Hej,
Jag har fått in en offert från Surfsolar AB för att installera solceller hos oss. Efter lite forskning blev jag undrande om det faktiskt är ett riktigt erbjudande eller om det är för bra för att vara sant.

Bolaget startades tidigare i år, vilket i sig inte är ovanligt i denna branschen, och genomgår en namnändring från Danderys Solceller AB till Surfsolar AB. De försökte byta namn till ett antal andra namn, bland annat Humans in need of Housing AB samt Patina Watches AB. Personerna bakom verkar vara inblandade i en handfull andra bolag, dock få som faktiskt har någon väsentlig omsättning.

Referenscasen de skickade såg för bra ut och efter lite googling så syntes det att de har tagit bilder från internet som sina referenscase.

Min undran då är såklart om någon har erfarenhet av dem sedan tidigare? Allt material de har skickat ser proffsigt ut, dock vill de ha 25% delbetalning efter påskrift av offert vilket känns osäkert givet mina frågeställningar ovan.
 
S SvenJOPP skrev:
Hej,
Jag har fått in en offert från Surfsolar AB för att installera solceller hos oss. Efter lite forskning blev jag undrande om det faktiskt är ett riktigt erbjudande eller om det är för bra för att vara sant.

Bolaget startades tidigare i år, vilket i sig inte är ovanligt i denna branschen, och genomgår en namnändring från Danderys Solceller AB till Surfsolar AB. De försökte byta namn till ett antal andra namn, bland annat Humans in need of Housing AB samt Patina Watches AB. Personerna bakom verkar vara inblandade i en handfull andra bolag, dock få som faktiskt har någon väsentlig omsättning.

Referenscasen de skickade såg för bra ut och efter lite googling så syntes det att de har tagit bilder från internet som sina referenscase.

Min undran då är såklart om någon har erfarenhet av dem sedan tidigare? Allt material de har skickat ser proffsigt ut, dock vill de ha 25% delbetalning efter påskrift av offert vilket känns osäkert givet mina frågeställningar ovan.
Har inga erfarenheter av de. Men magkänslan brukar ha rätt när det handlar om ekonomi och även annat. Och det som är för bra för att vara sant är oftast det också. Har de varit på plats och visar intryck av att de kan svara på väsentliga frågor och hur montage sker m.m.. ?
 
M mortimer skrev:
Har inga erfarenheter av de. Men magkänslan brukar ha rätt när det handlar om ekonomi och även annat. Och det som är för bra för att vara sant är oftast det också. Har de varit på plats och visar intryck av att de kan svara på väsentliga frågor och hur montage sker m.m.. ?
De har inte varit på plats utan allt har skett via mail. Jag har dock tidigare fått in offerter för solceller och skickade över en tydlig ritning på vad jag förväntade mig och hur det skulle göras, vilket vi har baserat det på. Så den biten är jag inte så förvånad över.

Jag har rakt ut frågat dem nu hur de ställer sig till att de har fake referensecase och hur vi kan brygga förtroendefrågan. Då det inte känns rätt att betala så mycket up front innan man vet att det är ett legit bolag.
 
Ska du lägga 5000kr på installationen så kör på. Men ska du lägga 150tkr+ så gå vidare med något annat bolag. Alternativt tar du dit de och "känner de på pulsen"
 
Liten uppdatering för framtida potentiella kunder. Fick ett långt svar av ägaren bakom bolaget, som förklarade att de är nystartade och att de använder sig av etablerade takläggare, med 15 års garanti. De erbjöd även att inte lägga handpenningen upfront utan vid leverans av varorna för att ge extra säkerhet.

Givet min oro valde jag ändå att gå med en annan aktör på marknaden som jag vet är väl etablerad.
 
S SvenJOPP skrev:
Liten uppdatering för framtida potentiella kunder. Fick ett långt svar av ägaren bakom bolaget, som förklarade att de är nystartade och att de använder sig av etablerade takläggare, med 15 års garanti. De erbjöd även att inte lägga handpenningen upfront utan vid leverans av varorna för att ge extra säkerhet.

Givet min oro valde jag ändå att gå med en annan aktör på marknaden som jag vet är väl etablerad.
Betalning av material när det är levererat är ju inte heller så säkert. Då har de gjort vinst på materialet och kan i princip strunta i att montera till dig utna gå vidare till nästa och nästa och tjäna uppstartspengar på så sätt. Att hitta någon annan som därefter bara vill montera material och installera med klödd av GröntEl bidrag m.m.. så blir det inget bra, iallafall inte i dagens solcellsbransch.
 
Jag vill göra ett tillägg här. Jag fick för en tid sedan en offert av de ned bra pris. Det visar sig att de offereras en Sungrow VR med 2st oberoende MPPT ingångar. Ytorna som jag tänkte mig och som de också ritat in i offerten är i tre olika väderstreck (valmat tak) och alla tre ytorna har olika antal paneler
Så det företaget har inte koll på hur allt fungerar. Ja, det fungerar säkert men produktionen kommer långt ifrån stämma med det i offerten.
Litet varningens finger...
 
Är Surfsolar AB samma företag som Solarsurf ?(https://solarsurf.se/ samt https://solarsurf.se/kontakt/
Surfsolar verkar hålla till i Danderyd och skyltar där på sin hemsida med org.nr 559367-0390. På allabolag.se så matchar det mot Danderyds solceller och ägs av Klas som verkar vara den som sköter all kontakt också, m.a.o enmansföretag känns det som. Bolaget registrerat april 2022
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.