Hej!
Jag skulle vilja höra vad ni tycker.

Vi har anlitat hantverkare för en köksrenovering som har har kantats av diverse problem. De flesta har varit uppenbara och kunnat rättas till efter att vi uppmärksammat hantverkarna på dem.
Nu är köket nästan klart och plattorna satta. När de kommit upp märkte vi att avståndet mellan överskåp och underskåp diffade mellan högra och vänstra sidan. Det skiljer 6-7 mm i avstånd. Det hade antagligen inte synts om vi valt kakel i stället för mosaik (mindre plattor = fler ränder) men nu tycker jag att det syns och stör.

Så frågan är: tycker ni att det är är ett fel av en art som man ska acceptera - eller inte? Någon som vet om det finns en byggnorm eller motsvarande i denna fråga?
 
  • Köksinteriör med vita skåp, runda knoppar och grå mosaikvägg ovan bänkskiva och diskho.
6-7mm på 3m(?) låter inte som mycket. Med det mönstret på väggen så kan man urskilja att det skiljer lite.... Dock har jag sett och även själv satt lister och liknande hemma som inte blev riktigt hundra och som jag just då retar mig på... Men ge det några veckor så kommer jag knappt ihåg eller hitta “problemet“.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Snyggt att du räknade ut hur lång bänken är - det hade jag ju också kunnat skriva. Drygt 3 meter som sagt. Tack för synpunkt - hoppas du har rätt…
 
BirgitS
Kan det vara så att taket lutar?
Inte helt ovanligt.

Det är ju viktigt att bänkskivan är vågrätt och om sen taket lutar så kommer ju avståndet mellan bänkskivan och taket att variera. I så fall måste man ju ta upp höjdskillnaden någonstans och då är det frågan om det är bäst under och/eller över överskåpen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan det vara så att taket lutar?
Inte helt ovanligt.

Det är ju viktigt att bänkskivan är vågrätt och om sen taket lutar så kommer ju avståndet mellan bänkskivan och taket att variera. I så fall måste man ju ta upp höjdskillnaden någonstans och då är det frågan om det är bäst under och/eller över överskåpen.
Jag skulle nog påstå att fackmannamässigt utförande är att sätta bänkskivan i våg och även överskåpen i våg. Är taket inte i våg så täcker man det me en list mot taket.

Det borde inte vara ett oöverkomligt jobb att ta ned skåpen och skruva upp dem i våg istället
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
BirgitS
N Nikorasu skrev:
Jag skulle nog påstå att fackmannamässigt utförande är att sätta bänkskivan i våg och även överskåpen i våg. Är taket inte i våg så täcker man det me en list mot taket.

Det borde inte vara ett oöverkomligt jobb att ta ned skåpen och skruva upp dem i våg istället
Det beror ju på hur takanslutningen ser ut, om den är låg så kan ju en höjdskillnad synas mer där. Det finns ju de som bara har 2 cm ovanför överskåpen. Men visst vore det bra om överskåpen är vågräta.
 
Tack för synpunkter! Lösningen tänker jag mig att hantverkarna får stå för - bara vi är överens om problembeskrivningen…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.