Fulkemisten
Tänkte mäta lite olika elförbrukningar lite nu inför vintern. Hittade en sån där elmätare jag glömt att jag hade som man sätter i vägguttaget. Det är mycket snack och kill/tjejgissningar kring vad saker och ting drar just nu. Den som vet vet. Inget annat. Således, kopplade mätaren på tvättmaskinen och sedan torktumlaren och fick följande data.

Tvättmaskin 10 år gammal LG, program 60 grader ekonomi, full, 5 stora badlakan samt ett underlakan, 800 rpm centrifugering.
Totalt 1,1 kWh, 2 h 10 min långt program, överensstämmer med tiden maskinen beräknat. Peak över 2 kW när vattnet värms. Märkeffekt 2100 W vilket stämmer med peaken.

Torktumlare, kondensvariant, 6 år gammal LG, program snabbtorkning, full, 5 stora badlakan samt ett underlakan.
Totalt 1,93 kWh 50 min långt program enligt maskinen. Känner av hur torr tvätten är och går således över uppskattad tid med det dubbla, tvätten ändå inte torr, total tid 1 h 40 min. Ingen särskild peak utan ligger konstant runt 1,5 till 1,7 kW när den kommit upp i temp.
Byter program till Bomull Eco. 2 h 40 min enligt förinställning. Går upp och tuffar på runt 580 till 630 W. 3 gånger längre tid enligt programvaran men ⅓ konstant momentan förbrukning således. Inget magiskt med eco-program. Alls. Slutligen torr tvätt och då 1 h eco-program ytterligare med en förbrukning denna timme på 0,6 kWh.

En intressant detalj i sammanhanget är att båda maskinerna när de är synbarligen helt avstängda drar 7 W. Det blir för båda maskinerna över 120 kWh på ett år om man nu räknar med totala antalet timmar på ett år utan att dra bort för tiden då maskinerna körs. Det är en knapp procent av min elförbrukning. För ingenting.

Jag ska återkomma med lite fler mätningar tänker jag, fyll gärna på med egna mätningar och just mätningar, inte gissningar eller personliga åsikter om vad något förbrukar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
En elenergimätare som visar 0W med en oansluten Samsung mobilladdare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är mätaren. Min mobilladdare drar alltså 0W när den sitter i uttaget men ingen mobil laddas. Tvärt emot vad många tycker. Då vet vi det.

Min vanliga ordinära samsung laddar för hissnande 17 W. Såldes kan jag ladda den i typ 59 h för en kWh. Sluta ladda mobilerna på natten ni med timpris.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
[bild]

Här är mätaren. Min mobilladdare drar alltså 0W när den sitter i uttaget men ingen mobil laddas. Tvärt emot vad många tycker. Då vet vi det.

Min vanliga ordinära samsung laddar för hissnande 17 W. Såldes kan jag ladda den i typ 59 h för en kWh. Sluta ladda mobilerna på natten ni med timpris.
Haha, jag laddar min mobil på natten i frysen för då sparar jag pengar ;)
 
Fulkemisten
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, jag laddar min mobil på natten i frysen för då sparar jag pengar ;)
Hur mycket? Kan du mäta och återkomma? :crysmile:
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur mycket? Kan du mäta och återkomma? :crysmile:
Ungefär 5,34W per år blir det, frysen får oxå en längre livstid men den uträkningen är inte riktigt klar…
 
BirgitS
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Min mobilladdare drar alltså 0W när den sitter i uttaget men ingen mobil laddas. Tvärt emot vad många tycker. Då vet vi det.
Det beror på hur gammal laddaren är, nya som är lite smartare drar inget när de inte laddar aktivt men de utan gör det. Går att känna om de blir varma eller inte.
 
Fulkemisten
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på hur gammal laddaren är, nya som är lite smartare drar inget när de inte laddar aktivt men de utan gör det. Går att känna om de blir varma eller inte.
Har du mätt upp det här?
 
Redigerat:
5,34 W är ungefär gränsen för vad en sån mätare på bild klarar av. Strömmar under ca 20 mA klarar den inte att mäta, vilket är över standbyförbrukningen för alla någorlunda moderna laddare. Så den drar inga enorma effekter om man trodde det, utan det rör sig alltså om 2-5 Wh, alltså ca 15-40 kr per år med ett elpris på 1 krona.
 
Fulkemisten
Den mätte nyss upp ungarnas Nintendo i standby till 3 W momentant. Men ok för felkällor då.
 
Gjorde tidigare idag en koll på Philips Hue lampa. Nu gjorde jag mätningen med en eve energy, ett smart vägguttag där man även kan se elförbrukningen. Nämner det för det är förmodligen inte exakt men gav iallafall svaret på min fråga.
Jag mätte en 9,5w lampa (Hue dvs,smart led lampa) som först visade 7 w. Justerade till lite mer lila istället för vitt och då sjönk förbrukningen. Troligast för att led är flera dioder och då dämpas några. Dimmade ner till ca 40% ljusstyrka och bytte mellan vitt och lila och då visade det mellan 1-3w. Vitt ljus drog alltid mer.

det är som sagt ingen exakt mätning men jag var mest intresserad att se om det drog lika mycket som jag hört att gamla dimmer så ska ha fungerat. Har någon en mer exakt mätning med rätt verktyg tar jag tacksamt emot lite mer riktigt resultat på besparing om man dimmar ner.
 
BirgitS
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Har du mätt upp det här?
Nej, det kom från en intervju av en expert någonstans under veckan som gått.
 
Det står i bruksanvisningen för den där att minsta mätström är 20 mA.
 
Fulkemisten
Ok så allt under 4,6 W får betraktas som mätfel då? Min förstärkare i standby eller "på" eller vad vi ska kalla det drar 35 W. Den har som tur är en mekanisk strömbrytare.
 
Nja, inte nödvändigtvis, den mäter ju ström och spänning som och beräknar effekt utifrån det. Vet du att strömmen är utanför mätområdet (t.ex. 20 mA) så kan du utgå från att det är fel. Det beror även på vad spänningen är, men jag antar att du oftast mäter på hushållsel (230 V). Då borde gränsen gå vid 4,6 W, men apparaten kanske bara visar allt /inom/ mätområdet. Eller medelvärdesbildar över tid, t.ex. på minutskala, och då kan ju strömmen överstiga 20 mA under del av den perioden men medelvärdet blir fortfarande under 4,6 W. Kanske står det tydligare i bruxen om du är intresserad. Men annars skulle jag själv vara mycket försiktig med slutsatser baserat på enstaka låga mätvärden.
 
  • Gilla
Staraction
  • Laddar…
Skaffade just en liten ”Smart plug” från Deltaco. 150 spänn på Clasohlson, har energiförbrukning och on/off via appen, timerstyrt om man vill. Koppling till Google home och Alexa. Skitenkel att installera. Bara i kväll har jag fått ner förbrukningen på tv-video-stereo-tvspels-installationen ca 10 W genom att aktivera strömsparlägen på spelkonsollerna, Från 120W till 110 W när det är i drift. Sedan blir det ytterligare besparingar genom att stänga av hela rasket via timer eller manuellt när ingen använder anläggningen.

Kollar just nu vad extrafrysen i källaren drar, visade sig vara rätt litet, typ 0,7 kWh / dygn. Ev kan vi stänga av den helt när rensat ut allt gammalt där och flyttat över det användbara till ordinarie frys.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.