Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, men det var inte det du skrev.
Hallå
 
S Stefan1972 skrev:
Du verkar helt sakna basala kunskaper i företagsekonomi....
Hallå
 
J jesper--- skrev:
Utgifter och skatt efter dem 4000000, varav brutto.
Vad är problemet?
Ja du har ju själv skrivit att 1000 kr i timmen teoretiskt ger 2 mille i intäkter för företaget. Det är ju återigen inte vad den som utför arbetet kan ta ut i "lön". Först får du ta bort momsen. Sen ska alla omkostnader betalas. lokaler, bilar, utbildningar, material i bil/lager och oändligt massa annat. Sen det som blir kvar kan man se som överskott och "lön" för den som utför jobbet. Är det sen ett AB så är det ännu mer utgifter......
 
J jesper--- skrev:
Hallå
Ja, jag försökte skicka en signal om att jag hade citerat fel person. Sorry.
 
S Stefan1972 skrev:
Ja du har ju själv skrivit att 1000 kr i timmen teoretiskt ger 2 mille i intäkter för företaget. Det är ju återigen inte vad den som utför arbetet kan ta ut i "lön". Först får du ta bort momsen. Sen ska alla omkostnader betalas. lokaler, bilar, utbildningar, material i bil/lager och oändligt massa annat. Sen det som blir kvar kan man se som överskott och "lön" för den som utför jobbet. Är det sen ett AB så är det ännu mer utgifter......
Kvittar vad personen tar ut i lön, företaget går runt och kan betala elektrikern mer än marknadslön och fortsätta gå runt.

1000kr minus alla utgifter, vad är det för basala kunskaper i företagsekonomi du anser jag saknar? Jag kan inte byråkratin men jag förstår pengar in pengar ut, 13 åringar förstår detta, fler elektriker blir mer kostnadseffektivt.

Eller försöker du vara lustig?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag försökte skicka en signal om att jag hade citerat fel person. Sorry.
Ah tack de var lite förvirrande
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Kvittar vad personen tar ut i lön, företaget går runt och kan betala elektrikern mer än marknadslön och fortsätta gå runt.

1000kr minus alla utgifter, vad är det för basala kunskaper i företagsekonomi du anser jag saknar? Jag kan inte byråkratin men jag förstår pengar in pengar ut, 13 åringar förstår detta, fler elektriker blir mer kostnadseffektivt.

Eller försöker du vara lustig?
det var du som ansåg att dessa pengar var oerhört mycket pengar för ett företag att gå runt på. Jag påstår att det är ganska normalt. Har för mig att man brukar säga runt 2miljoner per person i ett normalt snurrande företag.
Om du tycker det är oerhört mycket i timmen så skulle det ju vara intressant att se en kalkyl från dig vad som borde vara normalt.
 
  • Gilla
Mikaelpettersson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
det var du som ansåg att dessa pengar var oerhört mycket pengar för ett företag att gå runt på. Jag påstår att det är ganska normalt. Har för mig att man brukar säga runt 2miljoner per person i ett normalt snurrande företag.
Om du tycker det är oerhört mycket i timmen så skulle det ju vara intressant att se en kalkyl från dig vad som borde vara normalt.
För 1 person oerhört mycket pengar, en trädgårdsarbetare kostar vad, 200-250kr/h?

Betyder det att en elektriker har 4-5ggr så höga utgifter?
 
Du kan kanske ge oss en förklaring hur någon kan driva företag som ger vinst och bara debitera 200-250:-/timme. Jag är säker på att det är många som skulle vilja veta hur det går till.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
250kr i timmen ger 200kr kvar i kassan. Jobbar man 8timmar om dagen 20 dagar i månaden så ger det 32000kr i månaden. Det ska täcka allt i utgiftsväg. Möjligt att en den trädgårdsmästare klarar sig med en cykel och de verktyg markägaren tillhandahåller men i övrigt så får man nog se det som enbart "lön" och skatt då. Finns inte en krona till nå annat.
 
S Stefan1972 skrev:
250kr i timmen ger 200kr kvar i kassan. Jobbar man 8timmar om dagen 20 dagar i månaden så ger det 32000kr i månaden. Det ska täcka allt i utgiftsväg. Möjligt att en den trädgårdsmästare klarar sig med en cykel och de verktyg markägaren tillhandahåller men i övrigt så får man nog se det som enbart "lön" och skatt då. Finns inte en krona till nå annat.
Med 200/h som kostnad för anställd måste man först räkna av de c:a 37% som det kostar att ha en anställd. Det ger en timlön på 146 kronor före skatt. Då landar vi på en lön 24-25 tusen före skatt.
 
E elmont skrev:
Du kan kanske ge oss en förklaring hur någon kan driva företag som ger vinst och bara debitera 200-250:-/timme. Jag är säker på att det är många som skulle vilja veta hur det går till.
Fråga div. trädgårdsarbetare
 
S Stefan1972 skrev:
250kr i timmen ger 200kr kvar i kassan. Jobbar man 8timmar om dagen 20 dagar i månaden så ger det 32000kr i månaden. Det ska täcka allt i utgiftsväg. Möjligt att en den trädgårdsmästare klarar sig med en cykel och de verktyg markägaren tillhandahåller men i övrigt så får man nog se det som enbart "lön" och skatt då. Finns inte en krona till nå annat.
Gör det 333kr/h, betyder det att en elektriker har 3 gånger så höga utgifter?
 
Snittlönen för en elektriker är 35000. För att täcka enbart peronalkostnaden så måste det in 48.000 i monaden. C:a 300/h. Lägg till en administrativ tjänst, ungefär samma lön, och vi är snälla och säger att de har tre elektriker som ska dra in hens lön, så på med en hundring =400. Utöver det har man kostnader för utrustning, programvaror, redovisning och revision. Säg 50 spänn. Utöver det så jobbar man ju för att företaget ska gå med vinst, och en vinst på 200 sek före skatt är inte orimligt, tvärtom för att uppnå god likviditet och rörelseresultat. Då är vi uppe i 650 kronor i timmen. Inte alla timmar är debiterbara heller. Så min elektriker är ett billigt enmansbolag med små omkostnader, men så fort man skalar upp så ökar omkostnaderna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Med 200/h som kostnad för anställd måste man först räkna av de c:a 37% som det kostar att ha en anställd. Det ger en timlön på 146 kronor före skatt. Då landar vi på en lön 24-25 tusen före skatt.
Gör det 333kr/h, sakta öka uppåt så kommer det bli uppenbart att 1000kr/h är mer än tillräckligt.

Självfallet så säger egenföretagare osv. att det inte räcker, dem vill ha mer och mer, precis som en moderat som röstar för skattesänkningar, allt för att öka egna plånboken fast det säger dem inte, dem yrkar till div. bullshit dygder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.