Hej.

Någon som bor i en sån här villa och kan dela med sig av erfarenheter? I synnerhet när det gäller energiförbrukning. Finns en sådan villa till salu i Stockholms län med Nibe F730 luftvärmepump. Enligt mäklaren ligger årsförbrukning på 18 000 kWh / år. Stämmer detta verkligen, låter väldigt högt för nytt hus med pump?
 
BirgitS
V VillaM skrev:
Hej.

Någon som bor i en sån här villa och kan dela med sig av erfarenheter? I synnerhet när det gäller energiförbrukning. Finns en sådan villa till salu i Stockholms län med Nibe F730 luftvärmepump. Enligt mäklaren ligger årsförbrukning på 18 000 kWh / år. Stämmer detta verkligen, låter väldigt högt för nytt hus med pump?
Välkommen till forumet!

Det går ju inte att svara på din fråga för vi vet ju inte hur välisolerat huset är, om det ligger på en blåsig plats, om det har ovanligt mycket ytterväggar, hur varmt de som har bott i huset har haft det osv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det går ju inte att svara på din fråga för vi vet ju inte hur välisolerat huset är, om det ligger på en blåsig plats, om det har ovanligt mycket ytterväggar, hur varmt de som har bott i huset har haft det osv.
Huset är nytt. Därför jag undrar hur andra som byggt denna modell haft det?
 
V VillaM skrev:
Huset är nytt. Därför jag undrar hur andra som byggt denna modell haft det?
Med tanke på att bara ren hyshållsel ligger på ca 8000 kWh/år, så tror jag inte att uppvärmningen ligger under 10000 kWh/år med en pump.
 
  • Gilla
VolvoKlubben
  • Laddar…
T
Jag bor på 170m2 2plan, byggt 2021. Nibe f730 total årsförbrukning inkl hushållsel ca10500kwh

Mitt hus är en plastpåse, 0.04l/s vid tryckprovning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.