Vid renovering av ett badrum på andra våningen som nu ska få golvvärme istället för dagens radiator så fick jag projektering gjord som då (såklart) ritar in en ny separat shunt och cirk-pump i ett nytt golvvärmefördelarskåp i badrummet.

MEN, då vi redan har golvvärme på nedre våningen (7 slingor som täcker totalt 120m2) så undrar jag om man inte istället bara kan dra upp en ”grov” 8m lång (20mm PEX rör i rör?) matningsledning från golvvärmefördelaren på nedre plan och bara ha en enkel fördelare uppe i nya badrummet som delar denna i de två nya 55meters 16x2,0mm slingorna som gjuts in i flytspackel i nya badrummet uppe?

Jag tänker att en termostat i badrummet uppe då styr en vanlig elektrisk golvvärmeventil i en utbyggd/förlängd fördelare NERE och att det i det nya golvvärmefördelarskåpet uppe bara finns individuell returstrypning av de två tunnare slingorna samt en luftningsventil högst upp på framledningen då detta blir den nya högsta punkten i golvvärmesystemet.

Går det att göra så för att slippa en extra shuntpump som kostar både i inköp och drift?
(eller har man alltid en cirkpump och shuntgrupp per våning?)
 
  • Två Uponor ventiler och rör med röda pilar som pekar på frågade delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt att göra (ungefär) som du tänkt. Det finns inget som säger att man behöver ha en shunt eller c-pump per våning. Givetvis måste den pump du har orka cirkulera vattnet även i nya slingan och orka lyfta det dit, men det ger sig ju av kapaciteten på befintlig shunt.

Man tar inte ut där du ritat pilarna - man skruvar bort ändstyckena och sedan ansluter man antingen en WGF fördelare till på änden eller så gå går du bara över från rördel (1") till en pex-klämkoppling. Fördelar-rören är ju rätt dyra så det kanske är billigare med tex vatette-kopplingar.

Någon termostat tror jag inte du behöver, i badrummet vill du ju ha varmt så det lär inte finnas något behov av att reglera ner tempen?

Nu ser jag att du ska ha två slingor på ovanvåningen. Då brukar man gå vidare med 25mm pex och sedan sätter du fördelarrör på ovanvåningen.

Jag har samma upplägg här hemma och det är inget kontroversiellt med det. Bygger precis om det efter 20 års drift och nu blir det påkoppling i änden på fördelaren i källaren, precis som du tänkt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.