Hej!
Jag söker, utan resultat, information eller referens till en fristående utedush som kan användas året runt. Jag har flera tekniska förslag på lösning (elektriska vattenventiler som styr påslag och även dränering när så behövs). Men hittar ingen som gjort detta - jag kan inte vara först lixom!? Så var är ni? dontknow.gif

Syftet är att lösa tvagning vid ett fristående spabad. Absolut kan ungarna springa ut och in ur husets dusch såklart - men vi vet alla vem som får torka upp efter dem? Allt gräslipp i huset eller i SpaBadet... osv.

Jag söker efter någon som har byggt, sett eller använt en vinterdush som klarar, låt säga, -15 grader.

E
 
  • Gilla
Wittlock
  • Laddar…
Alla termostatblandare har en förmåga att behålla vatten i sig och fryser sönder blixtsnabbt, det finns dubbel vattenuttag KV/VV frostfria men då kvarstår blandaren som riskfaktor kvar då den inte töms på vatten till 100 %
 
  • Gilla
Vinylsamlaren
  • Laddar…
Testar nu att bygga mig detta själv!

Dusch bredvid spabad är önskan, med hög kapacitet och varmt vatten som ska fungera året runt. Syfte blir att slippa badares spring till badrummet. Fick inget napp här på forumet - men har nu funderat för länge och börjar bygga den.

Vanlig dushblandare kopplas till en tre-vägs ventil (elstyrd, med en vanlig 2 vägs strömbrytarek) som växlar dushmunstycke (monterat vid spabadet) mellan matning från blandaren eller en dränering.

Hur klarar blandaren att alltid vara påslagen? Funkar backventilerna? Tillräckligt flöde? Töms hela röret till duschen - inga isproppar?

Återkommer när minusgraderna kommer.
 
  • Installation av duschblandare med tre-vägs ventilsystem i ett hemmabygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Sitter blandaren i ouppvärmt utrymme? Det blir problem. Jag har förbrukat flera termostatblandare i sommarstugan när det stått vatten kvar i dem trots att jag lämnat kranen öppen och duschslangen liggande nedåt.
Numera skruvar jag ur hela termostaten ur blandaren på hösten.
Kan du inte sätta hela anläggningen i ett uppvärmt skåp?
 
Vi har en utedusch i fritidshuset som används även vintertid. Blandaren sitter inne i badrummet och är kopplad till en utkastare på väggen utanför som uteduschen i sin tur är ansluten till. Efter dusch lossar jag slangen och blåser ut kvarstående vatten i duschen.
 
  • Gilla
Richard Möller
  • Laddar…
Som Myckling säger är perfekt , blandaren inne varmt och ett frostsäkert utkast som duschslangen sätts på och kopplas bort efter dusch, då kan inget frysa.
 
Sådär - då har vi testat duschen en tid.

Men först:
Syftet var att fixa en åretrunt-ute-varmvattendush som inte behöver någon som helst "hantering" mer än en tryckknapp. Dvs automatiskt på alla sätt, inte kopplas loss något, inte dräneras någonstans - automatiskt 365 dagar/år.

Och det fungerar som tänkt, varmt och gött! Nästan! :rolleyes: Det konstiga är att vatten inte rinner ur själva silen - det står ca 2-3 cm vatten där, som sen fryser till en propp, skit också! Men ca 10 meter slang in i huset töms som planerat, yes! Tömmer jag silen manuellt - så inga problem - men det vill jag inte göra...

Ska testa att byta sil såklart... men jämnar jag ut trycket (börjar skruva loss silen) så rinner silens vatten ut (genom silen).... Mystiskt - matningen är ju öppen i båda ändarna (hela vägen ner till dräneringen ca 4 meter höjdskilnad). Det blir alltså ett litet undertryck kvar i matningsslangen... hum...

Någon luft/vattenfysiker här?

Utevarmvattendusch i drift med vattenflöde, omgiven av snö och med belysning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Slangen är så tunn att vattnet hänger sig i den p, g. a vacumet som blir, kanske en vacumventil , den tätar vid tryck och öppnar när det stängs framför den. Lämpligt då att den sitter så högt upp som möjligt och en avstängningskran på insida, på en lägre nivå. Modell frostfri vattenutkast som exempel. Hur det ska ordnas får du tänka själv. Här finns dom https://www.google.com/search?ei=jv...pgBAKABAaoBB2d3cy13aXrIAQjAAQE&sclient=psy-ab
 

Bästa svaret

Såhär blev det:
Vakumventilers drift utomhus tror jag skapar fler problem än de löser. Möjligen om de sätts på varmsida likt blandare och motorventil, men då försvinner väl syftet...

Däremot vill jag hävda att röret har lutning hela vägen till den motoriserade kulventilen. (ca 15 meter). I alla fall garanterat de sista 7-10 metrarna. Tänkte testa att lägga dräneringsslangen 2-3 meter höjdskillnad för att få mer drag ut.... labb för sommaren. Vatten är mystiskt...

Jag löste istället detta genom att borra ett 5mm hål rakt i dushstrilen istället, men vattnet rann inte ut ändå...asså ytspänningens krafter.... så jag borrade ett 3mm hål i vinkelkopplingen ovanför silen - nu rinner vattnet ur silen och vattendropparna ur hålet stör inte alls. Så får det bli... man lär sig!

Förbättring önskas: Strömbrytaren (vanlig utomhusknapp) är inte tydlig nog för familjen att visa vad som är på eller av (och det tar ca 7 sekunder för den att stänga/öppna). Vridbrytare eller användning av alternativa motorventilers utgångar för ”läge” skulle vara önskvärt (tänd en lampa - ish).

Men ändå - en Frostsäker varmvattendush testad till minus 15 - och den levererar!
 
  • Gilla
Erikssonb och 3 till
  • Laddar…
E EmilÖrn skrev:
Såhär blev det:
Vakumventilers drift utomhus tror jag skapar fler problem än de löser. Möjligen om de sätts på varmsida likt blandare och motorventil, men då försvinner väl syftet...

Däremot vill jag hävda att röret har lutning hela vägen till den motoriserade kulventilen. (ca 15 meter). I alla fall garanterat de sista 7-10 metrarna. Tänkte testa att lägga dräneringsslangen 2-3 meter höjdskillnad för att få mer drag ut.... labb för sommaren. Vatten är mystiskt...

Jag löste istället detta genom att borra ett 5mm hål rakt i dushstrilen istället, men vattnet rann inte ut ändå...asså ytspänningens krafter.... så jag borrade ett 3mm hål i vinkelkopplingen ovanför silen - nu rinner vattnet ur silen och vattendropparna ur hålet stör inte alls. Så får det bli... man lär sig!

Förbättring önskas: Strömbrytaren (vanlig utomhusknapp) är inte tydlig nog för familjen att visa vad som är på eller av (och det tar ca 7 sekunder för den att stänga/öppna). Vridbrytare eller användning av alternativa motorventilers utgångar för ”läge” skulle vara önskvärt (tänd en lampa - ish).

Men ändå - en Frostsäker varmvattendush testad till minus 15 - och den levererar!
Har du något sätt att säkra om vi kommer mot en riktig vargavinternatt typ ser ut att bli -25. Eller du tror den kan hålla för det också?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Testad vid -15.

Men visst - har du begränsad kring-temperatur på ”varma sidan” (första vattnet väldigt kallt) samt en låg framledningshastighet, finns det väl, någonstans, en teoretiskt temperatur när vattnet kan frysa en propp (på sin väg mot dushen) innan varmvattnet tar port rimligheten.

Jag estimerar denna situation vid lägre än -50, eller bristande dränering, eller konstiga/stora rör - om annat än PEX/PEM används typ… killgissar…
 
Helt fantastiskt, du bryter ny mark här. Du har en del inomhus eller hur, "varmsidan" som du skriver?
 
Sebastian Ekstam Sebastian Ekstam skrev:
Helt fantastiskt, du bryter ny mark här. Du har en del inomhus eller hur, "varmsidan" som du skriver?
Varmasidan, ja, inomhus - se inlägg 3.

En vanlig duschblandare som matar den blå elstyrda 3-vägs ventilen (blandare-duschmunstycke eller Dushmunstycke-dränering).

(Kulventilen, på dräneringsröret, använder jag inte. Hade en tanke att inte dränera röret till duschen sommartid - men ingen lär duscha kallt ändå… när varm kommer om 10 sekunder…)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.