installerad och klar”.
Jag är så trött på oärliga och slarviga hantverkare…

Är du nöjd med din panasonic,

Har presis beställt en panasonic luftvatten 9kw,
 
Ja, vi är nöjda.
 
Man sparar in mer eller mindre hela extrakostnaden på gå upp i storlek med dagens elpriser på en vinter!
dvs sikta på 100% effekttäckningsgrad utan elpatron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.